8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    ruudvan

koopadvies

heren, ik wil een netwerkje aanleggen, ik heb een imac en een windows mach. ik heb een breedband kabel verbinding met een com 21 modem. er is momenteel bij mycom een Edimax broadband router in de aanbieding van 55 voor 39 euro er staat bij geschikt voor kabel en adsl. weet iemand of dit iets is en wat moet ik er verder bij hebben een croslink kabel dacht ik ,maar ik weet niet precies wat dit is,en/of ik dit nodig heb. kan iemand mij in simpel uitleggen wat ik nodig heb en hoe ik dit aansluit op de mac en de windows en kunnen we dan beide tegelijker tijd op het net. graag advies

bvd. ruudvan :apple:

Bijdrager
    PeterK

Ik heb zelf een dergelijk netwerkje draaien. Een Imac en 2 windows PC’s.
    Weliswaar met een adsl aansluiting maar dat maakt in principe niet uit. De Edimax ken ik niet, maar alles werk in principe wel. Zelf heb ik een sitecom router/switch (4 poorten). Gewoon je kabelmodem aansluiten op de wanpoort van de router en je PC en Imac op de poorten van de switch. tenminste als de Edimax ook als switch kan werken. Je hebt gewone utp kabel nodig voor de verbinding tussen de router en de pc/mac, geen cross-over kabel. Alle kabeltjes verbinden, in de router je internet verbindingsinstellingenopgeven en op de PC/Mac aangeven dat je verbindt via een lan en automatisch een ip-adres krijgt. Vooropgesteld dat de router een DHCP-server heeft (zal wel) en dat je die ook wil gebruiken. Je kan natuurlijkj ook je PC en Mac een vast IP adres toekennen.
    Moet allemaal werken denk ik zo, bij mij tenminste wel en internetten via 3 compuiters tegelijk.

Bijdrager
    ruudvan

bedankt voor je snelle reactie peterk, hier kan ik wel wat mee.
    ruudvan:mrgreen:

Bijdrager
    PeterK

Ik hoop dat je er wat mee kan. Bovendien kun je als je dat wilt ook bestanden delen tussen de Mac en de PC. Werkt ook probleemloos als je eenmaal de juiste instellingen hebt gemaakt.

Bijdrager
    ruudvan

ja dat was inderdaad de volgende stap maar ik wist niet zeker of dat kon met enkel een router. bedankt ruudvan

Bijdrager
    PeterK

Even gekeken op de site van Mycom. Ik zag daar de router die je waarschijnlijk bedoelt, met een 4 ports switch. Dan gaat het delen van bestanden uiteraard.Moet je nog wel even op zowel de Imac als de windows PC de goede instellingen maken. Op de Mac doe je dat bij samengebruik. Op de PC even een workgroup aanmaken, standaard wordt daarvoor overigens “workgroup”gebruikt, ook op de Mac, wel zo handig. En dan bestanden delen inschakelen.

Bijdrager
    ruudvan

het word nu wat ingewikkeld voor me, ik weet niet precies hoe ik een workgroup aanmaak zou je als je tijd en zin hebt het wat precieser willen omschrijven, het hoeft niet direct want ik moet morgen voor een week weg naar mijn werk en ik kom daar toch niet meer aan toe vandaag en ik moet het allemaal goed doorlezen voordat het me lukt. ik werk week op en week af op een olieproduktie platform op de noordzee.

gr, ruudvan

Bijdrager
    ateazz

hi guyz,

Ruudvan ik zou de draytek vigor 2200e nemen.
    Iets makkelijker ingebruik en minder storingen, ik heb 3x een edimax gehad en alle drie retour. Met de draytek geen problemen.

suc6

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.