5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Whymme

Konfabulator – een week later

Maandag 10 februari, een week geleden, werd Konfabulator gelanceerd. Twee dagen later werd het programma op MacOSX vermeld, en de reacties waren enthousiast. Ik vraag me af, nu we een week verder zijn, is iedereen nog steeds tevreden over Konfabulator?

Naar mijn mening is er veel eye candy, maar niet echt veel belangrijks. Er zijn nu meer dan 60 widgets, waarvan:
    – een kwart zijn nieuwstickers in verschillende soorten en maten
    – Nog eens 15% zijn verschillende variaties op een klok
    – en een andere 10% geeft je info over je computer.
    – en dan hebben we nog 10% iTunes-gerelateerde widgets.

Wat kunnen we daarmee? De iTunes-widgets doen niet veel wat iTunes niet ook kan doen; als je het iTunes-scherm verkleint is het een handzaam iets, wat je bovendien kan verbergen – iets wat met widgets niet kan.

De programma’s die info geven over de computer kunnen handig zijn – maar elk widget geeft maar info over een bepaald onderdeel; uptime, disk space, bandwith, memory use – en de verschillende widgets hebben allemaal een verschillend uiterlijk. Je hebt al (verstand van) Photoshop nodig om ze een beetje gelijkvormig te maken, zodat het goed uitziet op het bureaublad.

Klokken… mja. Eye-candy. Maar geen functionaliteit die de gewone menubalk-klok niet heeft.

En news-tickers en -lists.. is wel aardig. Maar ook hier heb je het probleem dat als je een paar tickers wilt laten stromen, dat je moet gaan werken om ze allemaal (enigszins) hetzelfde uiterlijk te geven. Als je dit niet doet, wordt je bureaublad er lelijker op ipv mooier.

De andere widgets – tja. Ik weet niet wat de batterij meer laat zien dan die in de menubalk – en de menubalk-batterij kun je blijven zien, ook als je andere programma’s open hebt. Het weer-widget is ook bedekt zodra je met andere programma’s gaat werken, en het geeft (veel) minder informatie dan Meteorologist (ook in m’n menubalk).

Kortom, veel kaf, weinig koren. De enige widgets die ik wel handig vind zijn de twee die info uit iCal halen; je kunt de to-do list bekijken en de agenda van vandaag. Dat is informatie die ik wil zien zodra mijn computer opstart, en die ik dus op mijn desktop wil hebben. Aan het eind van het jaar zou het leuk zijn om een widget te hebben dat laat zien welke nummers van de top 2000 van Radio 2 dat uur worden gedraaid.

Verder heb ik de webcam-widget en een ticker voor BBC news, voornamelijk om bezoekers te imponeren – je kunt de webcam-widget zo aanpassen dat je er meerdere webcams mee op je beeld kunt zetten, dus ik ben nu aan het werken aan een flashy desktop met ticker, webcams en een mooie achtergrond. Die kan ik dan af en toe eens tussen neus en lippen door aan een Windhoos-gebruiker tonen:)

Maar enkel daarvoor vind ik $25 toch veel geld.

OK, dit was mijn rant. Wat vinden jullie nu nog van Konfabulator? En welke widgets gebruiken jullie het meest?

Whymme

Moderator
    Adriaan Mol

Ik vind het een prachtig programma, maar inderdaad de $25 is jammer, maar aan de andere kant moet je ook begrijpen dat een ontwikkelaar iets vraagt voor zijn software.

Maar, in dit punt kunnen de Widgets door andere onwikkelaar tamelijk makkelijk zelf gemaakt of aangepast worden (dus het werk word verdeeld, wat weer een beetje een OpenSource idee geeft).

Heb je tekort aan Widgets, of heb je een goed idee? Niemand stopt je om er zelf één te schrijven. Als je het echt niet kan, is er vast iemand anders die je leuke idee werkelijkheid wilt maken.

Adriaan

Bijdrager
    Fredje

Tot nu toe heb ik nog maar twee leuke widges gevonden, namelijk Ping en NetPulse. En van NetPulse is het nog niet duidelijk voor me welke de functie is van de verschillende grafieklijnen.

Een widget die gegevens uit mijn Entourage en/of Address Book zou kunnen halen is handig voor me. Met 100 klokken ben ik niets. De klok van Mac OS X is meer dan voldoende.

Het concept van Konfabulator vind ik goed. Nu nog enkel wachten op nuttige widges… :mrgreen:

Bijdrager
    Whymme
    ”Adriaan

Ik vind het een prachtig programma, maar inderdaad de $25 is jammer, maar aan de andere kant moet je ook begrijpen dat een ontwikkelaar iets vraagt voor zijn software.

Tuurlijk. Maar in dit geval kun je je afvragen wie de ontwikkelaars zijn. Je betaalt $25 voor Konfabulator, maar de ontwikkelaars van widgets krijgen daar niets van. Konfabulator is een heel open struktuur; het lijkt me moeilijk om daarin een shareware widget te maken dat beschermd is tegen niet-geregistreerd gebruik. En dat maakt het weer oninteressant voor ontwikkelaars om ingewikkelder widgets te schrijven als alweer een klok of newsticker.

Een prijsstructuur als $10 voor gewone gebruikers – met een afgesloten Konfabulator (je kunt widgets plaatsen, maar zelf niet aanpassen) en $meer voor een open Konfabulator (voor ontwikkelaars – die dan ook shareware widgets kunnen schrijven) zou meer interessante widgets opleveren, en dus ook meer gebruikers van Konfabulator.

”Adriaan

Heb je tekort aan Widgets, of heb je een goed idee? Niemand stopt je om er zelf één te schrijven. Als je het echt niet kan, is er vast iemand anders die je leuke idee werkelijkheid wilt maken.

Nou, ik heb dus echt geen verstand van Java, XML of zelfs Applescript, en ik ben nog maar net bezig om Photoshop (elements) te leren. Dus als ik iets wil ontwikkelen zal ik inderdaad om hulp moeten vragen. En dat is toch een drempel.

Whymme

Bijdrager
    Elger

voor wat het doet is het wel leuk, jammer dat dat spelletje zo enorm traag is:)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.