27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    bas-macfan

Komt er ooit een macosx pda??

Beste mensen,

Komt apple ooit met een antwoord op de pocket PC’s, palm’s e.d. Het lijkt mij super gaaf om met een “iPDA” rond te lopen die op macosX loopt. Of zal apple niet deze stap niet durven te zetten op een moordende concurrentie markt?

Groet,

Bas

Bijdrager
    Norm 2782

Apple heeft ooit de Newton op de markt gebracht. Deze is toen zwaar geflopt. Sinds dien doet Apple er niet meer aan.

Edit:
    Wiki linkje

Bijdrager
    G3Lay-Z

Ja ik heb de eMate gehad, ik weet niet het was opzich een leuk apparaatje en had best gebruikt kunnen worden waarvoor die bedoelt was maar… ja het kon de school tas toch niet echt vervangen. Hij liep ook regelmatig vast :sealed:

Het zou me anders niks verbazen als er een iPod komt me PDA functie :P

Bijdrager
    Norm 2782

Ik heb het er gister toevallig nog over gehad… de iPod heeft in principe al een optie voor contactgegevens en een klein beetje agenda. Met een betere interface om dat alles te beheren zou de iPod nog best goed als simpele PDA kunnen functioneren.

Bijdrager
    LoveBug356

Desalniettemin zie je hem nog altijd onder de trouwe gebruikers en heeft hij nog altijd een hoge waarde op de tweedehandsmarkt

Bijdrager
    vriesela

Ik hoop van wel.
    Aan de andere kant is er van de kant van PalmOne niet heel veel nieuws meer te verwachten op pda-gebied met PalmOS besturingssysteem. Sony is er inmiddels mee gestopt. Dus dat schept voot Apple niet bijster hoge verkoopverwachtingen. Tenzij ze met iets heel bijzonders komen dat de markt wel kan veroveren, vergelijk de iPod’s tegenover andere mp3-spelers.
    Hoe PocketPC’s (met windows CE) lopen weet ik eerlijk gezegd niet.
    Smartphones doen het beter, maar ik zit persoonlijk niet zo te wachten op een pda met telefoon aan boord. Het maakt je telefoon een stuk groter, en als ze wel klein zijn dan is het scherm voor pda-gebruik weer net een tikkeltje te klein.
    Zo ervaar ik dat tenminste.

Wanneer Apple met een pda (met uiteraard minstens zoveel mogelijkheden als bijvoorbeeld een Palm) komt, ben ik de eerste die ‘m koopt.

Bijdrager
    G3Lay-Z

Nouja ik heb de Toshiba Pocket *UHUM” PC maar hij doet het over het algemeen wel okay. Maar zoals je kunt verwacten van iets waar windows op staat .. vast lopers zijn er altijd.. helaas.. duur ding.. :roll:

Bijdrager
    JWB
    ”vriesela”

Hoe PocketPC’s (met windows CE) lopen weet ik eerlijk gezegd niet.

Ik las gisteren in het AD dat met Kerstdagen die dingen (meestal in combinatie met Tomtom) als een razende werden verkocht. En als ik zie met welke snelheid HP en Dell steeds met nieuwe modellen komen, zal het wel goed lopen. Op zich ook niet zo gek, want ook al is het een Windows-versie, het werkt goed. Synchronisatie met een PC levert geen enkele problemen op. Met een Mac en bluetooth helaas niet :cry: .

Maar ff on-topic. Als Apple echt een inovatieve interface en invoer e.d. heeft dan kan het best goed komen. Zie het succes van de iPod.

Bijdrager
    G3Lay-Z

Ja maar als je dan kijkt op gebied van synchronisatie zouden ze het ook voor de PC moeten ondersteunen, niet dat ik dat geweldig leuk vindt maar anders komen ze nooit zo van de grond als met de iPod die dit wel ondersteunt.. “May the force be with them” zou ik zeggen.. :wink:

Bijdrager
    vriesela
    ”JWB”

Als Apple echt een inovatieve interface en invoer e.d. heeft dan kan het best goed komen. Zie het succes van de iPod.

… en daar sluit ik me dus helemaal bij aan! Het zou ook een logische stap in de ontwikkeling van iPod en iPodPhoto zijn, samen met het tevens toegankelijk maken voor PC-gebruikers.

Bijdrager
    Sachin

Zodra Apple producten niet de gewenste verkoop halen worden ze niet meer verder ontwikkeld en gaan ze de vuilbak in. Alhoewel iedereen ervan overtuigt is dat de Newton (PDA) en de Cube (PowerMac) fantastische producten zijn. Het is duidelijk dat beide opgenoemde producten wel degelijk een groot succes zouden kennen indien Apple ze opnieuw op de markt brengt aan een betaalbare prijs.

Bijdrager
    fritsdebeer.com

ik heb nog een telefoon ORANGE m1000.
    Ook met alle PDA functies en zou ook syncen met mac enzo…

nou.. je kent t wel…

NOT…

ERG balen want t zou zoooo top zijn
    En ik weiger over te gaan voor dat naar PC

Dan maar en kleine powerbook kopen 12′
    Dat komt t dichste in de buurt

Bijdrager
    Sad

Apple heeft enige tijd geleden (ik weet niet meer waar) aangegeven geen PDA te willen maken. Waarom?

Omdat PDA’s slechts een modeverschijnsel zijn. Het is een leuke gadget, maar in de praktijk gaan een hoop mensen gewoon weer over op papieren agenda + adresboek. Vooral als je een keer op je PDA gaat zitten en geen backup hebt. Daarnaast is het een crime (vooral op Windows, wat 95% van de PDA’ers gebruikt) om het ding te synchroniseren.

De gemiddelde user synct niet vaak genoeg waardoor de gegevens van PC en PDA te veel uit elkaar gaan lopen. Vooral erg handig bij mensen die ook een secretaresse hebben die in hun Outlook agenda zitten te poeren. Je komt na een lange werkdag terug om te syncen en je hebt 20 dubbele afspraken. Had je nou maar gewoon even gebeld in plaats van te vertrouwen op de “handigheid” van een PDA.

Sony is vorig jaar officieel gestopt met het maken van PDA’s omdat de verkoop sterk terugliep. De consument realiseert zich dat de PDA alleen maar hip is en voor de rest niet tegen een papieren systeem opkan. Vandaar dat andere PDA fabrikanten allemaal onzin inbouwen zoals kleuren scherm, mogelijkheden voor filmpjes en games om het nog enigszins leuk te laten lijken. Een collega toonde mij trailers van films die hij op zijn PDA had gezet. De hele dag zat hij er naar te kijken. Ik vond er geen moer aan, een film kijken in slechts 65.000 kleuren op een priegel scherm. Alleen leuk als je vaak langer dan 2 uur in een vliegtuig zit.

(De zogenaamde “hipheid” van de PDA is te herkennen aan de “PDA van de zaak” die je bij sommige jobs krijgt. Zodra men met de “iPod van de zaak” komt weet je dat de iPod gedoemd is. Maar dit terzijde.)

De écht nuttige functies zoals simpelweg een leesbaar adresboek + klein beetje agenda zoals Norm2782 zegt, is het enige wat je aan een PDA hebt. Vandaar dat Apple dat in de iPod heeft gebouwd. Dat is voldoende, de rest is flauwekul.

Dus nee, ik zie geen Apple of Mac OSX PDA verschijnen de komende 200 jaar.

Bijdrager
    Elstar
    ”colpolyp”

(De zogenaamde “hipheid” van de PDA is te herkennen aan de “PDA van de zaak” die je bij sommige jobs krijgt. Zodra men met de “iPod van de zaak” komt weet je dat de iPod gedoemd is. Maar dit terzijde.)

(Ik heb anders toch al de eerste advertenties van detacheringsbureaus al gezien die een iPod aanbieden als je bij hen inschrijft.)

Bijdrager
    vriesela
    ”colpolyp”

De écht nuttige functies zoals simpelweg een leesbaar adresboek + klein beetje agenda zoals Norm2782 zegt, is het enige wat je aan een PDA hebt. Vandaar dat Apple dat in de iPod heeft gebouwd. Dat is voldoende, de rest is flauwekul.

ik gebruik al jaren een Palm Tungsten, en dan voornamelijk agenda, adresboek en database-programma. De rest (games, filmpjes) is inderdaad gadget-flauwekul. maar die eertse drie functies zijn wel uiterst magertjes op een iPod, en tekst/gegevens invoeren kan dus (nog) niet.
    Voorlopig dus maar gewoon verder met mijn Palm.
    Ik hoop dat ik er niet op ga zitten…
    Een papieren agenda kan ook wel eens kapot, hoor. Kop koffie erover. Of je verliest ‘m en nergens een “backup”…

Bijdrager
    LoveBug356

Ik vind dat Colpolyp volledig ongelijk heeft.
    Je moet maar een keer naar de GB gaan en zien bij hoeveel dozen koekjes je een iPod kan winnen. De iPod is een veel grotere hype dan de PDA.
    en Sony is gestopt omdat hun PDA’s niet meer verkochten, niet PDA’s in het algemeen.

De PDA kan wel degelijk een zakagenda vervangen, Ik gebruik nu al 2 jaar een PDA en kan nog niet spreken dat ik onoplosbare problemen ben tegengekomen.

Niet te vergeten dat de GPS via een PDA ook super is. Daar kan geen auto-navigatie-systeem tegenop.

Bijdrager
    Mezzanine

Ik ben ook erg tevreden met mijn Ipaq 2110 i.c.m. GPS en de GUI kan je wel Mac maken met pocketmac en wat rond google’n…:wink:

Bijdrager
    G3Lay-Z
    ”colpolyp”

Omdat PDA’s slechts een modeverschijnsel zijn. Het is een leuke gadget, maar in de praktijk gaan een hoop mensen gewoon weer over op papieren agenda + adresboek. Vooral als je een keer op je PDA gaat zitten en geen backup hebt. Daarnaast is het een crime (vooral op Windows, wat 95% van de PDA’ers gebruikt) om het ding te synchroniseren.

Very True!

Bijdrager
    bas-macfan

ik ben het er ook niet helemaal mee eens dat de PDA een hype is. Ik werk ook al jaren met een PDA-agenda en contacten omdat ik een belabberd handschrift heb, en 2x mijn gewone agenda ben kwijt geraakt. Nu heb ik op mijn ibook altijd een backup. Ook kan ik van de afgelopen jaren terugkijken wat ik heb gedaan ( best leuk vaak ).

Ik ga dus maar ff kijken naar een leuke palm. Ik ga never nooit meer terug naar microsoft!!!!!

Bas

Bijdrager
    LoveBug356

@Mezzanine
    Heb dezelfde, ik ben er ook heel tevreden van.

@op PDA gaan zitten.
    Zo kan je ook 1000 scenario’s vertellen van papieren agenda’s.

Bijdrager
    Ross

Ik heb ook beide gehad en ik zit op moment op een goede all in one te wachten. Dus een smartphone die je altijd bij je hebt die klein genoeg is en toch qwerty toetsenbord. De nokia 9300 komt er al zeer dichtbij. Ik heb op moment een filofax. Werkt op zich best goed hoor, maar als je geen alarm kan zetten komt het wel eens voor dat je een afspraak vergeet. Het is niet zo dat ik elk uur kijk. Dus een pda achtig iets vind ik in dit opzicht beter. Je kan dingen opzoeken, je kan mailen, internetten op locatie een foto maken bij iets belangrijks (bijv . een ongeluk vastleggen kan later een hoop problemen oplossen). Daar kan geen filofax tegenop. In deze tijd waarin alles heel erg snel gaat is het wel degelijk belangrijk dat je overal toegang tot je mail hebt en internet om iets belangrijks onderweg of op locatie op te zoeken. Dus er zit wel degelijk toekomst in de pda, smartphone. Ik denk vooral de smartphone die alles kan, want 2 apparaten steeds meenemen is ook niks. Wat ook zeer handig is navigatie altijd bij. Ook een handgeschreven filofax kan branden en kwijtraken of wat dan ook, en dan is het altijd handig dat je thuis een backup hebt. Voor veel mensen is dit cruciaal. Ook al heb je een backup van een week oud, dat is altijd beter dan niks.

Bijdrager
    vriesela
    ”colpolyp”

De consument realiseert zich dat de PDA alleen maar hip is en voor de rest niet tegen een papieren systeem opkan.

Zeiden ze dat ook niet in de tijd dat de typemachine als tekstverwerker werd verdrongen door de computer…?
    :wink:

Bijdrager
    LoveBug356

En ik vraag mij dan ook af over welke consument hij het heeft.

Bijdrager
    Eehhm…

: : Colpolyp : : PDA een modegeadget? Nee hoor. Voor mensen als ik (met een sterk onderontwikkeld gevoel voor afspraken, verjaardagen en tijd) is een PDA een onmisbare mentale prothese. Ik ben een stuk attenter en punctueler geworden sinds ik mijn Palm Zire in gebruik heb genomen. Als ik een afspraak heb piept de PDA om de aandach te vestigen op iets belangrijks. Mijn Succesagenda heb ik op een dergelijk gedrag nog nooit kunnen betrapppen. En activiteiten administreren? To-do lijstjes op briefjes? Hou op! Komt niet in de buurt van de meest rudimentaire to-do functie.

Ik ben het wel eens met dat moderne PDA’s belachelijk overfeatured zijn. Voor muziek hebben we de iPod, voor foto’s de CoolPix en voor bellen de T610 (die ook propvol zit met onzin, maar goed)

Een iPDA zou in de beste Apple traditie (Shuffle!) bare-bone moeten zijn en retegoed in waar ie voor is (iCal, AdressBook en misschien bellen, Safari en Mail), zonder allerlei toegevoegde flauwekul features.

Daar zitten denk ik heel wat mensen op te wachten. Een goede PDA is meer dan een electrische agenda, want als je het zo beschouwt is het inderdaad zinloos.

Bijdrager
    hansenonline

vooal een functie om je afspraken in de verschillende agenda’s met kleurtje kan bewaren, dat het bij een sync niet in een algemene agenda wordt gedaan zou erg handig zijn. gebruik nu al een paar jaar een palm en vind het erg handig, ook omdat ik een slecht leesbaar handschrift heb kan ik zo beter lezen waar ik mijn afspraken heb.

daan.

Bijdrager
    KR1275

Als Apple met een PDA zou komen, moeten ze zelf de software verzorgen. En dan moeten ze dus de bestaande (windows) software nabootsen. Wat is het nut?? Zoals eerder is gezegd, worden deze modellen tegenwoordig vooral gebruikt als Tom Tom navigator en agenda. Apple heeft daar niets aan toe te voegen. Met andere woorden, er is geen markt voor Apple PDA’s, tenzij er Windows op zit. De iPod werd ook pas een enorm succes toen die compatibel werd met Windows (en is dat ook niet een modeverschijnsel??).

Bijdrager
    Erik Joling
    ”colpolyp”

Het is een leuke gadget, maar in de praktijk gaan een hoop mensen gewoon weer over op papieren agenda + adresboek. Vooral als je een keer op je PDA gaat zitten en geen backup hebt.

Ik ben al ruim vijf jaar tevreden gebruiker van een Palm IIIx, na zo’n 25 jaar Succes-agenda. Het werkt allemaal prima, en vooral de PalmWijzer (spoorboekje) en JFile 5 (database’je dat goed synct met FileMaker Pro) ervaar ik als nuttige extra’s naast agenda en adresboek.
    Dat ik er al vijf jaar mee doe laat zien dat snufjes als een kleurenscherm voor mij niet nodig zijn, maar ook dat de markt voor niet-hype gebruikers misschien wel verzadigd is.
    En heel netjes: palmOne heeft nog steeds een pagina voor Palm IIIx Support!

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.