17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    rainking

Komt er een nieuwe iMac?

Mijn oude iMac van april 2009 loopt steeds vaker vast dus op zoek naar een nieuwe iMac. Ik wilde de iMac 27″ 5K bestellen maar zie enkele berichten op internet dat er mogelijk ene nieuwe iMac komt dit najaar, weet iemand meer van deze geruchten. Zou jammer zijn dat er een geheel nieuw model komt en ik heb er net een gekocht.
    Ik hoor het graag,
    Groet Jan

Bijdrager
    McPim

Ja er komt een nieuwe iMac, en nee, (bijna) niemand weet wanneer. Dit najaar zou heel goed kunnen, maar niets is zeker. Hier in ieder geval de releases uit het verleden ter vergelijking.

Bijdrager
    Shmoo

Waarschijnlijk ergens tussen november en februari/maart – daar zou ik de verwachting op zetten.

Bijdrager
    rainking

Dank je wel McPim en Shmoo
    Blijft lastige afweging om nu wel een iMac te kopen of toch nog even te wachten.
    Gaat mij niet zozeer om de prestaties want die zijn voor mij voldoende, maar zou het jammer vinden als er een geheel nieuw model zou komen.
    Deze(24″) kocht ik in april 2009 en in het najaar kwam er een geheel nieuw model(27″).
    Gr. jan

Bijdrager
    Shmoo

Het 5K 27″ model is eigenlijk geen slechte computer het probleem is alleen dat er standaard een trage HD in zit, dat zou niet meer mogen voor deze tijd van het jaar. Als er standaard een 256GB in zou zitten kon je die computer gewoon kopen en zou je een geweldige machine bezitten.

Bijdrager
    McPim

We zitten inderdaad precies in de overgang trage HDD/goedkoper wordende SSD. Alleen daarom zou ik op het volgende model wachten.. In de meest prijzige 5K iMac kun je de 2TB Fusion Drive voor hetzelfde geld nu vervangen door een 256 SSD, maar dat is een lastige afweging tenzij geld geen rol speelt. Ik denk dat die verhoudingen binnenkort wel zullen veranderen.

Bijdrager
    Hydræ

Ik ben meer geïnteresseerd in de vraag waardoor je oude 2009 iMac vastloopt. Bepaald programma, of gewoon willekeurig? Vaak doet een herinstallatie nog wonderen. Vergeet niet dat oudere iMacs nog waarde bezitten, ze worden vaak gerefurbished. (mooi woord voor opgeknapt)

Bijdrager
    rainking

Ik heb eigenlijk geen idee wat de oorzaak is, een computer winkel in Steenwijk dacht dat het aan het moederbord lag.
    Het vastlopen gaat meestal dat het beeld blokjes vertoond en soms ook het geluid vastloopt en alleen nog een stotterend geluid maakt.
    Binnen enkele seconden doet hij dat niets meer en blijft het beeld zo staan. De enige mogelijkheid is dan de aanzet knop vast houden en dan weer aanzetten, meestal gaat het dan voor een tijdje weer prima. Gisteravond enkele van deze vastlopers achter elkaar gehad en kreeg hem nauwelijks meer aan de praat. Ben bang voor veel kosten die ik in deze relatief oudere mac niet meer wil investeren. Ik ben bang dat hij vandaag of morgen helemaal de geest geeft.

Ik wil eigenlijk voor die tijd wel een nieuwe mac hebben. Als ik nu ene mac met HDD schijf koop kan ik deze toch altijd nog vervangen door een SSD schijf of is dat weer niet mogelijk?
    Groet Jan

Bijdrager
    gsmaster

Ik kocht de duurste 27inch en deed de upgrade naar 3tb fusion. Van die tragere hdd heb ik nooit last aangezien zo goed als alles wat ik regelmatig gebruik via het flash geheugen gaat.
    Maar je hebt nog steeds het voordeel dat je gigantisch veel geheugen ter beschikking hebt. Ik ben er een beetje tegen om flash Icm een externe hdd te gebruiken, dan heb je weer er iets extra aan hangen, terwijl die iMac gemaakt is om zo clean als mogelijk uit te zien…
    Enkel men Back-up gaat via een externe schijf…

Bijdrager
    McPim

Klinkt niet goed @rainking, lijkt inderdaad op een hardware issue. Ik neem aan dat je ieder gavel een actuele backup blijft maken! Een HDD vervangen in een 5K iMac kan, moet je wel durven en kunnen. En wat @gsmaster zegt, met zo’n Fusion Drive merk je meestal niet veel van de langzame HDD.

Bijdrager
    rainking

Ja ik heb een externe schijf draaien met Time Machine en maak dus steeds een kopie van de harde schijf.

Ik denk dat ik dan maar een nieuwe mac bestel en wilde een gewone 1 TB HDD nemen maar zal dan toch voor de 1 TB fusiondrive kiezen.
    Hartelijk dank allemaal.

Bijdrager
    RobApple

@ ranking.

Het vastlopen gaat meestal dat het beeld blokjes vertoond en soms ook het geluid vastloopt en alleen nog een stotterend geluid maakt.

Blokjes kan duiden op een niet goed functionerende videokaart.

Bijdrager
    Hydræ

@rainking
    Ah een hardwareprobleem, ik snap hem. Grote kans dat er een update komt in september, maar de kans is ook groot dat je iMac binnenkort de geest geeft. De 1 TB fusiondrive in je nieuwe iMac is zeker aan te raden!

Bijdrager
    rainking

Ik denk dat ik het nog even probeer te rekken, wie weet haalt deze mac september nog.
    Kan dan alsnog kiezen welke versie ik neem, en misschien zijn deze macs dat wat afgeprijsd.

Bijdrager
    Shmoo

Ik weet niet, denken jullie dat er nog veel motivatie bij Apple zit in het Fusion Drive gedeelte? Ik denk persoonlijk dat het aflopende zaak is en dat het hele Fusion project in de prullenmand gaat waar nu op dit moment ook al alle Thunderbolt poortjes in liggen op weg naar Liam (recycling).

Ik denk dat Fusion Drive vooral leuk was om een periode te overbruggen tussen HD en extreem prijzige SSD/Flash geheugen. De volgende iMacs kunnen makkelijk 256GB SSD/Flash geheugen krijgen standaard, dan is er dus niemand meer die ooit zal zeggen. Doe mij maar een 1TB Fusion Drive ipv die 256GB SSD.
    Een upgrade naar 512GB zal dan ongeveer iets meer dan 200,- kosten en 450,- voor een 1TB upgrade. Dat laatste zal alleen maar voor hele speciale mensen zijn er is dan dus gen plaats en geen voordeel meer voor Fusion Drives.

Vergeet niet dat weinig (128/256GB) geheugen in je computer ook meteen wilt zeggen dat je met externe HD’s moet gaan werken. Veel mensen gebruiken clouddiensten als standaard alleen lopen wij Mac gebruikers hier minimaal 2 jaar in achter omdat Apple nooit van de clouddiensten qua opslag was. Wij leven nog heel erg in die fase dat Apple ons elk jaar een stapje meer geheugen standaard in onze computers zet maar dat zal hier stoppen. 1TB SSD is gewoon veel te prijzig en het ziet er ook niet naar uit dat het allemaal flink gekoperd gaat worden. Kijk eens hoeveel mensen er nu op dit moment een Mac mini of iMac thuis hebben staan van een paar jaar oud met een 1TB HD erin (kost drie keer niks zo’n schijf) maar die mensen gebruiken mogelijk maar 300GB van die 1TB. Dat systeem met veel GB’s die je niet gaat gebruiken zal je niet terug gaan zien in het SSD/Flash tijdperk, daar is het veel te prijzig voor.
    256GB zal instap worden en voldoende voor de meeste mensen en 512GB geavanceerd en 1TB uitzonderlijk <– denk aan videobewerkers en zelfs dan moeten ze nog met externe opties gaan werken maar dat moeten ze nu ook al in 8 van de 10 gevallen.

Bijdrager
    P33P13

Ik zit ook te denken aan een nieuwe iMac.
    Zeker met de beats actie nu, is het wel aantrekkelijk.
    Het viel me wel op dat de 27 inch iMac online bij apple vorige week gezakt is van € 2679,- naar € 2470,-
    Misschien dat dit iets betekent?

Bijdrager
    rainking

Hij staat nu weer op € 2629,–

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.