10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Hermanh

koelvin sterk hoorbaar

Sinds gisteren hoor ik sterk mijn koelvin. Ben een bewerking aan het doen in Lightroom CC en wil de bestanden importeren in Photomatix Pro.
    Het eerste gedeelte gaat dan wel, maar vervolgens start Photomatix niet op. En begint spontaan de koelvin te draaien. Heb ik nog nooit gehad…

Deze staat nu ook nog te draaien.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Mijn mac specs: Modelnaam: iMac
    Modelaanduiding: iMac13,2
    Processornaam: Intel Core i7
    Processorsnelheid: 3,4 GHz
    Aantal processors: 1
    Totale aantal cores: 4
    L2-cache (per core): 256 KB
    L3-cache: 8 MB
    Geheugen: 16 GB
    Opstart-ROM-versie: IM131.010A.B09
    SMC-versie (systeem): 2.11f16
    Serienummer (systeem): DGKKR0A2DNMP
    Hardware-UUID: 2F1EB407-8D99-535C-91E4-F196E8AAF99F

Bijdrager
    Hermanh

Net via Mac-Freak iets over de koelvin gelezen, en blijkt dat via mijn activiteiten meter Lightroom veel van mijn CPU vraagt.
    Het is wel frapant, want iedere keer als ik de plugin van Photomatix Pro inschakel deze maar half opstart, en daarna de vin als een gek begint te draaien.

Ik heb Lightroom nu uitgezet, en de koelvin is ook uitgeschakeld althans niet meer hoorbaar.

Inmiddels Lightroom weer aangezet, en de HDR functie in LR nu in gebruik. Het CPU verbruik blijft nu onder de normale norm, en geen overactiviteit meer. Waarschijnlijk de plugin van Photomatix Pro welke het probleem veroorzaakt. Maar eens navragen bij de ontwikkelaar van dit sofware.

Bijdrager
    janbertwedman

Koelvinnen draaien niet, een fan wel.

Sleutelbeheerder
    Night

Je kunt ook eerst even de SMC resetten. Dit geeft wel eens verlichting.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201295 (zie ‘Aanwijzingen’)

Bijdrager
    Psyrael

Gezien de leeftijd van je iMac kun je wel eens stof/slijtage in/van de fans hebben. Ik had dit ook bij mijn oude iMac.
    Ik heb dit kunnen oplossen door alle fans zo’n 5 minuten op hun hoogste toerental te laten draaien. Daarmee blaas je het systeem weer even lekker schoon en draaien de fans weer lekker in. Daarna was mijn “gebrom” verdwenen.

Ik heb destijds SMCFanControl gebruikt, maar die wordt sinds 2014 niet meer bijgewerkt. Deze app lijkt hetzelfde te doen en is ook gratis: http://www.crystalidea.com/macs-fan-control

Stel bij alle fans even een erg hoge Constant RPM in zodat ze op het snelst gaan draaien. Na 5 minuten zet je ze weer op Auto.
    Let op: bij mij duurde het even toen ik van hoog RPM weer naar Auto ging, dus raak niet in paniek door te denken dat hij blijft hangen op die snelheid. En als hij toch op die snelheid blijft zitten (na 5 minuten bijvoorbeeld) dan kun je altijd nog de SMC reset van Night uitvoeren.

Bijdrager
    Hermanh

Werner, bedankt voor je reactie.. Ik heb het programma gedownload. Maar ik denk dat het te maken heeft met een programma zoals Photomatix Pro.
    Want nadat ik de opdracht gegeven had de HDR shoot in te laden in Photomatix begon de fin als een gek te draaien. Maar het pakket wil op één of andere manier niet meer vanuit Lightroom CC opstarten. Ik had mijn activiteiten venster ook aangezet, en zag dat LR overdreven veel activiteit had. Nadat ik LR opnieuw had opgestart, en geen Photomatix gebruik, bleef de vin stil.

Bijdrager
    Psyrael

Nouja zodra er een CPU intensieve taak gedaan wordt dan wordt je CPU heet en dan zal de Fan sneller beginnen te draaien. En vanaf een bepaald toerental zul je het gaan horen. Maar nadat je de programmas hebt gesloten zou het toerental langzaam weer moeten dalen zodra de temperatuur van de CPU afneemt.

Sleutelbeheerder
    Night

Maar inderdaad, een storing binnen een programma kan hetzelfde effect hebben.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik denk dat Hermanh de ven bedoelt in plaats van de vin:)

Bijdrager
    Hermanh

Hoi mannen, bedankt voor jullie respons.
    Ik had het al eerder opgemerkt, dat met bewerking LR vs Photomatix Pro de ven vin fan hoe het ook heten mag erg te keer ging. Maar nu ben ik erachter waarom dat was. Photomatix kan ik nu alleen nog maar als stand alone programma gebruiken en niet meer als plugin. Hij start gewoon niet meer op. En dan begint de fan te racen. Moet nog even uitzoeken hoe dat komt. Heb de programmamakers van Photomatix ook maar even ingelicht, en zij gaan kijken of er ergens een bug zit die dit veroorzaakt.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.