10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    dwiersma

Koeling MacMini over z’n toeren door USB 2.0?

Goedendag Lezers,

Ik heb een MacMini (PowerPC) en daaraan een LaCie usb 2 externe HD van 250 GB, met daarop alleen muziek. Nu valt het mij op de koeling van de Mac af en toe over z’n toeren raakt terwijl er dan alleen maar wat muziek via itunes word gedraait.

Kan iemand mij vertellen of dit een relatie heeft met de USB 2.0 externe HD, kan ik beter een Firewire externe HD nemen. Ik meen ergens gelezen te hebben dan de aansturing minder geheugen en moeite kosten dan het aansturen van een USB 2.0.

Daniel
    :finderoud:

Bijdrager
    macpro

Bij gebruik van een USB schijf wordt het dataverkeer door de CPU afgehandeld.
    Die zal dus meer gaan werken, waardoor de koeling eerder aan kan springen.
    Of er echt veel CPU verbruik is kun je onder andere zien via MenuMeters.

Bijdrager
    Esquare

Het is inderdaad zo dat USB meer van de processor vergt dan Firewire. Maar ik vraag me af of dat in dit geval de oorzaak kan zijn: het gaat (neem ik aan) om kleine bestanden. Wat denk ik veel uitmaakt zijn plugins die je misschien bij iTunes gebruikt, equalizer en andere afspeelinstellingen e.d. Hoeveel procent ‘trekt’ iTunes als je Activiteitenweergave opent?

Inactief
    Anoniem

Ik heb dat niet met m’n USB 2 LaCie schijf, maar wel met een andere USB harddisk, m’n PowerBook staat dan als een gek te blazen, ook al is er bijna geen dataoverdracht.

Bijdrager
    Patrick Stam

Is de Voeding van je schijf over een USB-Hub zonder externe voeding? Sluit ‘m dan eens rechtstreeks aan op je mini. En een externe schijf mét voeding is ook beter.

Bijdrager
    fistkikker
    ”Patrick”

Is de Voeding van je schijf over een USB-Hub zonder externe voeding? Sluit ‘m dan eens rechtstreeks aan op je mini. En een externe schijf mét voeding is ook beter.

Schijven van 250 GB zonder eigen voeding heb ik nog niet gezien.
    Ik heb een 100 GB iomega USB2 schijf die zijn voeding krijgt van mijn 1,42 GHz PPC Mac Mini. Wat ik er ook mee doe, muziek, films, worddocumenten, grote backups draaien, ik merk niets van een koeling die zich druk maakt. Dus waar het bij jou aan ligt???

Bijdrager
    dwiersma

Inderdaad maakt de schijf gebruik van een externevoeding, dus dat is het niet. Ik ga even de meters instaleren en checken en dan kijken of ik daar wijzer uit word.

Dank voor jullie hulp en Mod gooi er maar een slotje op…

grt. Daniel

Bijdrager
    dwiersma

ben ik weer…

Eerder vandaag een topic geopend over de over z’n toeren zijnde Mac Mini.

de spec: mac mini 1.5 Ghz PowerPC met 1 GB werkgeheugen, 80 GB HD onboard en een 250 GB externe LaCie Porche Design USB 2.0 HD (met extrene voeding).

Mijn vrouw zit nu achter de Mini heeft openstaan: Adium, Mail, Calender, Safari en iTunes speelt Paolo Conte. Nu hoor ik de de koeling van de Mini toch wel aardig in de stres raken en veel toeren maken.

Zoals in een reactie op mijn eerdere topic werd gemeld “MenuMeters” geinstaleerd maar die laten geen extroverte zaken zien… iemand een idee…? Wat is het…? Wat doe ik er aan…? …iemand…?

grt. Daan

Bijdrager
    Esquare

Verdachte nummer 1 wat mij betreft: Adium. Zie bijvoorbeeld:
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=75030

Bijdrager
    fistkikker

Yep, Adium kan dit best op z’n geweten hebben. Probeer eens zonder…

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.