30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)
  • Q:
    Bijdrager
    dams1

koeling Mac book pro hoor ik niet?

vraag: als ik i-tunes, en fotobewerking samen intensief doe, wordt de MACbook pro gevaarlijk warm aan de onderkant. Maar er gaat geen koelingsventilator aan. klopt dat? gezien de temperatuur zou ik wel iets blazerigs verwachten? Ik heb de muziek maar uitgezet, dat helpt wel….. maar toch

Bedankt voor je reactie.

Bijdrager
    Turbanus

Maak je geen zorgen…. Behoudens de iBooks gaat je fan niet snel draaien….:wink:

Bijdrager
    Nikita

Welke temperatuur geeft CoreDuo Temp aan? Dat programma kan je downloaden vanaf Versiontracker.com . Hoge temperaturen zijn bij de Intel’s niet zo vreemd eigelijk. Ook is de ventilator is vaak niet zo onwijs hoorbaar, alleen als ‘ie echt hard moet werken.

Bijdrager
    Maleise Beer

Een mac maakt niet veel lawaai…
    gelukkig maar :? :)

Dus normaal gezien zou het geen probleem mogen zijn, en warm worden, dat doen ze dan weer wel.

Bijdrager
    dams1

hoe heet dat programma van de temperatuurmeting?

Bijdrager
    Turbanus

:?

Bijdrager
    dams1

programma gevonden op versiontracker voor intel processor. het is nu 65 graden. Aaan de onderkant voelt warm, maar minder dan toen alles aan was. Iemand ooit een ventilator gehoord bij bepaalde temperatuur?

Bijdrager
    Maleise Beer

De ventilator op m’n iBook springt dan ongeveer aan.
    Soms later, soms vroeger.
    Maar die zit dan ook anders in elkaar dan zo’n MacBook Pro…

(wisselen? ):evil:

Bijdrager
    Turbanus

Je kunt hem voor de gein eens op een radiator ztter terwijl je flink een DVD zit te bekijken en zo…. Dan kun je afwachten of je fan gaat draaien….

Bijdrager
    Nikita

Haha, m’n ventilator is echt hoorbaar als ik een DVD film aan het comprimeren ben naar H.264 met Handbrake. Maar dan draait de processor ook wel op z’n volle 2 GHz tegen de 90 graden :wink:

Bijdrager
    Maleise Beer

Zet dat maar op je schoot! :? :evil:

Bijdrager
    Turbanus

Mee naar bed nemen kan ook. Lekker diep onder de wol en maar wachten tot die fan gaat draaien…..:lol:

Bijdrager
    RenaultF1
    ”Nikita”

Haha, m’n ventilator is echt hoorbaar als ik een DVD film aan het comprimeren ben naar H.264 met Handbrake. Maar dan draait de processor ook wel op z’n volle 2 GHz tegen de 90 graden :wink:

90° da’s gewoon geschift. Nu ja bij Apple verkiezen ze blijkbaar brandwonden aan de benen, polsen en handen boven een beetje geluid van een fan. Om toch ervoor te zorgen dat je merkt dat de computer aanstaat hebben ze in osX een whine geprogrammeerd, moet toch zijn want zet je er windows op is dat ding zo stil als het maar zijn kan.

Maar euh, mijn asus met core duo aan 1,87GHz heb ik hoogstens op 52° gekregen, vlakbij de verwarming gezet, een paar zware taken, met virtual PC tegelijk win2k en 2 winXP’s laten draaien en dan een DVD’tje kijken.

Waar zit nu het verschil, mijn asus is vele dikker, dus meer plaats voor koeling, een MPB is zo dun dat de koeling die erin geplaatst word nog tig keer slechter is dan die van een aldi of lidl laptop. Nu ja, lijkt mij toch een logische verklaring. Maar geef mij maar een dikke laptop met geluid van een fan, maar die geen fluitend geluid maakt, en ik tenminste op mijn schoot kan zetten en daar zware taken op uitvoeren. Een laptop moet in de eerste plaats heel mobiel zijn dus je moet geen bureau nodig hebben omdat je je computer niet meer kan houden van de hitte. (en zeg nu niet dat ik een flauwerik ben, want aan auto’s werk ik regelmatig aan een hete motor, en daar heb ik nog nooit over geklaagd.

De naam zegt het toch, laptop en desktop, een desktop is voor op je desk, je bureau, een laptop is voor op je lap, je schoot. Of versta ik nu ineens geen Engels meer?

Bijdrager
    Nikita

Virtual PC is wat anders dan een DVD film van zo’n 6 gig comprimeren naar een H.264 filmpje van 700 MB… Besides, dan heb je dat ding ook niet meer op je schoot… Ik heb ‘m normaal gesproken op mn iCurve staan, dus nergens last van.
    Normaal gesproken draait ‘ie trouwens op zo’n 50 graden tegenwoordig.

Over de whine en dat ‘ie in Windows zo “stil” is: heel simpel: in OSX draait ‘ie standaard op 1.5 GHz en trekt ‘ie dus minder stroom (daar komt die piep ook vandaan). In Windows draait ‘ie continu op 2 GHz en trekt ‘ie dus ook meer stroom (= geen piep). Maar bij zelfs zoiets simpels als m’n theorie cdrommetje wordt m’n MacBook in Windows XP zo heet dat die fans dus flink aanslaan. Bij The Sims (versie 1 !!) trekt XP zoveel op de processor dat m’n fans aanslaan naar orkaanvermogen. Dat lijkt me ook niet bepaald gezond.

Ik heb nu m’n MacBook op schoot, al de hele avond en hij is niet warmer dan m’n iBook G4 werd. Maar wel stukken sneller…

Bijdrager
    Sbojevets

Ik leg de Macbook Pro altijd lekker onder me neer als ik weer buiten moet slapen van mijn vrouw! Lekker warm, mmmmm. Zeker 60 graden!

Bijdrager
    RenaultF1
    ”Nikita”

Virtual PC is wat anders dan een DVD film van zo’n 6 gig comprimeren naar een H.264 filmpje van 700 MB… Besides, dan heb je dat ding ook niet meer op je schoot… Ik heb ‘m normaal gesproken op mn iCurve staan, dus nergens last van.
    Normaal gesproken draait ‘ie trouwens op zo’n 50 graden tegenwoordig.

Over de whine en dat ‘ie in Windows zo “stil” is: heel simpel: in OSX draait ‘ie standaard op 1.5 GHz en trekt ‘ie dus minder stroom (daar komt die piep ook vandaan). In Windows draait ‘ie continu op 2 GHz en trekt ‘ie dus ook meer stroom (= geen piep). Maar bij zelfs zoiets simpels als m’n theorie cdrommetje wordt m’n MacBook in Windows XP zo heet dat die fans dus flink aanslaan. Bij The Sims (versie 1 !!) trekt XP zoveel op de processor dat m’n fans aanslaan naar orkaanvermogen. Dat lijkt me ook niet bepaald gezond.

Ik heb nu m’n MacBook op schoot, al de hele avond en hij is niet warmer dan m’n iBook G4 werd. Maar wel stukken sneller…

Een laptop moet je op je schoot kunnen houden onder eender welke omstandigheden, tenzij we spreken van een desktopvervanger. De eerste eigenschap van een pro laptop is dat de koeling zo uitgerust word dat er altijd voldoende ventilatie mogelijk is, en je vanzelf hem op je schoot kan gebruiken. Voldoet de koeling hier niet aan is het geen pro laptop meer, maar een gewone home-laptop of zelfs een desktop vervanger. De mijne staat nu op mijn bed, met slechte ventilatie en word ook niet te warm.

Hoezo, windows laat de CPU aan volle snelheid draaien? Voor de moment ben ik wat aan het surfen, msn en van die dingen en mijn CPU draait aan tweehonderd MHz, en da’s voldoende.

Bijdrager
    KP

wat heeft de temperatuur van de proccesor in vredus naam te maken met de temperatuur van de onderkant. Mijn water koker wordt ook minstens 100 graden, maar het handvat kan ik prima gebruiken hoor. als wordt het wel warm…

Bijdrager
    Turbanus

Als je M^ç®øßøƒ†-shit op je Macje draait kun je er ook mee gaan zwemmen…..:o

Bijdrager
    Nikita
    ”RenaultF1″

Een laptop moet je op je schoot kunnen houden onder eender welke omstandigheden, tenzij we spreken van een desktopvervanger.

Een DVD naar Quicktime H.264 comprimeren is ook niet bepaald iets wat je normaal gesproken doet op een laptop he…? :roll:

Beetje onrealistisch om te eisen dat ‘ie onder alle omstandigheden koel blijft (laten we zeggen, niet meer dan 40 graden). Ik ben benieuwd hoe heet jouw laptop wordt als je een DVD naar H.264 gaat staan comprimeren. Da’s tenslotte een niet bepaald zuinige processor activiteit. En alles wat werkt, wordt heet. Pech, maar daar kan je niet omheen…

En dat Windows op m’n processor op volle snelheid laat draaien: da’s een heel makkelijke conclusie. Onder OSX blijft ‘ie redelijk koel onder normale omstandigheden en als ik Windows draai en doe dezelfde werkzaamheden (behalve dat ik m’n email open heb staan natuurlijk) dan wordt ‘ie onwijs heet en gaan de ventilators al weer aan. Onder OSX niet. Probeer dan maar ’s het tegenovergestelde te beweren…

Bijdrager
    Turbanus

En wat als je naast die M^ç®øßøƒ†-shit ook al die virus-scanners moet draaien e.d….. Hoe loopt je Macje dan?

Bijdrager
    Nikita

Ik ga geen virusscanner draaien voor die paar dingetjes die ik daar op doe man :P

(tis m’n auto-theorie oefencdrom. Een Flash-programma, maar helaas wel alleen voor Windows…).

Bijdrager
    Turbanus

Maar ik heb de indruk dat Renault1 doorlopend W?ø?ß op z’n Macje stookt. Vandaar dat ik me afvraag wat dat dan wel niet betekent voor de warmteontwikkelingen….

Bijdrager
    Nikita

Ik krijg de indruk dat ‘ie nog nooit op een Mac heeft gewerkt übehaupt…

Bijdrager
    aToMac

Sowieso, waarom zou je je Laptop op je schoot laten staan als je een filmpje aan het comprimeren bent? Oke, je kan een beetje gaan internetten, maar het zijn toch niet taken die je meerdere keren per dag doet.

Ook Photoshop, FInal Cut Pro e.d. taken ga je toch niet vanaf je schoot doen. Tenzij je echt binnen een maand RSI, je nek en je rug naar de klote wilt hebben.

Ik vind dit weer een beetje gezeur. Tuurlijk moet je je handen niet branden aan zo’n ding.

Bijdrager
    Nikita

Ik werk überhaupt niet op m’n laptop als ‘ie staat te comprimeren. Andere taken worden traag en het comprimeren gaat dan ook trager. Dus als ik het doe, doe ik het ’s nachts of overdag als ik d’r niet ben. In elk geval staat ‘ie dan op m’n iCurve.

Sowieso, ik gebruik ‘m meer als desktop eigelijk; op de iCurve met extern toetsenbord en muis. Zit een stuk ergonomischer. Waarom een laptop dan? Beste oplossing voor als ik presentaties moet geven op school… De X1600 van de iMac of MBP mis ik eigelijk niet en de 8X DL DVD brander hoef ik ook niet te hebben, aan dual 2 GHz met 1024 MB geheugen (minus iets van 32 voor het videogeheugen) heb ik dan wel genoeg… Eigelijk heeft het wel iets weg van een desktopvervanger he?

Ik ben verder benieuwd naar hoeveel laptops met zoveel power je goed op schoot kan houden bij alle taken. Bij de Celeron laptop van m’n buurmeisje draaien de fans continu op volle kracht en wordt het ding nog steeds bloedheet. Die kan je in elk geval niet op schoot houden. En van een desktopvervanger kan je daarbij ook moeilijk spreken: Celeron 1.4 GHZ, 256 MB geheugen (min 32 MB video van de GMA 815) en XP d’r op natuurlijk. Centimetertje of 5 dik… Nou draait die Core Duo een stuk energiezuiniger, maar mij hoor je niet klagen over 40 a 50 graden bij normaal gebruik van m’n huidige MacBook. En ik neem aan dat RenaultF1 z’n laptop ook niet op schoot houdt / kan houden bij het comprimeren van een DVD naar een QuickTime H.264 film, of draait die laptop dan op zo’n snelheid dat het systeem wel koel moet blijven? Cq. dat het comprimeren errug lang duurt (de mijne mag dan heet worden, hij is wel met minder dan 2 uur klaar voor een film van 3 uur…)

Bijdrager
    Dick de Roos

Grappig dat iedereen de laptops altijd op schoot willen hebben.
    Mobiel wil niet zetten op de knieën. Mobiel wi zeggen: van plaats A naar plaats B. En eenvoudig graag!
    En dan werken vanaf een bureau of een tafel of weet ik wat. En als het niet anders kan op de knie. Want prettig werken is dat nie. :P

Bijdrager
    Turbanus

Niks zo fijn als een opgevoerde Pismo voor fun en internet…….:wink: Nooit warm geworden. Ook niet als ik hem eens opdracht gaf om een DVD te encoderen/burnen….. En ja, ik heb er ook een 4-speed +/- DVD-burner in zitten…..:lol:
    Nu laat ik dat zware werk liever over aan de iMac G5, maar de Pismo kan ik ook niet missen…..

Bijdrager
    Nikita
    ”Dick

Mobiel wil niet zetten op de knieën. Mobiel wi zeggen: van plaats A naar plaats B. En eenvoudig graag!

Dat bedoel ik :D

”Turbanus”

Niks zo fijn als een opgevoerde Pismo voor fun en internet

Oeh, de Pismo da’s een mooi apparaat. Heb je daar nu zo’n G4 / 550 upgrade inzitten?

Bijdrager
    Turbanus

G4/500…. de 550 was er toen nog niet….. Draai er al zo’n 3 of 4 jaar mee, wat gaat de tijd toch snel…:wink:

Bijdrager
    Nikita

Gaaf eigelijk dan een laptop van zo’n 6 jaar oud nog steeds zo goed meekomt eigelijk he? Ik zie me dat niet snel doen op een Dell laptop van 6 jaar oud (die heb ik ook nog ’s gehad… )

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.