13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Shmoo

KNIPPR eerste ervaringen met iOS en tvOS apps

Beeldkwaliteit van de streams

Relatief goed tot acceptable beeld voor de meeste mensen denk ik. Voor mij is het prima, ik heb gisterenavond zo’n 2 a 3 uur TV gekeken om het een beetje uit te proberen en dat geen gewoon prima zonder problemen. Geen buffers of vertragingen waaraan je kunt zien dat de uitzending zich moet corrigeren tot de internetverbinding. Dit zie je wel vaker gebeuren bij de gratis NOS app op de Apple TV, waar de kwaliteit van de stream toch iets lager ligt.

Wat ik wel merk is dat het beeldkwaliteit van de streams op de Apple TV hoger lijkt te zijn dan op de iPhone en iPad. Dit kan natuurlijk komen doordat ik verder van mijn TV af zit en je daardoor minder details ziet.
    Maar toch, ik heb het idee dat de stream op de iPad eigenlijk iPhone formaat is dat uitgetrokken wordt tot iPad formaat. Mogelijk heeft het Retina scherm ook nog invloed hierop terwijl ik maar een relatief goedkope en oude TV heb.

Als je gewend bent om superkwaliteit films te kijken in 4K/5K en allemaal dat soort hoge PPI formaten dan ga je waarschijnlijk niet blij worden van deze dienst en de beeldkwaliteit, tenzij er ergens iets verstopt zit in de achtergrond dat controleert of je zo’n scherm hebt en dusdanig ook de stream optimaliseert – al betwijfel ik of dat aanwezig is.
    Verwacht je gewoon kwaliteit dat je ook van Ziggo en KPN krijgt via hun digitale kastje dan zit je via de Apple TV app op vergelijkbare kwaliteit.

Wat je wel duidelijk ziet maar verder niet heel erg storend is, rondom de zenderlogo’s links en rechts boven in de hoeken, daar zie je een soort van pixellated effects waardoor de logo’s niet helemaal scherp lijken. Er zit zo’n doorzichtig randje om de logo’s heen. Het lijkt een beetje op een afbeelding dat iets te serieus geoptimaliseerd is voor online gebruikt en daardoor te veel kwaliteit verloren is gegaan.

Ideaal is dat je met een druk op de knop het programma opnieuw kunt laten beginnen, dus als 10 minuten te laat bent hoeft je niet te wachten totdat het programma afgelopen is en Uitzendinggemist eindelijk eens het programma zo’n uur later heeft geupload. Volgens mij kan je ook gewoon alles 7 dagen terugkijken, ook films en series en de dagen voordat je lid bent geworden.
    Minpuntje is wel dat je tijdens het terugkijken niet vooruit en achteruit kunt ‘spoelen’, dus je kunt niet door de 8 minuten reclameblokken heen zappen.

Het aantal devices of schermen dat je mag gebruiken per account

Dit is gewoon slecht en serieus slecht. KNIPPR noemt het overal; ‘kijken op twee schermen tegelijk’ maar wat er eigenlijk zou moeten staan is je kunt maar twee devices koppelen aan je account en er zijn verder geen restricties of je beide devices tegelijk gebruikt. Dat zou een betere uitleg zijn.

Ik vind dit supersaai en lelijk als ik eerlijk ben. Niet echt meer van deze tijd waarin wij zoveel devices hebben waar je apps en dit soort diensten op kunt installeren.

Dat je maar op twee schermen tegelijk TV kunt kijken is een prima basis om mee te beginnen, maar ik wil wel gewoon mijn account overal kunnen installeren waar ik dat wil.. Zo wil ik de KNIPPR iOS app op mijn iPhone en iPad kunnen installeren en dan ook nog de Apple TV app activeren. Dit wilt niet zeggen dat ik op al deze devices tegelijk TV wil kijken maar nu heb ik de iOS app van mijn iPhone moeten verwijderen en het ‘iPhone-apparaat’ uit mijn KNIPPR-profiel moeten verwijderen als actief apparaat omdat ik anders de Apple TV niet kon registeren als derde device.
    Als ik dan echt moet kiezen tussen twee van de drie devices, dan heeft de iPhone voor mij net iets minder prioriteit omdat de kans klein zal zijn dat ik TV ga kijken op mijn iPhone.

Het is gewoon jammer want je iPhone wil je dan natuurlijk wel gebruiken voor de notificaties omdat je deze altijd bij je hebt. Kortom, door dit limiet van 2 devices is je iPhone eigenlijk compleet waardeloos geworden bij KNIPPR en heel het notificaties gedoe ook. Niet echt cool dus!

Kwaliteit van het platform en de website

Ik heb het idee dat het allemaal nog best wel beta -achtige software kwaliteit is terwijl de streams, waar het dan echt om draait toch al relatief goede kwaliteit zijn. Sorry hoor maar als ik op de website inlog en ik zie dan een button Live TV kijken voor mijn neus staan dan verwacht ik niet dat ik in 2016 een melding krijg dat ik Flash Player moet installeren op mijn computer. KNIPPR developers, give your head a shake! Laat deze functionaliteit van online, in de browser TV kijken dan compleet achterwegen als je nog geen goede stabiele, veilige en toekomstgerichte functionaliteit hebt gevonden maar ga zeker geen oude lijken als Adobe Flash Player uit de kast trekken alleen omdat je toch iets van een soort video player in de browser wilt aanbieden die je over 8 maanden alles weer moet upgraden naar betere standaarden. Dit is ronduit slecht en past helemaal niet bij een hip/nieuw bedrijf dat KNIPPR wilt uitstralen.

De iOS app

– iPad
    Op iPad werkt de app alleen in landscape weergave. Zodra je de app opent kantelt het scherm een halve slag maar wat mij nog meer irriteert is dat dit altijd standaard de verkeerde kant op lijkt te kantelen. Ik weet niet of dit in de iOS SDK of developer dingetje is want ik zie dit wel vaker gebeuren bij andere apps die landscape mode only zijn. De Smart Cover van een iPad zit altijd aan de linkerkant vast dus kun je de iPad maar op één zijkant neerzetten, zodat de volumeknopjes aan de bovenkant zitten. Waarom kantelt het scherm dan automatisch standaard naar de rechterkant? Je moet dan altijd je iPad van de roteervergrendeling afhalen om het scherm 180 graden te laten draaien. Dit is niet iets dat alleen deze app doet maar wat ik heel vaak fout zie gaan bij andere video apps. Geen idee wat de oorzaak hiervan is maar ik vind het extreem irritant.

– Scrollen
    Het horizontaal en verticaal scrollen in de TV gids gaat moeilijk. Er is totaal geen scroll-beveiliging, heel de TV gids pagina is één groot veld met content en als jij in de richting zuid-west wilt scrollen dan kan dit gewoon. Dit maakt het het extreem moeilijk om op een rechte lijn te scrollen. Als jij in de middag wilt weten wat er om 21:00 op NPO 2 te zien is dan is de kans heel groot dat je bij RTL 7 uitkomt wanneer je gewoon horizontaal wilt scrollen. Gebruiksvriendelijkheid van de TV gids is hierdoor gewoon -1.

– Algemeen

Het lijkt en voelt alsof het hele iOS app gebeuren niets meer is dan een KNIPPR-website verpakt in een iOS jasje.

Elke keer als je de iOS app opent start meteen de eerste zender met Live TV (NPO1). Hoe irritant is dat zeg, wat als ik gewoon alleen even in de TV gids wil kijken om te zien of er iets op TV komt dat ik later wil kijken en een herinning wil instellen.

Er is ook geen optie beschikbaar om een eigen startpagina in te stellen zodat je bijvoorbeeld kunt aangeven dat de app standaard geopend moet worden met de TV Gids pagina. Of de zenderlijst anders inrichten is ook zo’n dingetje.
    Ik kijk nooit naar RTL5 of SBS48 – dat soort TV trekt mij helemaal niet dus zou het fijn zijn als ik deze zenders uit de zenderlijst kan wegfilteren en mijn eigen zenderlijst opbouwen.
    Je kunt wel zenders markeren met een hartje zodat het favorieten worden maar echt veel meer kun je er dan niet mee in de iOS app. Je kunt naar de TV Gids pagina gaan en daar je zenderlijsten filteren zodat je alleen de informatie te zien krijgt van je favoriete zenders en je dus niet hoeft te kijken naar de zenders waar je sowieso geen interesse in hebt maar dat is het dan ook. En nog zo’n dingetje wat gewoon niet goed is.. Zodra je de iOS app afsluit wordt deze keuze ook niet meer onthouden. De volgende keer dat je de app opent en je gaat naar TV gids moet je weer handmatig kiezen en filteren op basis van je favorieten. Deze keuze wordt dus niet onthouden.

Zodra je de app opent en je druk voor de eerste keer op TV Gids, dan duurt het gewoon een dikke 15 seconde voordat je ook maar iets kunt doen op deze pagina. De pagina hangt zichzelf gewoon een tijdje op, dit komt omdat de alle informatie van alle zenders in één keer op de achtergrond moeten worden inladen. Dit kan veel beter en sneller geregeld worden in 2016, daar hoeft echt niet zo lang te duren.

instellingen: Blauw blauw, past bij jou!

Gossie, dit ziet er toch niet uit man..
    Dit verwacht je van een kind van 8 jaar die je enkel één blauwe stift heeft om mee te kleuren en dan kleurt hij ook echt alles blauw omdat er zoveel witruimte te kleuren valt.
    Maak het hele modal venster blauw of neem gewoon de standaard kleurinstellingen van iOS/Apple mee over.

Mobiele dataverbinding staat standaard AAN terwijl deze normaal bij elke andere app met video standaard UIT staat, maar goed.

Retina afbeeldingen in een iOS app is volgens mij geen overbodige luxe meer, toch? Zijn er nog mensen met een iOS device zonder Retina scherm vraag ik mij dan af. Volgens mij is dit ook een duidelijk teken dat het hier gaat om een globale website in een app jasje dat voor meerdere platformen moet dienen dan alleen iOS, waarschijnlijk gebruikt de Android versie ook deze basis of zoiets.
    Dit is echt slecht en gewoon extreem lelijk. Ik bedoel, voor 12,- p/maand verwacht je niet onbeperkt de nieuwste bioscoopfilms te kunnen kijken maar je verwacht wel gewoon een solide en professionele basis. Zeker van een bedrijf van het formaat T-Mobile.

Je kunt heel goed merken dat het allemaal nog relatief nieuw is en aanvoelt als een beta -achtige dienst op dit moment. De iOS app is extreem matig als ik eerlijk ben. Je komt dagelijks apps tegen in de App Store die gemaakt worden door mensen met waarschijnlijk minder ervaring, minder budget om mee te werken en van die uiteindelijk veel betere kwaliteit zijn.

Het zijn geen serieuze problemen die je als bedrijf niet kunt oplossen met een paar goede updates maar gewoon een beetje kwaliteit en functionaliteit van mag je toch wel verwachten van een dienst dat zich als een soort Netflix profileert. Vooral dat Retina afbeeldingen gebeuren dat vind ik extreem waardeloos. Dit heeft niets met kennis of de laatste nieuwe hippe standaarden te maken maar dat is gewoon een gebrek aan passie en inzet!

Apple TV en de KNIPPR tvOS app

Verbazingwekkend.. Echt! Je komt het niet vaak tegen dat de Apple TV app beter is dan de iOS app maar bij KNIPPR is dat dus wel het geval. De app voelt 1000 maal meer volwassen en beter aan dan de iOS app. Veel tvOS apps zijn op dit moment nog meer een soort van aftreksels van de iOS versies of net niet producten, ze proberen het wel maat niet alle functionaliteit in hun iOS app kan dan in tvOS gebouwd worden – dat is bij KNIPPR echt niet het geval. Als ik nu zeg dat deze KNIPPR app de beste (een van de top 5) apps op Apple TV is dan lieg ik niet. Het is basic maar dat maakt het eigenlijk ook weer meteen perfect en precies wat je nodig hebt op dit moment. Prima!

Wanneer je de app opent begint niet meteen een zender af te spelen maar zie je netjes een rij met thumbnails en met jouw zenders. Het wordt echter nog mooier, want op de eerste regel staan al je favoriete zenders netjes op een rijtje, het lijstje met favoriete zenders dat je hebt aangevinkt met een hartje in iOS app en waar je op je iOS device eigenlijk helemaal niets mee kon doen, die zenders staan nu op je Apple TV netjes bovenaan zodat je niet meer langs RTL 5 en SBS hoeft te navigeren.
    Een regel onder deze favoriete staat een rij met alle zenders in jouw pakket en daar weer onder een rij met alle zenders die je kunt kopen. Prima en je vraagt je meteen af waarom dit niet op deze manier in iOS werkt!?

Als je naar de TV Gids pagina gaat, staan de zenders horizontaal en overzichtelijker uitgelijnd en de tijdlijn van de programma’s zijn verticaal ingericht, ook zit er een beveiliging op het scrollen zodat je maar één richting tegelijk kunt scrollen – het werkt dus veel fijner. Sterker nog, elke zender lijkt in z’n eigen soort container te zitten en het laden van de informatie werkt gewoon zoals je verwacht dat het hoort te werken. Netjes op de achtergrond wanneer je scrolt zonder vertragingen. Dit TV gids-systeem zou ook op iOS ingebouwd moeten worden.

Niet veel aanmerkingen op de Apple TV app, voor een eerste versie is deze app al veel beter dan Netflix app was tijdens de lancering en die laatste is op dit moment ook nog lang niet perfect of van het niveau dat Netflix op iOS is.

Wat mogelijk wel iets duidelijker gemaakt kan worden is de zendernaam in het overzicht.
    Als je nu de TV app open en je kijkt naar je favoriete zenders of het overzicht daar weer onder dan zie je van elke zender een soort thumbnail en op de achtergrond van deze thumbnail een afbeelding van de uitzending dat op dat moment aan het spelen is. Links onder in de hoek staat dan het logo van de zender, wanneer je zo’n 4 meter van de tv zit is het logo een beetje aan de kleine klant, dus is best wel moeilijk om te beoordelen welke zender je nu geselecteerd hebt. Je moet dan je vrouw/vriendin van de bank sturen om naar de TV te lopen en van dichtbij te laten kijken wat voor zender je aanwijst. En als ze dan toch opgestaan is kan ze net zo goed een biertje voor je meenemen!:wink::idea:
    Ik zou liever gewoon op de gehele achtergrond van dit overzicht het logo van de zender willen hebben ipv een afbeelding van de uitzending. Dat oogt denk ik ook iets netter en rustiger, plus overzichtelijker.

Al met al, de Apple TV is een geweldige eerste basis. Als Ziggo en andere zogenaamd hippe bedrijven deze TV app moeten gaan evenaren dan hebben ze nog wat werk te verrichten. Door dit soort apps krijgt de Apple TV in mijn ogen meer waarde en wordt het heel langzaam een volwassen product dat je meer en meer serieus kunt gaan nemen want tot op heden vind ik het vooral een extreem prijzig hebbedingetje met nog meer beperkingen omdat je niet in Amerika woont.

Conclusie:

De dienst zelf is op dit moment nog geen echte game changer, mede ook omdat het zenderaanbod amper de moeite waard is. Als je echt voldoende hebt aan de 10 of 15 zenders die je standaard krijgt dan kan het leuk zijn als je al een Apple TV generatie 4 bezit maar zodra je twee of drie zenders mist heb je meteen een probleem want de zenders die je voor 0.99 cent kunt bijkopen zijn vooral de zenders waar je juist bij Ziggo vanaf wilt omdat je ze nooit kijkt.

Zou ik er mijn Ziggo abonnement voor opzeggen? Waarschijnlijk (nog) niet omdat ik toch nog een aantal zenders kijk die niet beschikbaar zijn op KNIPPR, ook niet bij de extra zenders. Denk aan Ziggo Sport voor de F1 wedstrijden nu Max het zo goed doet en wij een reden hebben om die sport serieus te gaan volgen. Zal het mij motiveren om alternatieven te zoeken voor het kijken van F1 zonder Ziggo Sport – ja, zeer zeker!

Het zal allemaal nog wel een aantal maanden duren maar iedereen die dit gaat testen, vooral via de Apple TV ziet wel meteen dat dit echt de nieuwe manier van TV kijken gaat worden. Je koopt zelf ergens een internet aansluiting zoals je ook een sim-only koopt en dan koop je via dit soort diensten alleen de TV zenders die je ook echt wilt kijken.
    KNIPPR zet hier volgens mij wel een hele mooie eerste stap in en dat is ook wel iets waard. Het is alleen jammer dat de iOS app zo extreem matig is en dat je maar twee devices kunt koppelen aan één account of je moet continue in je profiel apparaten lopen verwijderen en koppelen. Denk alleen al aan gezinnen met kinderen. Ik neem aan dat de kids des huize toch ook gewoon graag TV kijken op hun slaapkamer met hun tablet of smartphone. Succes als je twee kinderen hebt.

Moderator
    Raymon Mens

Ik heb je ervaringsbericht een plugje gegeven via onze Twitter- en Facebook-accounts. Voor wie niet weet waar dit over gaat, lees terug: TV-dienst KNIPPR nu ook op Apple TV en Chromecast

Geblokkeerd
    Anoniem

Vind het wel een interessante optie. Als KPN de kast hier in de buurt nou eens komt updaten of een andere instantie komt glasvezel aanbieden kan ik helemaal van de TV kabel afstappen en alleen nog een internet verbinding hebben.

Bijdrager
    fred44nl

@Shmoo
    geweldig gedaan.
    hulde en bloemen:)

Bijdrager
    SolidCake

@shmoo Fantastische first look/recensie! Ik ben benieuwd hoe de KNIPPR dienst zich verder gaat ontwikkelen. Dit kan wellicht de Netflix van de TV zenders worden, als ze dat willen;)

Bijdrager
    SvS

Mooi artikel, Shmoo, dank je wel!

Nu nog 100% keuze vrijheid voor zenders ipv alweer 13-in-een-dozijn basic pakket te aanbieden…
    Plus ook dat install op max. 2 apparaten inderdaad onzin is. Bij Netflix kan je het op meer apparaten installeren, alleen aantal tegelijkertijd streamen telt.

Shmoo, hoe zit het trouwens met TT888 optie, zit dat daar ook op bij tvOS versie?

Bijdrager
    Shmoo

De standaard zenders zullen ze waarschijnlijk doen om het aantrekkelijker te maken om in te stappen. Plus zo’n dienst kost ook geld om te onderhouden dat zit natuurlijk ook in de basisprijs. Als ze iedereen gewoon de vrijheid geven om 100% keuzevrijheid te geven dan nemen we allemaal in het begin NPO 1, 2, en 3, RTL 4 en Discovery of zoiets. Dat zou samen 5,- zijn en dan zit je gewoon onder de minimale prijs dat zo’n dienst moet opbrengen.

Ga je zeggen, het kost 7,50 los zonder zenders dan gaat iedereen natuurlijk de dienst zelf beoordelen en niet de zenders. En 7,50 p/maand is de dienst niet waard zonder de standaard zenders.

Kortom zodra ze ook Netflix, HBO, F1 en allemaal dat soort pakketen en diensten kunnen gaan aanbieden dan zullen de winstmarges ook wat hoger liggen voor KNIPPR en kunnen ze meer doen qua keuze vrijheid.

Er zijn nog geen TT888 opties en dat soort dingen, daar is het nog te vroeg voor omdat de uitzendingen op dit moment eigenlijk gewoon allemaal opnames zijn. Je merkt dit wel een beetje wanneer je een programma terug wilt kijken. Deze begint nooit helemaal perfect bij het begin van de uitzending omdat zenders, vooral Veronica en RTL 7 zich nooit strict aan hun uitzendtijd houden. Als een programma om 20:00 hoort te beginnen dan begint dit op RTL 4 vaak ook echt om 20:00 en niet om 20:05. Bij RTL 7 en Veronica is dat heel erg normaal dat alles uitloopt vanwege de reclames en zeer slechte programmering. Wat je dan krijgt tijdens het terugkijken is dat de opname gewoon begint bij 20:00 en je eerst nog 3 minuten moet kijken van de vorige show of reclame in de meeste gevallen.

Niet het einde van de wereld maar wel dingen die je kunt verwachten bij nieuwe diensten. In de toekomst zal dit allemaal wel beter worden geregeld wanneer de dienst meer volwassen wordt. Dat soort dingen vind ik minder een probleem dan bijvoorbeeld het ontbreken van Retina afbeeldingen.

Trouwens, bij het zenderaanbod van KNIPPR kun je wel NPOgos zenders bestellen, dit zijn speciale zenders van de publieke omroep voor blinde en slechtziende kijkers.
    https://www.knippr.nl/tv-zenders/npo1-gos

Inactief
    Anoniem

Ik wacht inderdaad ook op het moment dat ik m’n TV abo kan dumpen. Ik denk wel dat minder bekeken zenders dan wel een hoger prijskaartje krijgen. Dus ik denk dat een alles-in-1 abonnement zoals bij Ziggo alles bij elkaar toch behoorlijk voordelig is.

Bijdrager
    SvS

Thx.
    Klopt, er moet idd een basisbedrag zijn, gekoppeld aan minimum aantal zenders ter afname.
    Wel slordig allemaal van commerciële zenders. Dat doet Uitzending Gemist toch een stuk beter.

Bijdrager
    drsentertainment

Ik zelf heb een heel goede eerste indruk van de kwaliteit op de Apple TV4. Eindelijk kun je met dit device TV kijken en video on demand bedienen (Netflix/Videoland) en kun je de Ziggo box dus uitlaten.

Alleen het opzeggen van de kabelaar valt nog niet mee. Een internet only abonnement + abonnement van Knippr benaderen bij elkaar toch snel de all-in-one pakketten. Of heeft iemand een voordelige suggestie?

Bijdrager
    Shmoo

Sloppy gerucht natuurlijk maar toch.. Dromen van een ideale wereld.:)

Bijdrager
    mjsmit

Ik heb inmiddels mijn kabelabonnement opgezet.
    Zie mijn reply op http://www.onemorething.nl/2016/07/tv-dienst-knippr-nu-ook-op-apple-tv-en-chromecast/
    De decoder de deur uit en lekker met één afstandsbediening kunnen zappen tussen allerlei media. Het gebruiksgemak van de Apple TV (afstNdbediening) wint het van de decoderkastjes, mede omdat er steeds meer keuze en aanbod van apps zal komen.
    Ik ga er daar bij een beetje van uit dat de diensten van KNIPPR nog zullen groeien.
    Een aantal voordelen tov een vast pakket van 70 zenders is dat je naar believen extra zenders kan aan en uit zetten. Je kan bovendien je abo 1 of 2 maanden pauzeren.
    Over een paar maanden zal ook Siri werken op de Apple TV
    Wanneer zou HBO Now komen met z’n Apple tv app?

Moderator
    Poezenbeest

Ze moeten toch eens wat beter mijn mening lezen..

Het blijft echter oude wijn in nieuwe kruiken, televisie zoals we dat niet willen anno 2016. Voor mij dus zelfs met een tvOS-app geen alternatief voor de kabel. Gewoon het standaardpakket aanbieden (zijn ze ook verplicht) en daarnaast voor zenders geld vragen, in plaats van programma’s. Ik wil niet betalen voor Powned en Wakker Nederland, toch moet ik dat. Ik wil niet betalen voor SBS, maar wel voor Veronica, maar nergens kan dat. Binnen Veronica hoef ik veel programma’s ook nuet trouwens, maar ik moet wel…

Helaas, ze komen in de buurt, maar zijn er nig lang niet. De interface lijkt dan wel weer ergens op, dat moet ik ze nageven.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.