22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Maarten

Knipperend vraagteken

Hallo, ik loop compleet vast met mijn mac die ik heb gekregen.
    Het gaat om een mac 27 inch late 2009 die alleen maar kon opstarten in (ik denk recovery) een menu met installeer el capitan, hulp op internet, schijfhulp programma en iets met time machine.
    Met geen van de geboden opties kwam ik verder en zelfs het installeren van el capitan lukte niet omdat het niet beschikbaar was ofzo.
    Na veel geklungel (ik ben totaal geen mac kenner) is het zo ver gekomen dat el capitan wilde installeren, maar toen kreeg ik de melding dat er onvoldoende ruimte beschikbaar was.
    Via schijfhulp kon ik zien dat er bootcamp op de hdd stond maar kon verder niks met partities enzo.

De hdd heb ik vervolgens uit de mac gehaald en aan mijn windows pc gehangen om daar met een speciale tool van paragon de partities te verwijderen en de schijf leeg te maken zodat er wel voldoende ruimte zou zijn voor de el capitan installatie.
    Hdd weer terug geplaats, maar de mac reageert nergens meer op en komt na lang wachten alleen nog maar met een knipperend vraagtekentje.

Vervolgens heb ik een poging gedaan om (weer via een windows tooltje Transmac) een bootable usb stick te maken met daarop een el capitan installatie .pkg maar ik krijg niet de mogelijkheid om in het boot menu te komen. Na veel geduld verschijnt er wel een muis cursor op het witte scherm en daar blijft het bij.

Een 3e poging was om een heel laag os te installeren omdat el capitan misschien te veel van het goede was (windows 10 draait ook niet op een 486) dus hetzelfde geprobeerd met yosemite 10.10 maar ook daar helaas geen boot menu en na lang wachten alleen een muis cursor.

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken, 2 dagen geleden door Maarten. Reden: typ foutjes
    Bijdrager
    KarelWillem

Deze Mac werd origineel geleverd met Mac OS X Snow Leopard (10.6.1).

En kan draaien op MacOS High Sierra (10.13.6).

Dat even ter info, want verder weet ik het probleem ook niet zo op te lossen.

Bijdrager
    TheBigZ

iMac 27″ Late 2009 info

Het is goed om te beginnen met een HDD die correct geformatteerd is.

Voor een Intel Mac betekent dat:

Partitieschema: GPT (Guid Partition Table)

Bestandssysteem: Mac OS Uitgebreid (HFS+)

Dit kun je voor elkaar krijgen door een keer te booten van een installatie USB, en dan Schijfhulpprogramma uit het menu te kiezen.

Nadat de HDD juist is geinitialiseerd, kun je macOS / OS X installeren.

How to quickly create a macOS bootable USB on Windows 10

High Sierra (10.13) Installer:

https://itunes.apple.com/fr/app/macos-high-sierra/id1246284741?mt=12

Booten vanaf een externe USB:

https://support.apple.com/nl-nl/HT201255

Bijdrager
    Maarten

Dankjewel voor de info KarelWillem weer iets geleerd over deze mac !

TheBigZ: De hdd heb ik via dat paragon tooltje op mijn windows pc GPT geformateert, alleen het bestandssysteem kon ik niks mee maar dat past de installatie van het os zelf toch aan ?

Ik zal eens een bootable usb stick proberen te maken via jouw linkje…..dankjewel en word vervolgt !!!

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 2 dagen geleden door Maarten.
    Bijdrager
    Maarten

Gelijk alweer een update, ik ben er direct mee aan de slag gegaan.

Via de link kan ik High Sierra niet downloaden: je hebt Mac OS 10.6.6 of nieuwer nodig om de Mac App Store te kunnen gebruiken.

Wel kan ik via: https://support.apple.com/nl-nl/HT211683 10.10. 10.11 of 10.12 downloaden maar dat heb ik al gedaan zonder resultaat.

Bijdrager
    GoeieDag

Via Windows een Mac installeren gaat nooit lukken.

Je zou zonder USB installer kunnen werken, via internet recovery:

Op een Intel-Mac kunt u Option-Command-R gebruiken bij het opstarten om te upgraden naar de nieuwste macOS-versie die compatibel is met uw Mac.

Uitzonderingen: als macOS Sierra 10.12.4 of hoger nog nooit eerder geïnstalleerd is geweest, wordt de macOS-versie geïnstalleerd die bij de Mac is geleverd, of de versie die er het dichtst bij zit en die nog beschikbaar is.

https://support.apple.com/nl-nl/HT204904#exceptions

Bijdrager
    Maarten

Internet recovery krijg ik met geen mogelijkheid meer op het scherm, net als het boot menu of welke variant menu ook.

Ik heb een draadloos toetsenbordje en heb het zelfs al met een usb windows toetsenbord geprobeerd via een handleiding op internet ergens.

De mac kent maar 2 opties: het knipperende vraagteken of als ik een bootable usb stick erin heb een muis cursor. Meer schermen krijg ik er met geen mogelijkheid op maar dat kan ook aan mijn kunde liggen hoor.

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, van de HDD zal ie niks meer snappen. Dat knipperend vraagteken is dus wel correct.

Maar internet-boot zou moeten lukken. Probeer het eens een paar keer, want het is even een vingergevecht, zo’n toetscombinatie.

Als het draadloze toetsenbord het bij de iMac geleverde exemplaar is, zou dat prima moeten werken.

Anders misschien even wachten op forumlid Antwoordapparaat; da’s een expert in USB boot-stickies.

Bijdrager
    TheBigZ

GoeieDag op 30 december 2020 om 13:24

Maar internet-boot zou moeten lukken.

Op een iMac uit 2009? Volgens mij werkt dat pas vanaf 2010 Macs.

Bijdrager
    TheBigZ

Maarten op 30 december 2020 om 12:45
    Wel kan ik via: https://support.apple.com/nl-nl/HT211683 10.10. 10.11 of 10.12 downloaden maar dat heb ik al gedaan zonder resultaat.

De mac kent maar 2 opties: het knipperende vraagteken of als ik een bootable usb stick erin heb een muis cursor. Meer schermen krijg ik er met geen mogelijkheid op maar dat kan ook aan mijn kunde liggen hoor.

Hoe start je je Mac op, als die USB stick erin zit?

Option (⌥) of Alt: Opstarten met Opstartbeheer, waarin u een andere beschikbare opstartschijf kunt kiezen. Als uw Mac is beveiligd met een firmwarewachtwoord, wordt u gevraagd het wachtwoord in te voeren.

Bijdrager
    GoeieDag

TheBigZ op 30 december 2020 om 13:30
    Op een iMac uit 2009? Volgens mij werkt dat pas vanaf 2010 Macs.

Je hebt gelijk; bedankt voor de correctie.

Ik heb het onder het motto van ‘one experiment…’ 😉 hier nog even op een 2009 iMac 21,5″ uitgeprobeerd, maar idd CMD+R werkt, CMD+R+Optie werkt niet. Jammer, en sorry voor de verwarring, Maarten.

Bijdrager
    Maarten

ik heb nu met transmac een nieuwe bootable usb stick gemaakt met sierra erop.

in een usb poort gedaan aan de achterkant en op het toetsenbord de linkse alt knop ingedrukt……daarna de mac aan gezet en alt vast gehouden……knipperend vraagteken.

Mac uitgezet en vervolgens weer aan en gewacht tot de chime en daarna alsnog alt ingedrukt gehouden…….knipperend vraagteken.

Mac uit gezet en weer aan maar nu nog tijden de chime alt ingedrukt en vastgehouden…….knipperend vraagteken.

Ook de cmd+R optie geprobeerd…….knipperend vraagteken

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 2 dagen geleden door Maarten.
    Bijdrager
    TheBigZ

Misschien toch iemand (buurman, vriend, familielid,…) opsnorren met een Mac, en dan die installer USB op die Mac aanmaken, om zeker te zijn dat die werkt.

Bijdrager
    GoeieDag

Inderdaad. Ik zie je woonplaats, maar die is voor mij niet binnen fietsafstand.

Bijdrager
    Maarten

Goed idee TheBigZ

Wie woont er in de buurt van Eerbeek of redelijk in de buurt ?

En wil voor mij een bootable usb stick maken zodat ik mijn mac weer tot leven kan wekken.

Ik ken zelf helemaal niemand met een mac

Sleutelbeheerder
    Night

Het vermoeden begint te rijzen dat de HDD overleden is. Maar ook dat kun je pas vaststellen als de Mac is opgestart (externe bootable disk / USB stick) of in Target mode.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De kans dat het de HDD is, is feitelijk heel groot. Dit model (wat ik zelf gehad heb) bleek een fout te bevatten mbt de HDD. Deze kon storingen geven en uiteindelijk spontaan de geest geven. Apple had hier een reparatie programma voor. Het ging dus om de 27″ iMac late 2009 met expliciet een 1 TB HDD de zelfde dus als van de TS zo te zien. Is deze Mac toen ingeleverd om een andere HDD te krijgen dan is deze waarschijnlijk nog wel goed.

Het reparatie programma is uiteraard allang gestopt (in 2012/13 dacht ik). Ik waagde de gok maar bij mij stopte de HDD ermee in ik dacht 2014. (Vanaf dat moment startte ik op via een FW drive.)

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Maarten op 30 december 2020 om 15:24
    En wil voor mij een bootable usb stick maken zodat ik mijn mac weer tot leven kan wekken.

Op het forum bij de buren (Macfreak.nl) zie ik regelmatig iemand voorbij komen die dit kan fixen, op afstand, via Windows of fysiek opsturen. Misschien daar even lid worden en dezelfde vraag stellen 😉.

Bijdrager
    TheBigZ

Maarten op 30 december 2020 om 15:24

Zie de tip hierboven. Succes gegarandeerd.

Bijdrager
    Maarten

Bedankt antwoordapparaat, ik ga mij daar ook eens aanmelden…….enig idee wie dat precies is ?

Bijdrager
    TheBigZ

Maarten op 1 januari 2021 om 15:28

Bedankt antwoordapparaat, ik ga mij daar ook eens aanmelden…….enig idee wie dat precies is ?

Gewoon aanmelden, dan merk je het vanzelf.:-)

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Dat komt zeker goed ja 😉. Het ding is dat privé berichten hier voor geen meter werken, anders had ik je wel in contact kunnen brengen. Maar hij reageert meestal vrij vlot!

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.