15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    jac00088

Knipperend mapje met vraagteken..

Hallo..

Sinds gisteren heb ik een knipperend mapje met een vraagteken op mijn iMac 2007. Er is blijkbaar is mis gegaan gisteren toen de iMac aanstond.
    Zelf vermoet ik dat de harde schijf defect is geraakt, maar ik ben ook even benieuwd naar jullie mening.

Ik kan de iMac ook op geen enkele manier meer benaderen. Zelfs niet in de recorvy mode of de hardware test.

Mijn vraag is eigenlijk.
    1. Denken jullie ook aan de harde schijf?
    2. Is er meer aan de hand dan alleen de harde schijf, aangezien ik ook de recorvy mode of hardware test niet kan bereiken?

Dank alvast voor het meedenken

Met vriendelijke groet,

Leon

Bijdrager
    TheBigZ

Dat icoon betekent dat je Mac geen OS meer kan vinden (op je schijf) om van op te starten.
    Dat zou inderdaad door een probleem met je harde schijf kunnen komen.
    Heb je een backup?
    Zo niet, heb je een OS X installatie disk of USB om van op te starten?

Bijdrager
    jac00088

Dank voor je reactie.
    Ik heb een back-up op mijn TimeCapsel. Ik heb ergens ook nog wel een oude installatie cd van een ouder OS. Ik draai nu Yosemite.

Bijdrager
    TheBigZ

Je zou op kunnen starten van die installatie DVD, en dan een FileSystem Check (fsck) uit kunnen voeren.
    http://support.apple.com/nl-nl/TS1417

Bijdrager
    jac00088

Ik heb geprobeerd op te starten vanaf de originele installatie cd die bij deze iMac hoort. Ik kan horen dat hij probeert de cd te lezen, maar komt niet verder. Hij blijft continue hetzelfde lees geluid maken. Ik heb het idee dat hij wel wil, maar er niets mee kan. Het beeld blijft volledig grijs.

Bijdrager
    jac00088

Te vroeg geschreeuwt. Er komt nu toch leven in bij de tweede poging.

Bijdrager
    jac00088

Ik kom nu via de installatieschijf in het schijfhulpprogramma. Daar is alleen maar de dvd speler met de installatieschijf zichtbaar. Betekend dit dan dat de HDD inderdaad defect is?

Bijdrager
    Brombeer

Als hij geen harddisk kan vinden is de harddisk stuk of de weg ernaar toe ( de controller cq. het kabeltje). De simpelste manier om dat te controleren is een andere schijf erin zetten of de schijf in een extern kastje zetten en daar benaderen.
    Als je nog zo’n witte iMac hebt, die zijn makkelijker open te schroeven. Zie iFixit.com.

Bijdrager
    jac00088

Dank je wel voor je reactie.
    Het is een aluminium iMac. Wat lastiger te demonteren dus en zeker voor mijzelf.
    Hoe groot is de kans dat het de kabel of controller is in plaats van de HDD?

Bijdrager
    Brombeer

Daar kan ik je geen statistiek over geven. Voor een Mid 2007 iMac zou je het analyseprogramma Apple Service Diagnostic 3s116 erop los kunnen laten, dat is -zeer tegen de wil van Apple- (en met enig geduld) hier en daar wel uit het web te trekken als je file-upload aan de zoektermen toevoegt (nudge nudge wink wink)

Wat vooral flauw is van Apple, is dat een zeven jaar oude machine voor hun eigenlijk niet meer bestaat: die is obsolete. Je kunt de executie uitstellen door vanaf een externe (firewire)schijf te werken en in de tussentijd een handige harry hopen te vinden die op een verantwoorde wijze het ding openschroeft en kijkt wat het nou is.
    De repairmanuals op iFixit (of het officiƫle reparatieboek Apple Service Source) geven je een indruk wat daar bij komt kijken.

Bijdrager
    jac00088

Dank voor de informatie. Ik weet voor nu even voldoende.

Bijdrager
    Naej

Ik zou de kans aangrijpen om er een SSD in te zetten. De kans dat je kabel kapot is is een stuk minder aannemelijk dan de kans dat je HDD stuk is. Er is overigens ook maar een manier om daar achter te komen.

Bijdrager
    jac00088

Hmmm.. Aangezien er al plannen zijn om over te stappen op een MacBook, vind ik een investering in een ssd op dit moment niet meer de moeite waard.

Bijdrager
    Brombeer

Kijk dan even wat je voor het restant van dat ouwe ding nog aan inruil krijgt. Hij moet dan wel compleet zijn, met een apple muis (dondert niet welke) en een apple toetsenbord (dito).

Bijdrager
    Naej

Als je hem wil verkopen hou ik me aanbevolen:)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.