13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    peterwillem

Knippen verdwenen?

Bij RE klikken in een bestand zie ik dat de knip functie er niet meer in staat. Hoort dit zo of is het een fout in mijn iMac?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

In de Finder? Daar heeft nog nooit een knip-functie voor bestanden in gezeten. (Misschien in 10.9, dat heb ik nog niet gebruikt, maar in elk geval niet in ≤10.8.)

Bijdrager
    Tempest

Gebruik command+C om bestand te knippen of kopiëren (zelfde voor beide), daarna ga je naar de locatie waar je het bestand wil en gebruikt command+V om het bestand daar naartoe te kopiëren OF command+alt+V om te verplaatsen.

Bijdrager
    peterwillem

Wel de laatste tijd voor installatie Maverick, dus met ML laatste versie, zag ik en kon ik gebruiken een Knip functie in het pop up menu. Stond vlak onder kopieren. En het werkte ook.
    Maar ik moet zeggen dat ik vroeger ook nog pop up menu’s zonder die functie heb gezien. Misschien moet ie geactiveerd worden of zo iets?
    Zie onder Wijzig in Finder dat de knip functie grijs gekleurd is.

Inactief
    Anoniem

Zover ik weet kan je in Finder alleen bestandsnamen knippen. Niet de bestanden zelf.

Bijdrager
    peterwillem

Wel ik weet heel zeker dat ik gedownloade video bestanden geknipt en vervolgens elders geplakt heb. Hetgeen mij nu dus niet meer lukt.
    Kan het helaas niet meer via een afbeelding aantonen.

Bijdrager
    KarelWillem

Volgens mij is het ALTIJD zo geweest dat Apple knippen van bestanden niet ‘toeliet’.

Bij knippen loop je namelijk altijd het risico dat ondertussen de telefoon gaat, jij vergeet waar je mee bezig was, later iets anders ‘knipt’, en zo je bestand heel fijn kwijt raakt.

‘Verplaatsen’ daarentegen (knippen en plakken in één dus eigenlijk) weer wel.

Dat is dan een handeling die je bewust doet, en waarbij je niet door een foutje van jezelf de boel kan kwijt raken.

Tempest op 27 oktober 2013

Gebruik command+C om bestand te knippen of kopiëren (zelfde voor beide)…

Nee, niet voor allebei hetzelfde. Je kopieert hierbij. En knipt niets weg.

Bijdrager
    Franky Mac

Vanaf Lion zit er in de finder iets dat er op lijkt, verplaats en wis. Command+C kopieer de bestanden en dan Command+Option+V verplaatst ze naar de nieuwe plek. Ik zelf gebruik TotalFinder en daar zit wel Cmd+X en CMD+V in om bestanden en mappen te verplaatsen, of via het menu.

Bijdrager
    KarelWillem
    Franky op 28 oktober 2013

Vanaf Lion zit er in de finder iets dat er op lijkt, verplaats en wis. Command+C kopieer de bestanden en dan Command+Option+V verplaatst ze naar de nieuwe plek…..

Gewoon ‘verplaats’ dus.

Houd cmd ingedrukt en sleep je bestand naar de nieuwe plek.

Daarvoor hoef je niet eerst te kopiëren. Maar oké, het kan wel op die manier.:)

Bijdrager
    Franky Mac

Op een laptop zonder muis zijn toetsencombinaties wat mij betreft makkelijker.

Bijdrager
    KarelWillem

Absoluut. Dus een prima manier om dat te doen.

Inactief
    Anoniem

Het voordeel van CMD+Option+V is dat het bronbestand pas verwijderd wordt nadat het naar de nieuwe lokatie is verplaatst. Dus als je per ongeluk je USB-stick tijdens het verplaatsen verwijderd is er niets aan de hand.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    KarelWillem op 28 oktober 2013

Bij knippen loop je namelijk altijd het risico dat ondertussen de telefoon gaat, jij vergeet waar je mee bezig was, later iets anders ‘knipt’, en zo je bestand heel fijn kwijt raakt.

Zelfs onder Windows loop je dat risico niet — als je daar een bestand “knipt” en daarna iets anders, blijft het bestand gewoon staan waar het stond (dit is al zo vanaf Windows 95; bij Windows 3.11 en eerder kun je überhaupt geen bestanden knippen of plakken maar kopieer of verplaats je ze door op een menu-item te klikken en dan in een venster de nieuwe naam te typen — beide net zelf gecontroleerd :)).

Ik moet wel zeggen dat ik de terminologie en manier van werken bij Apple eigenlijk net wat beter vindt, omdat duidelijk is dat je gaat verplaatsen en dat achteraf kunt beslissen — bij de Windowsmanier moet je éérst bedenken of je wilt kopiëren of verplaatsen, bij OS X kun je dat nog kiezen op het moment dat je op de bestemming aangekomen bent.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.