13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Frans van der Weide

Knippen en plakken van mappen en bestanden

Kan iemand mij vertellen hoe de knip opdracht, Command + X uitgevoerd dient te worden in Finder. Als ik een bestand of map selecteer komt bij munubalk-wijzig niet de mogelijkheid om het te knippen. Heeft dit misschien met een instelling te maken?

Bijdrager
    JBStudio

Gewoon sleuren en pleuren…. als er een plusje verschijnt druk je op ‘cmd’ en je verplaatst het. Als er geen plusje verschijnt en je wilt het kopiëren, druk je de alt in. Veel makkelijker.

Moderator
    Strifer

Knippen en plakken is niet zoals OS X werkt met bestanden in de Finder. Het is meer kopiëren en plakken. Normaal gesproken gebeurt dit met COMMAND+C en daarna COMMAND+V op de nieuwe locatie. Probleem is dat hierbij het bestand achter blijft op de originele locatie. Juist met knippen en plakken heb je dat niet.

Om dit te omzeilen gebruik je nog steeds COMMAND+C om het commando voor kopiëren te geven, maar bij het plakken gebruik je COMMAND+ALT+V. Hierdoor verdwijnt het bestand van de originele locatie en verschijnt het op de nieuwe locatie, eigenlijk dus knippen en plakken zoals je wilt.

edit: dat truukje wanneer je op command drukt uit de vorige post werkt volgens mij alleen tussen verschillende schijven en niet tussen verschillende mappen. uiteraard werkt slepen natuurlijk ook, maar daar is de TS niet naar op zoek.

edit 2: verder hoort dit topic uiteraard niet thuis in het sub-forum One More Thing, maar onder Software >> OS X. Daarom verplaats ik het.

Bijdrager
    mowat

Het klassieke knippen en plakken , zoals in Windows met ctrl X , kan niet in OSX wat bestanden of mappen betreft in bv. Finder. Men kan wel verplaatsen , dupliceren , kopieren en plakken en dergelijke. Je bent dus aangewezen op slepen. En ik weet dat ik daar bij mijn aankoop van mac ook een hele tijd problemen mee had.
    Je kan wel teksten in bv. word of pages selecteren en knippen en plakken.
    Ik heb toen een extern progje erop gezet waarmee ik het oude knippen en plakken kon gebruiken ( MoveAddict).
    Ik weet niet of het nog bestaat en of het nog onder Lion of Mountain Lion werkt , want ondertussen ben ik ook een sleper geworden.

Bijdrager
    Hansi2124

In ieder geval hoort dit topic niet thuis in subforum One More Thing (want het heeft helemaal niets te maken met OMT….). Daarom verplaatst naar dit subforum.

Bijdrager
    mowat

@Strifer
    Misschien is dat “command + alt +V” iets nieuws in Lion of Mountain lion want in SL werkt het bij mij niet. Er gebeurt dan helemaal niks.

Moderator
    Strifer

@Mowat

Eerst COMMAND+C en daarna COMMAND+ALT+V op de nieuwe locatie. Misschien is het een Lion+ iets, dat weet ik zo snel niet…

edit: aye, Lion en Mountain Lion only >> http://osxdaily.com/2011/07/29/cut-and-paste-mac-os-x-lion/

Bijdrager
    mowat

Strifer
    Ja natuurlijk doe ik eerst Cmd+C en dan pas cmd+alt+V , maar er gebeurt niets. cmd+V werkt wel maar dat is gewoon kopieren . Dus ik neem aan dat het dan een lion-iets , zoals je het noemt , is.

Moderator
    Strifer

Aye, ik had al gevonden dat het voor Lion en Mountain Lion is. Linkje in mijn vorige post.

Bijdrager
    mowat

Strifer,
    klopt ik heb nu ook de info daarover gevonden. Volgens dat artikel zou het wel niet werken tussen 2 verschillende schijven of partities. En dat je het ook met de rechtermuisklik kan is wel interessant.

Moderator
    Strifer

Ik kan gewoon van mijn bureaublad iets ‘knippen en plakken’ naar mijn Time Capsule schijf met COMMAND+ALT+V. Met de rechtermuisknop werkt het ook, maar je moet eerst klikken en dan pas ALT indrukken voordat je de optie krijgt om te verplaatsen.

Bijdrager
    Frans van der Weide

Het trucje Command+C en daarna Command+ALT-V werkt in Finder en ook op het bureau-blad, dank hierbij voor de snelle oplossing.

Bijdrager
    JBStudio

Wellicht een beetje off-topic, maar als je nog eens de shift ingedrukt houdt bij het plakken…. dus shift+alt+cmd+v dan plak je de bestandsnamen in bijv teksteditor. Superhandig, als je bijvoorbeeld een hele rij bestandsnamen uit een map als tekstbestandje wilt hebben….

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.