7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Pivni Pes

Knipmasker maken in Illustrator

Beste mensen,

Ik loop al een zeer geruime tijd te rommelen met de knipmasker (appeltje+7) in Illustrator.
    Als ik een pixel achtergrond hebt, en ik zet daar een vector vorm boven op, en pas knipmasker toe, dan krijgt de vector vorm de vulling van het pixel plaatje, en buiten de vorm wordt de afbeelding transparant.
    Gebruik ik 2 of meer vormen op 1 pixel plaatje, dan gaat het mis, en dan zie ik meestal niks, of soms maar 1 vorm.
    Ter illustratie heb ik een paar afbeeldingen gemaakt.

De pixel:

De vorm:

Hoe het zal moeten worden:

En zo wordt het uiteindelijk:

Is er iets hoe ik het eigenlijk anders moet doen?

Ik heb ook pathfinder/vormimode geprobeerd, maar dit had ook geen invloed.

Bijdrager
    Little Idiot

dat is volgens mij sinds de CS versies: 1 vorm aan 1 pad. Alles 3 x kopieren en dan doen.
    Je kan in lagen zien wat je selecties zijn; de groepen en de paden. Ik vand het ook niet handig.
    Groeperen van de vormen gaat ook niet.

Bijdrager
    Little Idiot

dat is volgens mij sinds de CS versies: 1 vorm aan 1 pad. Alles 3 x kopieren en dan doen.
    Je kan in lagen zien wat je selecties zijn; de groepen en de paden. Ik vind het ook niet handig.
    Groeperen van de vormen gaat ook niet.

Bijdrager
    macmaus

Ik ka het alleen testen in CS4, maar de truuk zit ‘m erin, dat je van je vormen een samengesteld pad (appeltje-8) moet maken, en daarna een knipmasker samen met je “pixelplaatje”, dan werkt ’t wel.

Bijdrager
    nookie

Ik kan even niet in Illustrator werken, maar volgens mij moet je de sterren bovenop de afbeelding plaatsen, alle vier de elementen selecteren en appeltje 7 doen, masker maken. Lukt dat niet, dan moet je denk ik de afbeelding 3x boven elkaar hebben staan (appeltje C, appeltje F (plak op dezelfde plaats), en dat nog een keer. Dan één ster + de afbeelding selecteren, dan appeltje 7 doen. Dit herhaal je dan bij de andere twee sterren en afbeeldingen.

Bijdrager
    nookie

Herstel, ik denk inderdaad de oplossing boven mij, samengesteld pad maken van de drie sterren, dan alles selecteren en appeltje 7.

Bijdrager
    Pivni Pes

Geweldig, dus eerst appeltje 8, en dan appeltje 7 is de oplossing.
    En ik maar altijd denken dat samengestelde (appeltje 8) paden het zelfde was dan vormmodi in pathfinder (shift+appeltje+F9)
    Het is gelukt, en het resultaat is perfect geworden dankzij jullie hulp, bedankt.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.