10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Kirsie

Kloten in Word 2008

Ik ben bezig met een factsheet voor een klant van ons. Het ontwerp had ik opgezet in Indesign en ik moest een template maken in Word 2008 zodat de klant dit zelf kan aanpassen. Nu heb ik dus niet veel ervaring met Word en ik wordt er ook erg moe van. Elke keer als ik een afbeelding toevoeg verspringt alle tekst, het ontwerp is opgedeeld in 3 kolommen. Dit heb ik gedaan door middel van het plaatsen van losse tekst vlakken. Ik weet dat ik het document ook kan indelen in kolommen, maar het word een soort digitale nieuwsbrief met korte berichten, daarom heb ik voor tekst vlakken gekozen. En kan je te tekst ook vast op grid zetten? Tevens kan ik de kaders niet op de milimeter vast zetten hij verspringt dan standaard 3 mm. Heel [email protected]#@! (ik heb al zitten klooien met de tekst omloop… die heb ik op transparant gezet. Ook heb ik een header en footer toegevoegd aan het document. (dit zijn afbeeldingen) Nu moet dit document ook een achterzijde krijgen maar het lukt mij niet echt om een tweede pagina aan te maken. Ik weet dat je normaal extra return moet geven om een extra pagina te creeren maar dit lukt dus niet omdat ik er losse tekst vakken in heb staan..En als het wel lukt door middel van de tekst te laten doorlopen heeft deze pagina ook dezelfde header (koptekst) en footer (voettekst). En dat wil ik niet deze moet namelijk een andere header/footer krijgen…

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!!

Bijdrager
    Dr. Maddox

Word is geen opmaak programma. Niet met de mogelijkheden die je kent uit Indesign. Als ik jou was zou ik het opmaken in indesign en de te editen teksten toevoegen via Acrobat Professional. Daar zitten prachtige invul formulier mogelijkheden in en je opmaak blijft intact zoals de PDF uit Indesign kwam..

Word is echt ellende voor dit soort taken:(

Bijdrager
    Applemoes

Welkom in de wereld die Microsoft heet, ik heb me hier ook al een aantal keren flink mee in de vingers gesneden.
    Je zou toch zeggen dat als we met Indesign (en voor de echte die-hards Quark) kunnen werken, Word een eitje is…
    tegenover een klant staat het ontzettend knullig, wel de mooiste dingen in een vloek en een zucht met Indesign en Illustrator maken maar “eventjes” een (digitale)nieuwsbrief maken lukt niet..
    Helaas kom je dan van de van de spreekwoordelijke kermis thuis, mijn advies is hetzelfde als Dr.Maddox.
    Wij proberen zoveel mogelijk uit de buurt van Word, Excel enz. te blijven, het zal wel aan ons liggen maar ik word er zo moe van!

succes!!

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik zie dat je InDesign ook nodig hebt om je entertjes toe te voegen;)

Anywho… Wat Dr Maddox aangeeft is helaas waar: met Word kan je ongelooflijk veel, maar een mooie opmaak samenstellen is geen optie. Je kan de mooiste verslagen en boeken maken, maar een foldertje wordt al heel gauw tricky. Zijn voorstel klilnkt uitstekend, hoewel ik wel een vraagje heb.

@ Dr Maddox:
    Heeft de klant straks dan ook Acrobat Pro nodig om teksten toe te voegen aan de folder? Of maak je met behulp van deze tool een folder met invulvelden die de klant zelf in kan gaan vullen? Hoe zou dat dan gaan als de klant er ook nog een extra plaatje in wil?

Bijdrager
    bedhead

Hier zelfde ervaringen gehad en moet de mensen die mij voor geweest zijn in hun posts gelijk geven. Dat is de meest werkbare oplossing denk ik.

Bijdrager
    Dr. Maddox

@ Dr Maddox:
    Heeft de klant straks dan ook Acrobat Pro nodig om teksten toe te voegen aan de folder? Of maak je met behulp van deze tool een folder met invulvelden die de klant zelf in kan gaan vullen? Hoe zou dat dan gaan als de klant er ook nog een extra plaatje in wil?

Jij hebt voor het opmaken van “invulvelden” Acrobat Pro nodig. Jouw klant kan vervolgens alle “invulvelden” met de reader wijzigen en opslaan/overschrijven. Belangrijk is wel dat je de rechten vrijgeeft voor het editen van het PDF bestand. Dit doe je als volgt:

> Link naar Adobe Help pagina

Plaatjes toevoegen gaat niet. Dan komen we echt in de opmaak hoek terecht en zal de klant weer via jou het beeld moeten wijzigen. Het zou je sieren wanneer je voor de klant als soort van service de eerste vier beelden kosteloos vervangt (we weten beiden dat dit 1 minuut werk is;) )

Tekstueel kan je iig al goed uit de voeten met de bovenstaande oplossing. Voor beeld moet je zelf weer bijspringen. Goed argument naar je klant toe zou zijn, dat je de kwaliteit meteen bewaakt;)

En stel, je klant STAAT ER OP dat het in Word moet, dan zou ik de opmaak zo eenvoudig mogelijk houden!

Verder kan je in Acrobat Professional ook nog veel meer hartstikke mooie toepassingen maken. Actieve links, beeld of geluid toevoegen, radiobuttons, keuze lijstjes etc. zijn enkele voorbeelden.

Geblokkeerd
    Anoniem

Helder. Goed verhaal Dr. M! *hulde*

Wat betreft het verhaal van de TS zit ik met nog een kleine “WTF?”, hij had het over tekstvlakken in Word. Bij mijn weten heeft Word helemaal geen tekstvlakken:) Je kan wel een rechthoek tekenen en daar tekst in zetten; ik neem aan dat ie dat bedoeld? Helaas is dat ook meer een work around dan een echte oplossing omdat die dingen bedoeld zijn voor het toevoegen van een tekeningetje of een kadertje, maar niet voor de opmaak van een heel document.

Bij Pages heb je dan weer wel echte tekstvlakken, maar dat komt eigenlijk omdat Pages meer richting de DTP-kant van InDesign op gaat dan de richting van Word Processing van Word e.d.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het is al lang geleden dat ik nog écht met Word gewerkt heb (dat was Word 95 of 98 voor Windows), maar misschien kan ik wel een paar tips geven:)

”Kirsie”

Elke keer als ik een afbeelding toevoeg verspringt alle tekst

De ellende hier is denk ik dat afbeeldingen verankerd zijn aan alinea’s. Je kunt ze in een alinea zetten zodat ze als een letterteken behandeld worden (het lijkt erop dat dit de standaardmanier is in Word 2008 nu ik even wat zit te proberen), maar zodra een afbeelding “zwevend” is, is hij dus aan een alinea verankerd — en als er dan iets met die alinea gebeurt, gebeurt er meestal ook iets met de afbeelding. Voeg je b.v. een regel in boven de alinea, zodat die een regel naar beneden schuift, dan gaat de afbeelding in principe mee — maar vaak doet hij dan iets onverwachts, zoals een stuk opzij springen of zo, om totaal onverklaarbare redenen.

Je kunt de verankering verplaatsen, wat vaak helpt om de afbeelding te krijgen waar je hem wilt hebben. Zorg dat de niet-afdrukbare tekens worden weergegeven en klik dan op de afbeelding. Je ziet dan ergens in de buurt ervan een zwart anker verschijnen. Als je daarop klikt en het sleept, kun je het in een andere alinea neerzetten, zodat de afbeelding daaraan verankerd wordt.

”Kirsie”

het ontwerp is opgedeeld in 3 kolommen. Dit heb ik gedaan door middel van het plaatsen van losse tekst vlakken. Ik weet dat ik het document ook kan indelen in kolommen, maar het word een soort digitale nieuwsbrief met korte berichten, daarom heb ik voor tekst vlakken gekozen.

Om eerlijk te zijn zou ik gewoon kolommen nemen. Dat verwachten tekstverwerkergebruikers namelijk eerder dan tekstvakken, dus ik heb het vermoeden dat ze anders gewoon op de pagina zelf gaan typen in plaats van in je tekstvakken.

”Kirsie”

En kan je te tekst ook vast op grid zetten?

Niet dat ik weet.

”Kirsie”

Ook heb ik een header en footer toegevoegd aan het document. (dit zijn afbeeldingen) Nu moet dit document ook een achterzijde krijgen maar het lukt mij niet echt om een tweede pagina aan te maken.

Dat komt denk ik door je tekstvakken. Tekstverwerkers gaan namelijk niet uit van een blanco pagina zoals DTP-programma’s doen, maar geven de gebruiker een pagina waar op getypt kan worden, net als een typemachine. Om een tweede pagina in te voegen, zorg je dat je op de eigenlijke pagina kunt typen (dus niet in je tekstvak) en kies je voor Invoegen -> Einde -> Pagina-einde (of druk je op [command]-Return).

Doe dit wel ná de ankers van je tekstvakken, anders springen die naar de nieuwe bladzijde.

”Kirsie”

Ik weet dat je normaal extra return moet geven om een extra pagina te creeren maar dit lukt dus niet omdat ik er losse tekst vakken in heb staan.

Precies:)

”Kirsie”

En als het wel lukt door middel van de tekst te laten doorlopen heeft deze pagina ook dezelfde header (koptekst) en footer (voettekst). En dat wil ik niet deze moet namelijk een andere header/footer krijgen…

Word kan per sectie een andere kop- en voettekst hebben. Voeg dan dus geen pagina-einde in, maar een “Sectie-einde (volgende pagina)”. Dubbelklik daarna op de kop- of voettekst van je tweede pagina en koppel hem los van die van de vorige sectie (in het opmaakpalet).

Een andere manier is om het document zo in te stellen dat de kop- en voetteksten verschillen op even en oneven pagina’s, en/of op de eerste bladzijde van een sectie. Dit doe je ook in het opmaakpalet, en dan hoef je (voor een document van niet meer dan drie bladzijden in elk geval) geen sectie-eindes in te voegen.

Bijdrager
    JohnH

@Kirsie: In Word 2004 gebruik ik een ‘truc speciaal’ om een tekstvak per millimeter te verplaatsen.
    Houd de cmd-toets ingedrukt en versleep zo je tekstvak.
    Ik vermoed dat dit ook in 2008 zal werken.

Bijdrager
    Ro

@Kirsie
    : In Word 2004 gebruik ik een ‘truc speciaal’ om een tekstvak per millimeter te verplaatsen. Houd de cmd-toets ingedrukt en versleep zo je tekstvak. Ik vermoed dat dit ook in 2008 zal werken.

jaa hehe in 2011 ook! 1000x tnx:)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.