8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    hansenonline

klopt dit schema voor drukwerk?

voor het vak grafische technieken moet ik een overzicht maken van de lessen en ik heb dit schema uit mijn aantekeningen overgenomen. klopt dit, moet er nog het een en ander bij of af?

Bijdrager
    AppelJuice

Wat je nu bij prepress hebt zijn voornamelijk ontwerp en DTP gerelateerd.

Onder prepress valt ook nog het “montage” gedeelte, vroeger (gebeurt nog steeds op kleine schaal) via een filmbelichter de pagina’s/drukvormen uitdraaien en monteren en daarna de platen belichten.

Tegenwoordig via een CTP (computer to plate) systeem digitaal de drukvormen “monteren” en digitaal de platen belichten.

Bijdrager
    macmickey2

En bij Lithograaf verzorgen van cPDF files, Films en/of flexo polymeren.

Bijdrager
    hansenonline

dus zet ik de montage tussen layout en drukken in?
    onder de lithograaf zal ik verzorgen van cPDF files, Films en/of flexo polymeren erbij zetten.

Bijdrager
    Foucault

Bij de nabewerking kan nog rillen (het alleen aanbrengen van een vouwlijn zonder te vouwen).
    En volgens mij hebben we in ons land een pers, in het engels wordt dat press. Dus ook prepress
    en afterpress.

Bijdrager
    AppelJuice
    ”hansenonline”

dus zet ik de montage tussen layout en drukken in? Ja!
    onder de lithograaf zal ik verzorgen van cPDF files, Films en/of flexo polymeren erbij zetten.

Niet alleen daar kan het, maar ook tussen het DTP gedeelte en het ctp/montage gedeelte. Een dtp studio die verantwoordelijk is voor het afleveren van een opgemaakt bestand kan ook via een cPdf aan een drukkerij afleveren die het weer via CTP op plaat zet. Overigens denk ik dat er niet nog veel lithograven zijn die via film aanleveren, alles digitaal!

”Foucault”

En volgens mij hebben we in ons land een pers, in het engels wordt dat press. Dus ook prepress
    en afterpress.

Scherp hoor!:D

Bijdrager
    kaydie
    ”Foucault”

prepress en afterpress.

Pre Press / Post Press :wink:

Bijdrager
    Foucault

prepress
    adjective of or relating to typesetting, page layout, and other work done on a publication before it is actually printed.

post-
    prefix after in time or order : postdate | postoperative. ORIGIN from Latin post ‘after, behind.’

Ok, met de post- ga ik mee :P

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.