17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    stijn23

Klikkende HD

Ik heb hier een powerbook G4 12″ die ik gisteren op internet gekocht heb. Er zit een volledig nieuwe schijf in van 120 GB. De originele schijf zou gecrasht zijn na een periode van klikken. Nu hoor ik af en toe (soms om de 5 minuten, soms om de halve minuut) een klikkend geluid van de schijf. Dit gebeurt ook als ik niets doe op de computer. Er zit maar 512mb geheugen in, en er staat leopard op. Is het mogelijk dat dit geluid door virtueel geheugen komt dat gelezen/geschreven wordt?
    De schijf is gecontroleerd met Techtool Pro, Schijfhulpprogramma en Onyx. Alle programma’s geven aan dat de schijf correct werkt (ATA-controller en SMART-status zijn ok). Ook alle andere hardware zou normaal functioneren.
    Aangezien de vorige schijf door het tikken gecrasht was, dacht ik misschien aan een probleem met de ATA-controller ofzo?
    Of is dit verschijnsel niet echt een reden tot paniek, aangezien het niet vaak gebeurt?

Moderator
    Poezenbeest

Als het een harde klik is, dan zou ik de verkoper daar op aanspreken… HD’s horen niet te klikken en dus is er waarschijnlijk een probleem met de schijf. Ik zou een nieuwe schijf er n willen hebben, want een schijf die klikt, is stervende…

Bijdrager
    macses

én nog snel een backup maken voor het te laat is

Bijdrager
    Double_UK
    ”macses”

Ik heb ooit wel eens – jarenlang – een regelmatig klikkend geluid gehoord van een harde schijf, zonder dat dit tot problemen leidde. Het klonk alsof ‘ie de leeskop even parkeerde (tenminste, dat stelde ik me dan voor). Het was dan wel altijd een enkelvoudige klik. En niet het ratelend geluid, wat vrijwel altijd de voorbode is van ellende.

Maar zoals we als kind al weten: klikken mag niet. En dat geldt ook voor een harde schijf. :(

Bijdrager
    reddog

Interessant om een gekke geluiden database te maken?
    Niet zozeer voor de fun maar wel om de verschillende geluiden te onderscheiden van de ”click of death”!!!
    Zou er zo uit kunnen zien?

(ik krijg wel buikpijn van deze geluiden……)

IBM deskstar buffer corruption
    IBM deskstar click of death
    Iomega zip drive “click of death”

Bijdrager
    STEVEJ0BS

haha
    Grappig zeg

Bijdrager
    Oppie

512 RAM is idd wel èrg weinig voor Leo.

Draai ook nog even SMART Utility.
    (Een maand gratis, oid)

Bijdrager
    petitmal

Draai ook nog even SMART Utility.

of, iets simpeler, maar gratis: SmartReporter

Bijdrager
    stijn23

Over gegevens hoef ik me niet echt zorgen te maken, aangezien de mac nog maar 2 dagen oud is, en ik hem gebruik naast een powermac G5. Het is meer over de toestand van de schijf of schijfcontroller dat ik me zorgen maak. Echt een harde klik is het niet. Ik kan niet echt vergelijken met mijn G5, aangezien het geluid van die schijven overstemd wordt door ventilators. In de Powerbook draait meestal geen ventilator, en dan hoor je natuurlijk elk geluidje dat je schijf maakt…
    De SMART-status is al gecontroleerd door Onyx, schijfhulpprogramma en techtool pro. Al deze programma’s geven een perfecte schijf aan. Ondertussen heb ik weer 5 minuten geen klik gehoord, dus het gebeurt maar af en toe.
    De 512mb geheugen zou ik wel willen upgraden naar 1,25GB, maar daar wacht ik liever nog even mee tot ik weet dat de computer volledig werkt zoals het hoort.

Bijdrager
    bartje
    ”Double_UK”
    ”macses”

Ik heb ooit wel eens – jarenlang – een regelmatig klikkend geluid gehoord van een harde schijf, zonder dat dit tot problemen leidde. Het klonk alsof ‘ie de leeskop even parkeerde (tenminste, dat stelde ik me dan voor). Het was dan wel altijd een enkelvoudige klik. En niet het ratelend geluid, wat vrijwel altijd de voorbode is van ellende.

Maar zoals we als kind al weten: klikken mag niet. En dat geldt ook voor een harde schijf. :(

Jups, mijn hardeschijf in mijn Macbook doet dat ook. Het geluid is te omschrijven als dat je een pinnetje van een plastic kammetje naar achter trekt en loslaat:D Je zou idd kunnen zeggen dat het lijkt alsof de leeskop wordt geparkeerd.

Beetje vage omschrijving, maar het klinkt niet echt als een klik. Ik heb dit al sinds ik mijn macbook heb gekocht en dat is al bijna een jaar. Heb nog nooit een probleem met mijn HD ondervonden.

gegevens van mijn schijf, misschien kunnen we vergelijken:

[code:1:d04750df2a]
    Capaciteit: 149,05 GB
    Model: ST9160821AS
    Revisie: 3.CAE
    Serienummer: 5RN07SRX[/code:1:d04750df2a]

Bijdrager
    Oppie
    ”stijn23″

De SMART-status is al gecontroleerd door Onyx, schijfhulpprogramma en techtool pro. Al deze programma’s geven een perfecte schijf aan.

SMART Utility werkt anders dan de anderen; probeer toch maar, is gratis.

Bijdrager
    stijn23

Ik heb net nog eens geluisterd, en vergeleken met de click of death op youtube. De click of death lijkt meer op een harde tik die zich snel herhaalt. Bij mij lijkt het meer op een lawaaierige leesbeweging, geen echte klik dus.
    Het model vertoont vrij veel gelijkenissen met dat van bartje. Het model is ST9120822A, 111,79GB, revisie 3.ALE, serienummer 5RM0T3CJ
    Het gaat om een 2,5″ IDE 5400RPM Seagate Momentus.
    Maar waarschijnlijk hangt dit verschijnsel niet echt van het merk af, aangezien alle schijven op dezelfde manier werken. Misschien is het wel een meer voorkomende ‘fout’ bij dit model.

Bijdrager
    stijn23

Ik heb met SMART utility getest, en dit geeft ook weer hetzelfde resultaat als de andere programma’s.
    Hier de gegevens:
    Power On Hours: 11
    Temperature: 33
    Pending Bad Sectors, Removed Bad Sectors, Reallocated Bad sectors, CRC Error Count, Total Errors: Allemaal 0
    Als ik meer informatie opvraag, zie ik overal: ‘Failed: Never’

Op wikipedia en andere gegooglede sites lees ik dat de click of death wordt veroorzaakt door errors bij het gebruik. Aangezien ik hier zie dat er zich nog nooit een error heeft voorgedaan, veronderstel ik dus dat het klikken geen click of death is?

Is het mogelijk dat het gewoon virtueel geheugen is dat wordt gelezen/geschreven? Bij iStat pro zie ik bij Memory Swap: 313mb/512mb. Duidt dit op virtueel geheugengebruik?

Is er ook een programma dat schijfacties weergeeft, zoals ook geheugen-en processorgebruik gemonitord kan worden?

edit:
    Ik heb net gezien in activiteitenweergave dat er enorm veel virtueel geheugen wordt gebruikt, namelijk meer dan 30GB. Ook de schijfactiviteit is daar te volgen. Ik zal dit eens opvolgen, en zien wat er aangegeven wordt bij het klikken.

edit 2:
    De schijf is intussen weer aan het klikken, en blijkbaar wordt er bij elke klik een kleine schrijfbeweging gemaakt van ongeveer 20kb/sec Tussen deze klikken wordt er niets geschreven of gelezen.
    Ter vergelijking met mijn Powermac G5: De powermac maakt in rust ongeveer 2 schrijfbewegingen per minuut. De powerbook maakt er ongeveer 10 per minuut. Het schijfgebruik ligt dus blijkbaar hoger door de krappe geheugenruimte denk ik.

Bijdrager
    Oppie

Dus de ‘Overall SMART Status’ was PASSED (in groen)?
    30GB is niet bijzonder voor VG; wat doet ie na een frisse herstart?

Bijdrager
    stijn23

De Overall SMART status was inderdaad Passed in het groen.
    Mijn Powermac G5 gebruikt ook rond de 30 GB virtueel geheugen heb ik achteraf gezien, dus dat is inderdaad niet zo bijzonder. Onder Mac OS X had ik nog niet echt op virtueel geheugen gelet. In vergelijking met Mac os 9 is het wel een enorme hoeveelheid:)
    Na een herstart verandert er niets bijzonder. Soms klikt hij na het opstarten even, stopt dan een kwartier ofzo, en begint daarna weer. Het enige verschil dat ik met de G5 merk, is de schijfactiviteit: er zijn veel meer schrijfacties per minuut. (20kb om de 6 seconden gemiddeld, bij de G5 is dat om de 30 seconden.)
    Ik zal vandaag eens proberen om de directory te rebuilden met diskwarrior. Misschien moet er voor sommige acties plots naar een andere track gesprongen worden of zitten er slechte blokken in.

Bijdrager
    bartje

Dat zou je toch ook met software moeten kunnen zien.
    Ik den dat het gewoon ene Seagate euvel is en dat het geen kwaad kan. Je hoort het (bij mij echter) ook alleen als het echt stil is.

Bijdrager
    stijn23

Ik vermoed inderdaad ook zoiets. Zeker omdat de schijf nieuw is, maar met een tweedehands computer van 2 dagen oud begin je je al snel zorgen te maken hé;)
    Ik zal diskwarrior er eens op los laten. Voor de rest zal ik er niet veel aan kunnen doen.
    Ik heb ooit wel eens een schijf met de ‘click of death’ getest met FWB Hard disk toolkit onder mac os 8.6.
    Die schijf is dan letterlijk in rook opgegaan tijdens een benchtest:P
    Dat geluid was wel anders dan het geluid dat deze schijf maakt, maar dit is dan ook een 2,5″ schijf.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.