8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    spyro

Klik en sleep perikelen

Als recent switcher heb ik wat problemen met het zoeken van de logica achter het klikken en slepen in finder.

Bijvoorbeeld…

Ik wil 1 bestand verplaatsen naar een andere map.
    Ik klik het bestand aan, blijf mijn linker muisknop inhouden en sleep naar een andere map.

Niets aan toch? Jammer genoeg wel dus.

Soms gaat het slepen van zelf, soms sleept hij niet maar gaat hij de selectie vergroten in de richting naar waar ik sleep.

Omgekeerd dus hetzelfde.

Ik wil meerdere bestanden selecteren en klik in het bovenste bestand en sleep naar onderen toe om de selectie te vergroten.

ook hier gaat het soms vanzelf, maar ook vele andere keren gaat hij enkel het bovenste bestand gaan slepen naar waar ik dan ook met m’n pointer heen ga.

Zelfs als ik meerdere bestanden selecteer dmv de shift toets en 2 welgerichte muiskliks kan ik in vele gevallen deze selectie niet zomaar verplaatsen vermits hij bij een volgende muisklik in deze selectie de selectie gaat opheffen en slechts het zopas aangeklikte bestand gaat selecteren..

Volgen jullie nog?

Kan iemand mij aub uitleggen wat de logica is achter het click&drag systeem in mac osx? want ik krijg er kop noch staart aan.

ohja. ik werk meestal in lijst of in kolom-weergave.

Met dank;-)

Moderator
    Pete.Z

Je moet goed “mikken” met de muis, zoals jij het zegt zit je net iets naast de map of het bestand, en trek je inderdaad een net kadertje,verder niks.
    Andersom ook.

Het kan over een nanometer gaan, maar als je niet vol op de map staat die je wilt slepen, werkt het dus niet.

Bijdrager
    spyro

Ja, dat is dan in symbolen/pictogramweergave maar dat gebruik ik niet. Ik gebruik haast alleen lijst of kolom-weergave.

Bijdrager
    DouweM

Het verschil zit hem in de plek op de regel waar je klikt. Als je klikt op de tekst of het icon, kiest ie het bestand, als je klikt op de lege plek ernaast gaat ie slepen of selecteren.

Stel je hebt dit:
    [code:1:0eac63cea7] Naam | Bewerkingsdatum

> [x] Map 1 | 5 juli 2009
    [x] Bestand 1 | 5 juli 2009
    [x] Bestand 2 | 5 juli 2009
    [x] Bestand 3 | 5 juli 2009
    [x] Bestand 4 | 5 juli 2009
    [x] Bestand 5 | 5 juli 2009
    [/code:1:0eac63cea7]

Je wilt bestand 1 tot en met 3 selecteren en dan verplaatsen naar een andere map:
    Je klikt op de lege plek achter bestand 1, en dragt naar de lege plek achter bestand 3. Nu klik je op de tekst van bestand 1, 2 of 3, en sleep je het hele pakket naar een andere map.

Je wilt alleen bestand 1 selecteren en dan verplaatsen naar een andere map:
    Je klikt op de tekst van bestand 1, en sleept het bestand naar een andere map.

Je wilt bestanden 2 tot en met 4 selecteren met gebruik van de Shift-knop, en dan de bestanden verplaatsen naar een andere map:
    Je klikt op de tekst of de lege plek achter bestand 2, je houdt de Shift-knop ingedrukt en klikt op de tekst of de lege plek achter bestand 4. Nu klik je op de tekst van bestand 2, 3 of 4, en sleep je het hele pakket naar een andere map.

Je wilt map 1 en bestand 3 selecteren en dan de verplaatsen naar een andere map:
    Je klikt op de tekst of de lege plek achter map 1, je houdt de Command-knop ingedrukt en klikt op de tekst of de lege plek achter bestand 3. Nu klik je op de tekst van map 1 of bestand 3, en sleep je het hele pakket naar een andere map.

Ik hoop dat het nu iets duidelijker is;-)

Bijdrager
    spyro

Who’s the man?… You’re the man!!!

Super uitleg, now it makes sense!
    Bedankt :D

Bijdrager
    DouweM

Glad to have helped;-)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een meeslepend verhaal :D :P

Bijdrager
    spyro
    ”hendrik

Een meeslepend verhaal :D :P

en spanned tot op het eind;-)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.