7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Vindplaats

Kleurverschil van geprinte afbeeldingen met die op het scherm

Mijn besturingssysteem is Mac Os High Sierra 10.13.1 en de Canon printer die ik heb is Ts6050.

Hoe kan ik mijn Macbook en / of printer zo instellen dat de geprinte foto’s gelijk zijn als die op het scherm?

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Beeldscherm calibreren en profielen gebruiken. Van je Canon is vast een ICC profiel te vinden, die moet je dan gebruiken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Vindplaats op 20 november 2017

Hoe kan ik mijn Macbook en / of printer zo instellen dat de geprinte foto’s gelijk zijn als die op het scherm?

Precies gelijk ga je het nooit krijgen, al is het alleen maar omdat een scherm licht naar je toestraalt terwijl een uitgeprinte foto licht naar je weerkaatst. Dicht in de buurt kun je wel komen, maar kleur is een héél ingewikkeld onderwerp waarbij je eigenlijk alleen kunt gaan voor „zo goed als ik het kan krijgen.”

Bijdrager
    fnk

Kleur gebied van jouw scherm is vele malen groter dan een gewone printer aan kan. Of zelfs een drukpers.
    Als je meer naar je scherm kleur wilt afdrukken heb je printers met 8 of meer kleuren nodig om je bereik te vergroten.
    Maar zelfs dan haal je het bij lange na niet………
    WYSIWYG is niet meer van deze tijd.

Moderator
    Night

Juist om WYSIWYG te handhaven, zijn er kleurprofielen in het leven geroepen. Als je je scherm én je printer gekalibreerd hebt (beeldscherm met bv Spyder en printer output meten a.d.h.v. bv fogra staalkaart of met Canon’s eigen Color Management Tool Pro, zie filmpje) kun je je Mac zó instellen dat de kleuren op je scherm, op je printer en op het uiteindelijke drukwerk vrij aardig met elkaar overeen komen.

(filmpje is voor Windows, maar de software is er ook voor de Mac)

Beeldscherm kalibratie met Spyder:

Bijdrager
    Vindplaats

Op internet heb ik de Datacolor Spyder 5 opgezocht. Er blijken drie types te zijn nl 5 Express, 5 Pro en 5 Elite. De prijzen hiervan bedragen achtereenvolgens 119, 180 en 261 Euros. Ongetwijfeld zullen er ongetwijfeld bedrijven zijn die deze software voor een lagere prijs aanbieden, maar het staat in geen enkele verhouding tot mijn hobby. Ik ben geen professional fotograaf. Met betrekking tot de Canon Color Management Tool Pro,wordt op de site Color Management Tool Pro Ver. 3.3.0 (OS X 10.5/10.6/10.7/10.8/10.9 …
    support-th.canon-asia.com/contents/TH/EN/0200292301.html niet vermeld dat dit programma beschikbaar is voor de nieuwste versie Os, de 10.13.1.
    Mijn conclusie is dat het calibreren op een eenvoudige en goedkope manier niet helemaal mogelijk is, maar dat als je het goed wit doen overwogen moet worden of de kosten hiervan opwegen tegenover het gebruik. Voor mij is dat dus niet het geval. Daarbij komt ook nog dat het nog maar de vraag is of Canon de juiste Color Management Tool Pro voor mijn printer beschikbaar heeft.
    In ieder geval bedankt, want ik ben nu toch wel het een en ander wijzer geworden.

Moderator
    Night

Je kan het testen, de software is gratis, dus….

Overigens heb je deze of de photo uitvoering nodig (en – joepie – daar kan je zowel de printout als je beeldscherm mee ‘scannen’.) Kosten wel resp. € 412,00 en € 360,00.

Inderdaad een behoorlijke investering voor een hobbyist. Zoek gewoon op internet voor een ICC profiel voor jouw printer, dan ben je al heel aardig op weg.
    Je scherm kan je matig tot redelijk kalibreren met Apple’s ingebouwde kalibratie-tool (Apple Systeemvoorkeuren > Beeldscherm > Kleur > Kalibratie (‘expert mode’ aanvinken).

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.