16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Pivni Pes

Kleurverloop

Misschien en hele stomme vraag, en waarschijnlijk als iemand het vertelt zou het super logisch zijn of een oja moment.
    Maar op dit moment loop ik vast met een kleurverloop in een cirkel te maken.

Origineel:

Mijn creatie in Illustrator:

Als ik een verloop wil geven, dan kan ik kiezen tussen lineair of radiaal, maar lineair maakt echt banen van boven naar benden (bij een hoek van 0 graden)
    In het originele voorbeeld (stukje van een Rubik puzzel) gaan de kleuren rond op de pad van de cirkel.
    Dit is hoe het bij die van mijn ook moet zijn.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ik heb helaas niet de tijd om een tutorial te schrijven maar de verlopen maak je met het Gradient mesh gereedschap. Hoe meer rasterpunten, hoe mooier maar meer werk. Nadat je een circel met het juiste verloop hebt leg je de definitieve vorm eroverheen, selecteer je alles en activeer je het knipmasker (CMD+7). Zoals je ziet functioneert de grijze vorm als masker. Dit object moet dus bovenop liggen

Hierboven een grof voorbeeld. Ik denk dat als je een beetje op de bovenstaande termen zoekt, je er vast uitkomt.

Bijdrager
    Blieper

In CS6 zitten compleet nieuwe verloopstructuren in de lijnen (pallet Verloop) als je daar even mee puzzelt heb je hem zo, kwestie van even de opties aanklikken…;-)

Klik ‘Verloop toepassen langs lijn’ aan in het verloopvenster.
    Zorg dat je de uiteinden dezelfde kleur hebt in het verloopvenster, dan loopt het mooi in elkaar over…

Bijdrager
    Pivni Pes
    Blieper op 21 augustus 2012

In CS6 zitten compleet nieuwe verloopstructuren in de lijnen (pallet Verloop) als je daar even mee puzzelt heb je hem zo, kwestie van even de opties aanklikken…;-)

Klik \’Verloop toepassen langs lijn\’ aan in het verloopvenster.

Zorg dat je de uiteinden dezelfde kleur hebt in het verloopvenster, dan loopt het mooi in elkaar over…
    Dit is de perfecte oplossing, erg schandalig, maar ik wist nog niet dat je een verloop aan een lijn kon geven.
    Bedankt voor deze oplossing.

Dr. op 21 augustus 2012

Ik heb helaas niet de tijd om een tutorial te schrijven maar de verlopen maak je met het Gradient mesh gereedschap. Hoe meer rasterpunten, hoe mooier maar meer werk. Nadat je een circel met het juiste verloop hebt leg je de definitieve vorm eroverheen, selecteer je alles en activeer je het knipmasker (CMD+7). Zoals je ziet functioneert de grijze vorm als masker. Dit object moet dus bovenop liggen

Hierboven een grof voorbeeld. Ik denk dat als je een beetje op de bovenstaande termen zoekt, je er vast uitkomt.
    Met de “Mesh tool” heb ik eigenlijk nog nooit wat concreets me gedaan.
    Het schijn dat je veel controle op je kleur verlopen hebt met deze tool, alleen is mij dit nog niet gelukt.
    Als ik naar je voorbeeld kijkt lopen de kleuren veel mooier in elkaar over, bij mijn voorbeeld gaat dit heel abrupt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Hè, een Rubik’s hoeheethetookalweer … dat platte vouwding met ringen erop. Wel de latere met vier ringen, volgens mij:)

Bijdrager
    Pivni Pes

Rubiks Magic heet dat ding, toch grappig hoe dat ding in elkaar zit.
    Ik moet voor een klant 250 stuks leveren met hun design, wel een leuke opdracht.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Probeer eens met het witte pijltje per ankerpunt een kleur te geven. Dan gaat het een stuk secuurder.

Bijdrager
    Pivni Pes

Dit is een van de manieren waarop ik het ook heb geprobeerd, maar vloeien wil het op een of andere manier niet.
    Ook heb ik via Youtube verschillende filmpjes bekeken, maar daar vloeien de kleuren wel in elkaar over.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Misschien dat je hier een denkfout maakt. In tegenstelling tot Photoshop moet je hier zelf de verlopen mengen. Dat wil zeggen dat je het punt tussen blauw en geel zelf groen moet maken.

Bijdrager
    Blieper

@Pivni Pes: “Dit is de perfecte oplossing, erg schandalig, maar ik wist nog niet dat je een verloop aan een lijn kon geven.

Bedankt voor deze oplossing.”

Dat kan ook pas sinds CS6, dus da’s nog maar heel kort;-)

Ps Haha, en ik kan nog niet zo goed een citaat maken… doe ik ook niet zo vaak!!

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ik werk heel braaf op oude rommel, dan wel legaal.:nerd:

@ MouseMighty – Neeeeeeen!!!!:x

Bijdrager
    Blieper

Ik werk ook helemaal legaal, zal wel moeten en altijd up-to-date, meeste reclamebureau’s leveren in de nieuwste Suite aan, mits ze geen pdf aanleveren, dus dan is het lastig om te zeggen, dat je het niet kunt inlezen/openen… :-p

Bijdrager
    Dr. Maddox

Onze branche is zo oubollig dat je zelfs met CS1 voorop loopt!:grin:

Bijdrager
    Blieper

haha en dat in 2012, het jaar dat er zoveel zou veranderen, heb jij al iets gemerkt…. ja dat de bisschoppen met kinderen spelen;-)

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ik zit nog steeds te wachten op een televisie van Apple!:x

Bijdrager
    Blieper

haha, ik op de telepathie-telefoon, want ik heb een hekel aan da ding, trilt me te vaak… ;-p

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.