6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Nickrivers

Kleurverloop van steunkleur in illustrator CS2

Ik heb een vraag over een kleurverloop in illustrator CS2.
    Het is een verloop van een pantone kleur: eerst 0% van de steunkleur, oplopend naar een 100% waarde van diezelfde steunkleur. Om het effect van een schaduw te krijgen geef ik het verloop nog een gaussiaans vaag effect mee (in illustrator).

Wanneer ik nu een kleurgescheiden PDF maak (vanuit xpress; kleurgescheiden ps. bestand, naar distiller etc.), blijkt het zojuist gemaakte steunkleur-verloop er als een full colour verloop ‘uit te komen’ in de PDF.

Illustrator help zegt:
    Opmerking: Als u een verloop tussen steunkleuren maakt, moet u de optie Naar proces converteren in het dialoogvenster Kleurscheidingen uitschakelen om het verloop af te drukken in afzonderlijke steunkleurscheidingen.”

Ik heb gezocht, maar kan het niet vinden waar ik dit kan instellen. Iemand die me even kan helpen?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    WOZ

De meeste transparantie effecten zetten je steunkleuren om naar CMYK. Dit lijkt me zo’n geval. Kun je niet met maskers werken op je verloop? Maak je verloop er leg er een masker op in illu. Kan ook met steunkleuren. 2e onderdeel van dit artikel. Succes!

Bijdrager
    MacMartino

Als je het goed gedaan hebt, is tijdens het importeren van het illustrator bestand
    in xpress de steunkleur in het rijtje met kleurstalen van xpress verschenen.
    Ze bedoelen dat je in Xpress, bij kleurstalen niet aanvinkt dat alle kleuren naar
    process moeten worden omgezet. Zorg er dus voor dat die optie in xpress uitstaat.

Bijdrager
    Nickrivers
    ”MacMartino”

Als je het goed gedaan hebt, is tijdens het importeren van het illustrator bestand
    in xpress de steunkleur in het rijtje met kleurstalen van xpress verschenen.
    Ze bedoelen dat je in Xpress, bij kleurstalen niet aanvinkt dat alle kleuren naar
    process moeten worden omgezet. Zorg er dus voor dat die optie in xpress uitstaat.

De pantone kleur komt keurig netjes in het rijtje te staan van Xpress, en de optie voor het omzetten van pantone naar fc staat uit..

Ik denk dan ook dat het inderdaad zo is zoals WOZ hieronder vermeld heeft, namelijk dat je transparantie effecten niet kunt toepassen op steunkleuren.
    Ik ga nog wel even stoeien met een masker op een steunkleur.

Thanks so far!

Bijdrager
    MacMartino

Ok. ik gebruik het wel,maar kan ook zijn dat Indesign dat beter ondersteund dan Kwark.

Bijdrager
    svdijk

Heb je er niet meer controle over als je in photoshop in je kanalen een verloop maakt… Photoshop maakt ook mooiere verlopen dan de verlopen in indesign of illustrator..

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.