9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    snodekoei

Kleurtjesdrama

Hallo, ik heb een probleem wat kleuren betreft.
    Ik werk hier op een stage en ze hebben hier een G4 mac kast met een samsung beeldscherm en een kleurenprinter (ook voor A3). Er zit OS9 op de computer, en ik heb een probleem nu omdat de kleuren op het scherm niet overeenkomen met de printkleuren en de printer geen grijs wil printen (en nog veel meer ongein). nu komt er als het goed is vandaag iemand naar de printer kijken, maar als dat gefikst is, hoe moet ik dan mijn beeldscherm kalibreren zodat het scherm de kleuren weergeeft zoals de printer het print?

en als ik van pantonekleuren uitga voor de drukker, hoe zet ik die (bijvoorbeeld in het programma Enhance) over naar RGB waarden?

Bijdrager
    MacFG

Er zijn hier nog gerenomeerdere experts op dat gebied, maar als je echt gecalibreerd wil werken, dan zijn er volgens mij 2 stappen te volgen.

1) Schaf bijv. een EyeOne Calibrator van Gretag Macbeth aan om je beeldscherm te calibreren. (Werkt dat eigenlijk onder OS 9?)

2) Neem contact op met Pixelad ( http://www.pixelpad.nl ) zodat je een ICC-profiel van je printer kan laten maken.

Overigens zijn de resultaten natuurlijk ook afhankelijk van onder andere de ouderdom van de monitor en zo.

Bijdrager
    Deskman

Calibratie heeft te maken met een standaard en niet met aanpassen aan elkaar. Als je beeldscherm gecalibreerd is, maar de printer maakt er een potje van dan hoef je aan je scherm niks te doen. Want je wil ook dat de kleuren die je op je scherm ziet uiteindelijk ook de kleuren zijn die bij de drukker vande pers rollen. En de drukker gaat niet zijn instellingen veranderen om aan de weergave van je scherm tegemoet te komen.

Als de printer dus gemaakt is en gecalibreerd dan zou het zo moeten zijn dat alles weer op elkaar lijkt. Wijkt je scherm dan nog steeds af dan moet ook dat gecalibreerd worden. En niet met het apple programma, maar met een serieuze calibrator, zoals de Eye-one

Kijk ook eens op http://www.colormanagement.nl van de ook hier op het forum rondwarende Erik Koldenhof

Bijdrager
    angorawol

Bedankt voor de informatieve link naar de site van de ook hier op het forum rondwarende Erik Koldenhof.
    Goed spul (en allemaal in het Nederlands)

Bijdrager
    PICAPICA

Misschien helpt dit?

Bijdrager
    Zora la rousse

Warrig verhaal. Waar werk je eigenlijk?
    Hoe oud is de monitor?
    Wat voor opleiding doe je?

Bijdrager
    snodekoei

Ik zit op de hoge School van de Kunsten Utrecht en doe illustratieve Vormgeving.
    De printer is gefikst hier! Nu nog zorgen dat het beeldscherm goed afgesteld staat.
    Bedankt voor de tips!

Bijdrager
    Zora la rousse

**zucht** Als men techniek nou eens zou overlaten aan technici.

Bijdrager
    walinsky
    ”Zora

**zucht** Als men techniek nou eens zou overlaten aan technici.

Oeff…
    Die mag wat mij betreft met *stip* op 1 in de one-liners

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.