30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:
    Bijdrager
    Vin

Kleurprobleem met CMYK in illustrator!

Hallo. Wij hebben hier in de huisstijl de kleur 1e1e1e zitten. Die komt veelvuldig voor en vormt er een belangrijk deel van. Nu moet ik in illustrator een boekje ontwerpen dat naar de drukker gaat. Ik heb dat boekje gewoon in CMYK opgemaakt maar als ik nu de kleur 1e1e1e wil gebruiken dan zet ie die automatisch om naar 1d1d1d! Weet iemand waarom? Zou 1e1e1e misschien buiten t kleurbereik van CMYK liggen en binnen t kleurbereik van RGB? het is tenslotte een RGB kleurwaarde…. Ik zou t niet weten maar t is wel irritant want nu kan ik niet verder…..! ( en t moet om half 12 af zijn!:cry: )

Alvast bedankt voor de hulp (zoals gewoonlijk he!:wink: )

Bijdrager
    MacBeer

Ik heb totaal geen idee welk kleurmengsysteem je nu gebruikt…. 1e1e1e daar heb ik nog nooit van gehoord.
    Zou je dit kunnen verduidelijken?

Als je de kleur in Photoshop zou kunnen invoeren dan zou je ruwweg in één oogopslag kunnen zien of de kleur in het CMYK-spectrum voorkomt.

Is de huisstijl nooit in CMYK drukwerk gedrukt? het is allemaal erg vaag.

Bijdrager
    hgpijp

1e1e1e is een ‘hexa’-kleur, voor gebruik op internet, en dus inderdaad RGB. De juiste CMYK-waardes zouden c80/m62/y61/k70 moeten zijn, maar dit is wel een erg verzadigde kleur om te drukken, je komt bijna bij de 280% inktdekking! Zou ‘k niet doen, wordt erg vies vet zwart!

Bijdrager
    Vin

1e1e1e is de HEX waarde van de kleur, m.a.w. R:30, G:30, B:30 . In photoshop pakt ie m wel maar als ik in illustrator iets maak en dat de kleur 1e1e1e geef (de hex waarde dus) dan maakt ie daar 1d1d1d van. En ja onze huisstijl is al vele malen in cmyk gedrukt maar toen werkte ik hier nog niet…. Vandaar al dat gedoe….

Bijdrager
    Vin
    ”hgpijp”

1e1e1e is een ‘hexa’-kleur, voor gebruik op internet, en dus inderdaad RGB. De juiste CMYK-waardes zouden c80/m62/y61/k70 moeten zijn, maar dit is wel een erg verzadigde kleur om te drukken, je komt bijna bij de 280% inktdekking! Zou ‘k niet doen, wordt erg vies vet zwart!

Hij is zo wel al meerdere malen geprint, bij een “drukkerij” die digitaal print en dus niet echt drukt. Zij doen ook alles in RGB en dan ziet die kleur en wel mooi uit hoor, maar met CMYK dus niet volgens jou? dan moet ik daar natuurlijk wel ff rekening mee houden!

Bijdrager
    hgpijp

Een printer print ook gewoon in CMYK hoor! Ookal werken ze helemaal in RBG, de printer spuugt gewoon vier kleuren op een vel. Met printen is dit allemaal veel minder een probleem (we hebben het nu niet over inkjet toch?) omdat de toner niet zoals inkt in het papier dringt.
    Beetje voor de hand liggend: oude bestanden (van je collega’s) opzoeken en kijken hoe zij het deden?

Bijdrager
    SmallMoney

Ik zou een nieuwe kleur aanmaken met de juiste CMYK-waarden. Vervolgens jou HEX-kleur hierdoor vervangen, desnoods handmatig. Dit kan heel snel en makkelijk:

1. maak je nieuwe kleur aan
    2. zet op de x/y as 0/0 een vreikant je met linksboven de waarden 0/0
    2. degroepeer alles (meerdere malen)
    3. selecteer de HEX kleur
    4. kies de optie ‘selecteer zelfde vulkleur’
    5. selecteer tevens het vierkantje
    6. groepeer de gehele selectie
    7. dupliceer de selectie en verplaats deze 300 mm (zorg ervoor dat hij buiten je tekengebied valt)
    8. geef deze hele selectie de nieuwe kleur
    9. verwijder de selectie met de HEX kleur
    10. zet de nieuwe selectie terug op 0/0 enverwijder het vierkantje

Nu moet je kleur weg zijn. Je kan dit controleren door alles te kopiëren en te plakken in een nieuw document.

Bijdrager
    Vin

He !!! ik heb een ontdekking gedaan! In zowel photoshop als illustrator zijn de CMYK waarden hetzelfde, ook al is het in photoshop 1e1e1e en in illustrator 1d1d1d….. Zou t dan iets te maken hebben met m’n kleurprofielen ofzo?? Overigens zie je t verschil ook bijna niet tussen die 2 kleuren in illustrator maar ik weet natuurlijk niet hoe dat is als ie eenmaal gedrukt is.

Bijdrager
    Vin

wow 3 posts om precies 10 uur! 8)

Maare als ik dezelfde cmyk waarde gebruik moet t dan toch goed zijn? ook al is er blijkbaar wat aan de hand met die rgb waardes? Ik pak wel gewoon de cmyk en let bij de proefdruk extra goed op dat alles klopt! dan zou t goed moeten zijn toch??

EDIT: inmiddels heeft photoshop die 1e1e1e ook omgezet naar 1d1d1d. Waarom weet ik niet maar t zal wel goed zijn…. de photoshop én illustrator CMYK waarden zijn t zelfde dus…..

Geblokkeerd
    Anoniem

Die drukker die ‘digitaal print’ zet print gewoon het RGB-bestand.
    Niet goed dus, maar ja….

Je moet denk ik gewoon de dichtsbijzijnde kleur kiezen, want RGB
    waarrden zijn niet altijd even goed om te zetten naar CMYK, omdat
    het kleurbereik van RGB gewoon groter is.

Met de conversie van RGB naar CMYK kom je in illustrator en photoshop
    inderdaad wel eens verschillen tegen. Soms komt dat door verschillende
    kleurprofielen, maar soms is het gewoon moeilijke te verklaren:)

Als je op je werk een erg goede printer heb, dan kun je die 2 kleuren
    eens naast elkaar leggen om te kijken hoe groot de verschillen zijn (1e1e1e en 1d1d1d).
    Dan heb je op z’n minst een benadering van het verschil. Maar je kan
    natuurlijk niet op de kleuren van de printer afgaan;)

Bijdrager
    Vin
    ”joram”

Die drukker die ‘digitaal print’ zet print gewoon het RGB-bestand.
    Niet goed dus, maar ja….

Je moet denk ik gewoon de dichtsbijzijnde kleur kiezen, want RGB
    waarrden zijn niet altijd even goed om te zetten naar CMYK, omdat
    het kleurbereik van RGB gewoon groter is.

Met de conversie van RGB naar CMYK kom je in illustrator en photoshop
    inderdaad wel eens verschillen tegen. Soms komt dat door verschillende
    kleurprofielen, maar soms is het gewoon moeilijke te verklaren:)

Als je op je werk een erg goede printer heb, dan kun je die 2 kleuren
    eens naast elkaar leggen om te kijken hoe groot de verschillen zijn (1e1e1e en 1d1d1d).
    Dan heb je op z’n minst een benadering van het verschil. Maar je kan
    natuurlijk niet op de kleuren van de printer afgaan;)

dat is ook een walg drukker…. vandaar dat we er nu niet meer heen gaan…..

Bijdrager
    Carlo

Als ik die kleuren in breng zowel in Photoshop als Illustrator krijg alleen maar zwart te zien. Lijkt me geen goed idee om deze kleurcombinatie in CMYK te gebruiken.

Als je op die digitale pers goed resultaat krijgt hoor dan eens hoe zij de kleur omzetten naar CMYK want daar ligt de sleutel denk ik.

Bijdrager
    huinkroese

Het is toch gewoon grijs? Ik zou zeggen, trek in Illustrator aan je CMYK sliders tot het er net zo uitziet en sla deze kleur op als drukkleur… ik bedoel, grijs lijkt me niet héél moeilijk.
    Ik heb het even geprobeerd, en volgens mij komt 90% zwart en 10% geel een heel eind in de richting.

Bijdrager
    Vin

is dat niet goed dan, alleen maar zwart als CMYK? gaat dat niet goed met t drukken ofzo??

Bijdrager
    SmallMoney

Beste SIC-ONE,

Koop een CMYK kleuren-waaier en je probleem is opgelost. Waardes nooit beoordelen op het scherm, maar als druk. Vaak ligt het ook aan het raster dat de drukker gebruikt om te drukken. 70 / 80 / 90, misschiendat het je wat zegt. Als die 70 drukt en je hebt een gestreken MC soort als papier kan je die waarde best laten drukken. En zover ik het uit je verhaal kan opmaken ga je digitaal printen… maak er dan gewoon een PDF van en je probleem is opgelost.

Bijdrager
    Vin

nee ik ga deze keer juist niet digitaal printen, dat is t probleem…. Ik ga zo ff bij de drukker langs denk ik en dan zullen we t allemaal wel zien… In ieder geval allemaal heel erg bedankt voor de snelle reacties en nu heb ik weer wat bijgeleerd!

EDIT: koop een CMYK waaier???? zie ik eruit alsof ik dat kan betalen:( hahahaha

Bijdrager
    huinkroese

Inderdaad het handigst om zo’n Pantonewaaier te lenen…

Bijdrager
    Erik

Het verschil tussen 1e1e1e en 1d1d1d is niks, en komt waarschijnlijk door afrondingen bij het heen en weer rekeken van de kleursystemen.

Let op: Zo’n kleur wil je absoluut NIET in CMYK gaan drukken.
    Neem een PMS kleur (als vijfde kleur) of gebruik gewoon 100% zwart (ik denk niet dat je een rasterpercentage van Zwart wilt in je huisstijl).

Ik heb zelf ook een donkere kleur in m’n huisstijl zitten (PMS 5185), deze kleur wordt óf als steunkleur gedrukt, óf als 100% Zwart, ondanks het kleurverschil.

Bijdrager
    SmallMoney

Erik,

Wat dacht je van 100 zwart + 60 cyaan, geeft altijd een mooi resultaat.

;-)

Bijdrager
    Erik
    ”SmallMoney”

Wat dacht je van 100 zwart + 60 cyaan, geeft altijd een mooi resultaat.;-)

Op zich wel, maar toch niet als je praat over huisstijl items. Ik neem tenminste aan dat er ook teksten etc. zijn in de huisstijlkleur? Die wil je niet in full-color opgebouwd hebben ivm. de bekende sluitproblemen. :sealed:

Bijdrager
    beammeup

Hier maken we drukkers graag aan het huilen met 100 zwart, 60 magenta, 60 geel, 60 cyaan… voor een volvlak zwart,.. zoals Erik zegt,.. dat wil je niet op je briefpapiertje..

Echt niet!

Bijdrager
    SmallMoney

Volvlakken in 100/60 en teksten kleiner dan 12 punts gewoon in zwart.
    Ik zou een huisstijl trouwens nooit opbouwen uit fullcolour, maar gewoon met PMS.

Bijdrager
    MacBeer

Ja, maar soms zal je huisstijl (denk aan een logo dat in een FC magazine wordt gedrukt) in full colour vertaald moeten worden.
    Gouden regel is dat je altijd een PMS kiest (en zeker geen RGB-kleur!!!) die in CMYK goed te drukken valt.

Maar dat is echt basiskennis als je het mij vraagt.

Bijdrager
    SmallMoney
    ”MacBjorn”

Ja, maar soms zal je huisstijl (denk aan een logo dat in een FC magazine wordt gedrukt) in full colour vertaald moeten worden.
    Gouden regel is dat je altijd een PMS kiest (en zeker geen RGB-kleur!!!) die in CMYK goed te drukken valt.

Maar dat is echt basiskennis als je het mij vraagt.

Daarom werk ik ook altijd met een PMS en FC kleurenwaaier… om dat soort problemen te voorkomen. Illustrator en Photoshop kunnen namelijk nog steeds niet een PMS omzetten naar de juiste waarden.

Bijdrager
    macmickey2

: off topic
    @MacBjorn
    Daar heb je gelijk in…Maar ja een goed ontwerp/reclame bureau dat een huisstijl ontwikkelt zal van te voren rekening moeten houden met alle mogelijke verschijningsvormen. Wat we hier (thermische tickets) ook nog wel eens tegenkomen is goud en zilver (kan niet op thermisch ticket ivm de printer, lang verhaal maar geloof mij maar). Dat koopel je dan terug en krijg je horen dat de drukker van de linnen tassen ook al niet blij was met de goud en zilveropdruk. Ik vind dit dus een fout van het reclamebureau en niet van de klant tenzij ze echt persé alleen die goud/zilver PMS willen (ipv pms alternatieve kleur). het bureau zal ze daarvan op de hoogte moeten stellen :off topic
    On topic:
    Zie bovenstaand en overtuig de directie van de noodzaak de huisstijl eens goed onder de loep te nemen om problemen zoals je nu hebt te voorkomen in de toekomst. (Stel die perfecte meedenkende drukker gaat op de fles?)

Bijdrager
    Vin

Ik heb vandaag niet meer naar de drukker kunnen bellen ivm met alle drukte en ik moet vanavond naar brussel (en morgen de hele dag). Als ik terug ben bel ik de drukker en dan zal ik ook nog eens overleggen over die kleur. Want ik hoor nu echt aan alle kanten dat ie moeilijk te drukken is…. Het probleem alleen is dat ik dit allemaal nog ff moet verwerken; het is de 1e keer voor mij dat ik met zoiets werk namelijk….. nogmaals bedankt voor jullie reacties en woensdag ben ik er weer en dan zullen er wel weer wat vragen komen denk ik…..

ps. uiteindelijk zal t wel 100% zwart worden dan denk ik zo aangezien jullie reacties en tips…

Bijdrager
    Vin

Ik heb net naar de drukker gebeld en die zei dat ze normaal in PMS drukken voor ons. Nu wordt dat dus full color en zal ik t op moeten maken in CYMK… Ook zei hij dat ik voor die ene kleur (1e1e1e), die ik overigens al had omgezet naar cmyk, het beste 100% zwart kan pakken omdat t anders idd nogal vlekkerig kan worden…. Verder hoef ik denk ik niet zoveel te weten voor dat boekje… Indien iemand nog een tip voor me heeft dan zou ik die graag willen horen!

Bijdrager
    Vin

ik heb net te horen gekregen dat die zwarte kleur (die 1e1e1e) in CMYK deze waardes heeft:

C: 95%
    M: 83%
    Y: 82%
    K: 90%

ik neem deze waardes dus maar over ipv 100% zwart….

ps. waarvoor staat de K in cmyk?? ik dacht altijd voor key maar ik hoorde net voor black (dat dacht ik eerst ook totdat iemand mij uitlegde dat dat key was…. en nu snap ik t nie meer…)

Bijdrager
    remcodb2

Het staat voor key, en het is zwart. Dit staat op colormanagement.nl:

Het gebruik van een vierde ‘kleur’ Zwart (meestal aangeduid als ‘K’, Key) is meestal noodzakelijk omdat de gebruikte pigmenten tesamen niet al het ‘witte’ licht absorbeerd, waardoor bij overdruk van CMY geen zwart maar donkerbruin ontstaat.

Bijdrager
    Erik
    ”sic-one”

…Ik heb net naar de drukker gebeld…Ook zei hij…het beste 100% zwart kan pakken omdat t anders idd nogal vlekkerig kan worden….

”sic-one”

ik heb net te horen gekregen dat die zwarte kleur (die 1e1e1e) in CMYK deze waardes heeft:

C: 95%
    M: 83%
    Y: 82%
    K: 90%

ik neem deze waardes dus maar over ipv 100% zwart….

Je moet vooral NIET luisteren naar je drukker hoor! [size=9:6ea1a669bb](Cynisch bedoeld)[/size:6ea1a669bb]

[off-topic]

”remcodb2″

Het staat voor key, en het is zwart. Dit staat op colormanagement.nl:

Het gebruik van een vierde ‘kleur’ Zwart (meestal aangeduid als ‘K’, Key) is meestal noodzakelijk omdat de gebruikte pigmenten tesamen niet al het ‘witte’ licht absorbeerd, waardoor bij overdruk van CMY geen zwart maar donkerbruin ontstaat.

Best wel apart, iemand anders quoten en tegelijk toch je zelf quoten. En je ziet nog eens een vreselijke spelfout staan :oops:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.