8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    spw70

Kleurlabels yosemity niet compatible met vorige versie?

Wanneer ik op een mac met yosemity een kleurlabel toewijs aan een bestand. Dan heeft dit bestand op een computer met een eerder versie van os X helemaal geen kleurlabel.:-? Dat de kleurlabels veranderd zijn in yosemity en minder duidelijk zijn geworden is blijkbaar iedereen het mee eens, de forums staan er vol van. Dat is lastig te noemen, maar dit is echt een probleem en hier vindt ik nergens iets over terug. Iemand die het kan proberen of een oplossing heeft?:idea:

Bijdrager
    SunKeeper

Waarom is dat hinderlijk? Zet je heel vaak bestanden over naar Macs met verschillende OS X-versies?

Dat het anders is klopt, eerst waren het labels, nu zijn het tags. Met tags kun je veel meer qua zoeken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    spw70 op 25 juni 2015

Dat de kleurlabels veranderd zijn in yosemity en minder duidelijk zijn geworden is blijkbaar iedereen het mee eens

Nee, daar is niet iedereen het over eens.

Objectief gezien zijn er geen kleurlabels meer: die zijn vervangen door tags, en aan elke tag kan een kleur toegewezen worden. Verder wordt, wanneer je van een OS X-versie met kleurlabels overgaat naar eentje met tags, aan elk bestand dat een kleurlabel had, een tag met dezelfde kleur toegewezen.

Dit is anders, maar niet noodzakelijk slechter (of beter), dan kleurlabels. Kleurlabels maakten het makkelijker om met de hand bestanden te vinden, tags maken het makkelijker om de computer bestanden te laten vinden. Mijn vermoeden is dat degenen die klagen over de „veranderde” kleurlabels, niet goed doorhebben dat tags geen kleurlabels zijn. Ja, ze zijn als zodanig te gebruiken omdat ze (indien gewenst) ook een gekleurd bolletje bij de bestandsnaam kunnen zetten, en ja, als je dat bolletje wilt gebruiken om met de hand bestanden te vinden, dan zijn tags minder duidelijk dan kleurlabels waren. Maar als je tags gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn, zijn ze duidelijker dan kleurlabels omdat je er meer dan één toe kunt wijzen aan een bestand.

Bijdrager
    spw70

Hey Sunkeeper, in een prof. omgeving waar een 13 tal mac’s met verschillende besturingssystemen door elkaar gebruikt worden is dit best hinderlijk als je jaren de afspraak had om de bestand die je collega nodig heeft aan te duiden met een geel label.:lol: Maar ik snap dat het even zoeken is naar het probleem in de praktijk.

@Jakko Je verhaal kan dan wel helemaal kloppen en gaat wel degelijk ergens over maar het is niet echt een oplossing voor mijn probleem natuurlijk. Wat ik er wel uithaal is dat het in de andere richting, van oud systeem naar nieuw dus wel werkt. Maar het zijn net de collega’s met de nieuwste mac’s die het labelen doen en die met de oude de bestanden moeten terugvinden.:oops:

Het is mij duidelijk dat dit doen werken niet zal lukken omdat de labels niet meer bestaan. Mogelijk iemand een idee hoe we bestanden kunnen “vlaggen” op een nieuw systeem op een manier die duidelijk is voor onze collega’s met een oud systeem. Iets extra toevoegen in de bestandsnaam is voor de hand liggend maar moeilijk omdat correcte bestandsnamen belangrijk zijn voor een automation flow die gekoppeld is.;!

Bijdrager
    SunKeeper

Is het geen oplossing om alle Macs op Yosemite te brengen?
    Of kom je dan dusdanig in de knoop met leeftijden van machines en weigerende software?

OF, alle Macs die Yosemite draaien terugbrengen op Mavericks.

Niet gelijk aanvallen, bedrijfsmatig weet ik dat bovenstaande vaak onmogelijk is. Ik probeer oplossingen voor te stellen.

Bijdrager
    Franky Mac

Volgens mij werd het nieuwe taging systeem geïntroduceerd in Mavericks.

https://support.apple.com/nl-nl/HT202754

Bijdrager
    Brombeer

Ik heb ook een systeem met kleurcodes, en vond die bolletjes aan de verkeerde kant van de kolom staan. Men heeft mij hier o.a. Xtrafinder getipt, dat ik nu dankbaar gebruik.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat ik er wel uithaal is dat het in de andere richting, van oud systeem naar nieuw dus wel werkt.

In elk geval wanneer je bijvoorbeeld Mavericks or Yosemite over een oudere versie van OS X heen installeert. Of het ook zo werkt wanneer je bijvoorbeeld van een computer met Yosemite in de Finder naar eentje met Mountain Lion navigeert, weet ik niet.

Mogelijk iemand een idee hoe we bestanden kunnen “vlaggen” op een nieuw systeem op een manier die duidelijk is voor onze collega’s met een oud systeem.

Hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb, is het al genoemde XtraFinder denk ik de beste oplossing:

Legacy label for OSX 10.9 & 10.10.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.