30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:

Bijdrager
    Erik

Kleurkwaliteit HEMA afdrukservice

Op verzoek van EagerBobNerd, en omdat ik ’t zelf ook wel ’s wil weten, gaan we de daadwerkelijke kleurkwaliteit van de HEMA online afdruk service maar ’s testen.

Zo’ afdrukje op 20×30 cm kost 2,69 Euro inclusief btw, dus dat kunnen we wel lijden.

Ik heb een testbestand naar ze opgestuurd waarvan ik een ICC profiel kan inmeten.

Dat profiel ga dan gebruiken om m’n digitale foto’s mee te converteren, zodat ik kan kijken hoe goed/constant hun kleurkwaliteit is!:wink:

Ik houd u allen op de hoogte.

Erik

Bijdrager
    rbroen

Mijn ervaring: De kleurkwaliteit is bijzonder instabiel. Stuur hetzelfde bestand een week later nog eens op, het resultaat zal waarschijnlijk verassend anders zijn (herhaal gerust een aantal keer).

Elke centrale heeft dezelfde problemen om te komen tot de perfecte afstemming van chemie en printer instellingen.

Ik verstuur alleen naar de Hema als ik haast heb, vaak bestel ik de foto’s daarna alsnog bij Pixum. Het verschil tussen de twee is enorm, waarbij Pixum met de DPO functie uitgeschakeld er elke keer als beste uit komt.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Op verzoek van EagerBobNerd, en omdat ik ’t zelf ook wel ’s wil weten, gaan we de daadwerkelijke kleurkwaliteit van de HEMA online afdruk service maar ’s testen.
    Ik heb een testbestand naar ze opgestuurd waarvan ik een ICC profiel kan inmeten.
    Dat profiel ga dan gebruiken om m’n digitale foto’s mee te converteren, zodat ik kan kijken hoe goed/constant hun kleurkwaliteit is!

Geweldig ! Dat zijn de betere experimenten.

En ga je de foto’s vervolgens in twee versie’s opsturen (een geconverteerd, een niet ?) En stuur je dan ook een geconverteerd testbestand mee zodat je naast subjectieve boordeling ook een echte meting kan doen ?

we zijn benieuwd naar de uitkomsten.

groet EagerBoB

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”rbroen”

Mijn ervaring: De kleurkwaliteit is bijzonder instabiel. Stuur hetzelfde bestand een week later nog eens op, het resultaat zal waarschijnlijk verassend anders zijn (herhaal gerust een aantal keer).

Elke centrale heeft dezelfde problemen om te komen tot de perfecte afstemming van chemie en printer instellingen.

Ik verstuur alleen naar de Hema als ik haast heb, vaak bestel ik de foto’s daarna alsnog bij Pixum. Het verschil tussen de twee is enorm, waarbij Pixum met de DPO functie uitgeschakeld er elke keer als beste uit komt.

Bedankt voor de tip. Ik heb 1 keer bij de HEMA besteld en was tevreden. Wel vond ik de kleuren iets oververzadigd, vandaar mijn verzoek aan Erik. Bovendien ben ik de laatste tijd toch erg de weg kwijt kwa betrouwbare kleurweergave, dus of dat nou aan de HEMA lag ? Maar binnenkort zullen we het zeker weten, als Erik met de resultaten komt.

Ik zal pixum ook eens proberen, de eerste keer kost toch niets (behalve verzendkosten).
    Photoways.com schijnt ook goed te zijn, iemand ervaring hiermee ?

Bijdrager
    michelvdb

Ik heb het sterke vermoeden dat die meegeleverde ICC-profielen er voordien gewoon uitgegooid worden.

Bijdrager
    Erik
    ”michelvdb”

Ik heb het sterke vermoeden dat die meegeleverde ICC-profielen er voordien gewoon uitgegooid worden.

Yep, en in dit geval liever geen CMS bij de HEMA, want dat doe ik zelf wel. Ik converteer dus de afbeelding voordat ik ‘m upload al reeds naar de kleurruimte van hun Frontier.

Voor wat betreft de kleurstabiliteit, dat kan ik regelmatig controleren (meten).

We zullen het wel zien!

Erik

Bijdrager
    zkh prins bernard

informeer HEMA eens over dit experiment, ik weet dat ze er open voor staan om hun kwaliteit constant te verbeteren. Er wordt momenteel flink gesleuteld. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar je bevindingen.

Bijdrager
    michelvdb
    ”zkh

informeer HEMA eens over dit experiment, ik weet dat ze er open voor staan om hun kwaliteit constant te verbeteren. Er wordt momenteel flink gesleuteld. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar je bevindingen.

HEMA drukt niet zelf. Zij besteden het uit bij Fujicolor Benelux in Steenbergen.

Bijdrager
    zkh prins bernard

dat is me natuurlijk bekend… maar HEMA stuurt hen wel degelijk aan en heeft wel degelijk invloed. En nee… ik werk niet bij HEMA.

Bijdrager
    Erik
    ”zkh

Als alles achter rug is, zal ik ze wellicht informeren (of er een rapport op www.colormanagement.nl over schrijven.

Ik ben heel benieuwd naar hun reactie als ze met Delta-E afwijkingen worden geconfronteerd. (‘Een Delta wat? Nee mijnheer dat hebben we niet. Wel lekkere geel-roze tompouzen)

Erik

Bijdrager
    EagerB0bNerd

informeer HEMA eens over dit experiment, ik weet dat ze er open voor staan om hun kwaliteit constant te verbeteren. Er wordt momenteel flink gesleuteld. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar je bevindingen

Zie je je zelf al staan aan de balie bij de Hema ? Met je testsheets en je “bevindingen” ???

Nog bedankt voor de tips en de links Erik. Ik ben me een beetje aan het verdiepen in de materie, en ik denk dat ik er wel uit gaan komen. Heb ook het “online seminar” “gevolgd” , het wordt duidelijk uitgelegd.
    Heb nog wel wat vragen maar dat komt later wel. Nu nog iemand vinden die mijn monitor calibreert. Weet jij iemand ?:)

Zijn de mensen van Kleurgamma toevallig vrienden van jou Erik ? Ze verwijzen voor verdere info over kleurmanagement naar colourmanagement.nl

Bijdrager
    Erik
    ”EagerB0bNerd”

Nu nog iemand vinden die mijn monitor calibreert. Weet jij iemand ?

Natuurlijk kunnen wij het voor je doen. Als je in A’dam zit kan Kleurgamma het ook voor je doen.

Zijn de mensen van Kleurgamma toevallig vrienden van jou Erik ? Ze verwijzen voor verdere info over kleurmanagement naar colourmanagement.nl

Pardon, is colormanagement.nl:wink:
    Kleurgamma is een goede relatie van ons. Prettig Lab dat veel aandacht besteed aan kwaliteit (en dus aan CMS). Heb eerste ICC profielen gemaakt/getraind/begeleid/klanten seminars gegeven/etc.

Erik

Bijdrager
    Zora la rousse
    ”Erik

Voor wat betreft de kleurstabiliteit, dat kan ik regelmatig controleren (meten). Erik

Bij ons in de drukkerij zijn testvormen gedrukt, Printopen_Testcharts velden (IT873_CMYK.tif, POXT1_CMYK.tif, POXT2_CMYK.tif, POXT3_CMYK.tif, POXT4_CMYK.tif, PO_CMYK.tif) zijn er uitgeknipt en die zijn opgemeten. Bedoel je zo’n meter (naam ff kwijt)?
    Uiteindelijk zijn daar profielen van gemaakt, en daarmee zijn Illustrator, Photoshop en de HP5000 ingesteld.
    Als je over zo’n meter beschikt, ben ik erg benieuwd naar de resultaten.

Bijdrager
    drscsi
    ”Zora

(naam ff kwijt)?

Spectraalmeter?

Bijdrager
    Erik
    ”Zora

Bedoel je zo’n meter (naam ff kwijt)?

Yep, photospectraalmeter. Ik heb ze ondertussen in alle kleuren, smaken en uitvoeringen, voor de HEMA test ga ik de testkaart eerst maar ’s meten met de EyeOne (www.i1color.com).

Ik kreeg overigens net bericht dat de kaart binnen is!
    We kunnen dus dit weekend gaan meten, direct test opsturen, terugkrijgen en de resultaten hier weer plaatsen nog voor dat ik op vakantie ga.

Erik

Bijdrager
    Zora la rousse

Ja, da’s heel chique……:roll:

Bijdrager
    Erik

[bewerkt door Erik op 13-08-2003]

Hehe,

eindelijk nieuws over het HEMA experiment.
    Neem me niet kwalijk, maar ivm de welverdiende opkomende vakantie ben ik wat druk geweest met de afronding van van alles en nog wat, maar ik heb de eerste resultaten klaar.

Let wel:
    Het zijn de eerste resultaten, maar ik wil oa. EagerBob niet langer in spanning laten waosxhten!:wink:

Ook het vervaardigde ICC profiel is er te downloaden!!!

”Erik”

Alles is nu ge-upload naar http://www.colormanagement.nl/technotes%5B/quote:2acb7bf88b%5D

Daar vindt je de resultaten tot zover:

PS. Het is mijn eerste vakantie in 6 jaar nu, dus vergeef me de incompleetheid tot nu toe…
    (Hardys Chardonnay Semillon 2002):P

Et mes amis, a bientos, a toutes a ‘l heures, arrrivideci, ofwel de groeten, de kleuren, etc.

Erik

Bijdrager
    drscsi

Zeer interressant tot nu toe.

Prettige vakantie Erik.

En doe een mooi gecalibreert kleurtje op:wink:

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Erik,

Goed stukkie werk. De verschillen zijn ook kleiner dan ik dacht. Bij mij zijn de (zichtbare) verschillen tussen de kleurruimtes trouwens veel groter ?? Hoe dat nou weer komt….

Het zijn geen gemakkelijke testbeelden die je gebruikt. Ik vind een beeld met huidtinten altijd wel prettig. De methode om het “verschil” zichtbaar te maken is erg handig.

Ik ga ook een setje foto’s naar de hema sturen, en zal je profiel erop los laten. Ik hoop dat ik het goed doe. Ik heb sowieso nog wel wat vragen over het hele gebeuren, maar dat komt wel na de vakantie

En Hardys Chardonnay Semillon??? Je was natuurlijk bezig met een organoleptisch onderzoek, ter voorbereiding van je vakantie. JaJa… Alhoewel deze wijn zeker NIET uit Frankrijk komt. Anyway, mocht je dit nog lezen, geniet van je welverdiende vakantie !!

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Erik,
    ik heb van een aantal foto’s twee versies naar de HEMA gestuurd.
    1 keer geconverteerd en 1 keer niet.
    Ik zag bij het converteren héel weinig verschil.

Nou had ik hem op jouw aanraden ook op sRGB staan, wat ik normaal niet heb.
    Dit is ook niet een instelling die vaak gebruikt wordt (op de MAC) omdat het een “beperkte” kleurruimte is ???
    Als ik hem op Adobe RGB 1998 heb staan zijn de beelden veel te rood. De camera (Canon Ixus V) gebruikt de sRGB kleurruimte, misschien heeft het daarmee te maken ?

Affijn, ik wacht eerst de foto’s af.

Bijdrager
    Erik
    ”EagerB0bNerd”

Erik, Hardys Chardonnay Semillon??? Je was natuurlijk bezig met een organoleptisch onderzoek, ter voorbereiding van je vakantie. JaJa… Alhoewel deze wijn zeker NIET uit Frankrijk komt.

Hey Eager,
    ben net weer terug! Kort maar krachtig zullen we maar zeggen, al heb ik nog een weekje vrij.

Hardys is idd zuid-australisch meen ik, mijn favoriet is overigens de ‘Jacobs Creek chardonnay-Semillion’ die je gewoon in de supermarkt kunt kopen.

In la France toch wel weer hele lekkere jonge ‘Morgon’s gevonden (beaujolais achtig). Goede Chardonnay is in de franse supermarkten zo goed als niet te vinden(!?)

Ik zal in de komende dagen proberen te verklaren waarom de HEMA kleurruimte kleiner is dan sRGB en waarom ie zich toch enigzins voorspelbaar gedraagt.

Eerst ff de vakantie troep opruimen,

Laterz,

Erik

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ok Erik welkom terug, ik hoop dat je een prettige vakantie hebt gehad.

Vreemd van die Chardonnay. Ik kijk in Franse,supermarkten ook naar de wijn, veel leuker dan hier. Zoals locale wijnen, die bijna als vanzelf passen bij de plaatselijke keuken.
    Verder zie je ook dingen die je hier weinig ziet, zoals dessertwijnen (Sauternes…) en er staan er ook gewoon hele bijzondere (dure) wijnen tussen die hier zeldzaam zijn.
    Morgon ken ik wel, goede beaujolais kan erg prettig drinken, licht, fris en fruitig.
    Wat ik de laatste tijd wel eens drink is Viognier, lijkt enigzins op chardonnay, ook erg lekker en je ziet het steeds vaker.

Het zou leuk zijn om het fotogebeuren uitgebreid te bespreken. Ik dacht het door te krijgen, maar er zijn nog steeds prangende vragen…Bovendien is het veel te veel werk zoals ik het nu doe.
    Ik moet nu even snel wat afmaken wat de deur uit moet, en mijn BTW aangifte doen…
    Zou het leuk vinden er later (uitgebreid) op terug te komen.

Groeten

Bijdrager
    Erik

Eager,

[off topic]
    Ik las net in een wijnboek dat wanneer ze in Frankrijk geen druivensoort op de fles zetten, wordt er Chardonnay bedoeld. Vandaar wellicht mijn vergeefse zoektocht.

Ik heb nu overigens een ‘Morgon’ uit 2000 en dat is echt ‘bocht’. De 2001 en 2002 zijn 100 keer beter.

heb je wel ’s een goede ‘Amarone’ (valpolicella) geproefd (desertwijn)?
    Da’s pas echt genieten!!! (pas op: kan gerust ± 50 Euro per fles kosten)
    [/off topic]

Terug op kleur:
    Lees ff m’n laatste posting over de Pshop kleursettings, wellicht heb je er nog wat aan.

De rest komt nog (even een nieuwe fles ‘Morgon’ openen).

Erik

Bijdrager
    Erik

heb maar even een topic over lekkere wijn in de lounge geplaatst…

Proost!

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”Erik

Eager,

Ik las net in een wijnboek dat wanneer ze in Frankrijk geen druivensoort op de fles zetten, wordt er Chardonnay bedoeld. Vandaar wellicht mijn vergeefse zoektocht.

Kijk, dat wist ik niet. Zo leer je hier weer van alles.

”Erik

Ik heb nu overigens een ‘Morgon’ uit 2000 en dat is echt ‘bocht’. De 2001 en 2002 zijn 100 keer beter..

wel, het zou goed kunnen dat ie over zijn beste tijd heen is. Over het algemeen zijn het natuurlijk geen bewaarwijnen.

”Erik

heb je wel ’s een goede ‘Amarone’ (valpolicella) geproefd (desertwijn)?
    Da’s pas echt genieten!!! (pas op: kan gerust ± 50 Euro per fles kosten)
    [/off topic]

Ik weet het niet heel zeker, maar ik denk het haast van wel. Als het is wat ik denk dat het is, is het een bijna amberkleurige wijn. In een van de “River Café Cookbooks” stond een recept voor ijs met valpolicella, maar ik heb het boek niet meer dus ik kan het niet opzoeken.
    Mijn vroegere buurman had een wijnkelder en hij verzamelde dessertwijnen. Als hij voor mijn kat of planten had gezorgd, gaf ik hem altijd een flesje dessertwijn die hij nog niet had. Dus na menige maaltijd haalde hij een flesje uit de kelder. Op die manier heb ik er heel wat geproefd.
    In restaurants, waar ze dessertwijnen per glas hebben, bestel ik altijd een glas. Of, nog beter, een wijnarrangement met bij iedere gang een passende wijn…

”Erik

Terug op kleur:
    Lees ff m’n laatste posting over de Pshop kleursettings, wellicht heb je er nog wat aan.

Ja, ik zag dat je weer lekker op dreef bent, het gaat nu opeens erg hard met het online “seminar”, ik heb nog geen tijd gehad om te reageren, maar ik zal het bekijken.

Bijdrager
    michelvdb

[off topic]als de wijn ter tafel komt krijgt deze topic alle kleuren van de regenboog.[/off topic]:P

Bijdrager
    Erik

:wink: :P

Bijdrager
    Erik

Mijne dames en heren,

De voorlopige resultaten van het HEMA experiment is ge-upload naar
    http://www.colormanagement.nl/technotes

Je kunt daar in de toekomst wellicht nog wel meer grappen verwachten!

Erik Koldenhof

Bijdrager
    jobnl

Hoi Erik,

Ik gebruik de Hema afdrukservice al langere tijd.
    Heb ICC profiel gemaakt en gebruik dat voor softproofing en conversie voordat ik de foto’s upload.

Resultaten tot op heden zeer stabiel.

(Kan ik niet zeggen van Lamda belichters met Cibachrome…)

Groeten,

Jo Brunenberg

Bijdrager
    Erik

Hé Jo,

Leuk je hier tegen te komen!

Jou eigen Hema profiel, is die ook op 20×30 cm geprint?
    Als je ‘m wilt mailen naar me (of haal het mijn eigen Hema profiel op vanaf http://www.colormanagement.nl/technotes ),

dan kunnen we de boel ’s vergelijken in Chromix ColorThink en kijken naar de verschillen.

Groeten,

Erik

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.