23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    Zora la rousse

Kleurinstellingen Photoshop 7.0

Advies gevraagd: hoe zou je de kleurinstellingen in Photoshop doen, als je niet direct weet naar welke drukkerij het gaat?

Huidig:

Bijdrager
    walinsky

niets meer aan doen :wink:
    De ervaring leert dat drukkers inderdaad met de ‘oude’ photoshop (4) settings het best overweg kunnen.
    We kunnen de eindeloze discussie over profielen houden; maar ook hier geldt: die worden er in 99% procent van de gevallen bij de drukker uitgeflikkerd als die daar de workflow ingaan; zeker als je daar geen ‘bekende’ bent.
    Als je zelf je workflow goed op orde hebt kun je er voor kiezen om je kleurruimte zo lang mogelijk sRGB te houden; maar we weten allemaal hoeveel problemen dat gegegeven heeft – en geeft.

Bijdrager
    Erik
    ”walinsky”

We kunnen de eindeloze discussie over profielen houden; maar ook hier geldt: die worden er in 99% procent van de gevallen bij de drukker uitgeflikkerd als die daar de workflow ingaan; zeker als je daar geen ‘bekende’ bent.

Hè lekker, al die kleurtjes, vakantie sucks…

Eerst even over het bovenstaande:
    Het CMYK profiel in Photoshop wordt gebruikt om de conversie van RGB naar CMYK te doen, met andere woorden; dit profiel bepaalt dus de uiteindelijke hoeveelheid CMYK percentages en is daarom van ABSOLUUT ALLERGROOTST BELANG!!!!

Degene die de kleurscheiding maakt, bepaalt dus fietenlijk de kwaliteit van het beeld. De drukker hoeft niets meer met het profiel te doen, wanneer het beeld correct is kleurgescheiden. De drukker ‘flikkert’ het profiel er dus vaak niet ‘uit’, maar doet er simpelweg niets mee.

Een ingesloten profiel is niets meer dan een ‘informatie-kaart’ wat aan een bestand hangt. De feitenlijke beeld-informatie wordt er niet door beïnvloed, die is bepaald tijdens de RGB-CMYK conversie. Het enige wat je doet is informatie meegeven over de kleurruimte en de wijze waarop het beeld is kleurgescheiden.

Er zijn drukkers die wél gebruik maken van de ingesloten CMYK profielen, zodat verkeerd kleurgescheiden beelden mbv het ingesloten profiel naar het daadwerkelijke drukpers/papier profiel worden geconverteerd, maar die zijn er (nog) niet veel.

Kortom:
    Die discussie over kleurprofielen MOET gevoerd worden, zeker met je drukker. Hij is tenslotte degene die als het goed is, weet hoe ie staat te draaien.

Wanneer je niet weet welke drukker de boel uiteindelijk drukt, blijf je een risico lopen, en zou je (ja ik weet ‘t) eigenlijk niet in CMYK moeten aanleveren. Het feit dat we dit nu al jaren wél doen, wil nog niet zeggen dat dat de juiste werkwijze is!

Standaard CMYK profiel? bestaat niet.
    Er zijn natuurlijk wel profielen te vinden welke volgens ISO12647-2 zijn gedrukt (zie: www.eci.org), maar het probleem is dat deze op een vlakbed-proefpers zijn gedraaid (nat in droog) waardoor de kleurruimte bij de overdrukkleuren wel heeeel erg optimistisch is.

Later meer,

Erik Koldenhof

Bijdrager
    Erik

Zora,

Pas je wel op met je instellingen voor ‘Beleid voor kleurbeheer’?!

Je hebt nu bijna alles UIT staan!

Bijdrager
    Zora la rousse
    ”Erik

Zora,

Pas je wel op met je instellingen voor ‘Beleid voor kleurbeheer’?!

Je hebt nu bijna alles UIT staan!

Daar zit ik nu juist mee, net 3 dagen Photoshop 7 en dan kom je dit tegen.
    Het bovenste staat naar mijn mening redelijk goed (Adobe RGB i.p.v. sRGB e.d.), maar de onderste instellingen ken ik nog niet.

Geldt ook voor “opties voor omzetten” en wat er verder nog onder staat.

Ik wil deze instellingen ook uitwisselen met Illustrator 10 en InDesign 2.

Vandaar dat ik dit eerst goed wil hebben.

Bijdrager
    Erik

Hey Zora,

ik kom hier later nog even terug.

Erik

Bijdrager
    Zora la rousse

In ieder geval bij voorbaat dank:wink: !

Bijdrager
    Jean Nicolas

ingewikkelde materie dat kleurbeheer, zal dit forum dus ook op de voet volgen…:D

Als ik het goed begrijp heeft het dus weinig zin om een cmyk bestand een ander profiel toe te wijzen als dit reeds gebeurd is bij het omzetten vanuit RGB?!

Is het niet beter om bij RGB te kiezen voor ‘wide gamut’, ik heb namelijk begrepen dat er bij het omzetten naar bijvoorbeeld Adobe RGB beeldinformatie verloren kan gaan als het oorsprokelijke beeld een bredere kleurruimte beslaat.

Is het ten alle tijde niet het beste om het oorspronkelijke profiel te behouden zowel voor RGB als voor CMYK? en eventuele omrekening door de applicatie te laten doen naar de gewenste output?

Bijdrager
    Zora la rousse

Wait and see for Erik:wink: .

Bijdrager
    Erik

BOEH!!!

Bijdrager
    Zora la rousse
    ”Erik

BOEH!!!

Enne, mag ’t ff inhoudelijk, er zitten forumleden met smart op je reactie te wachten.

Bijdrager
    Erik

sorry, moest ff de spanning opvoeren, ben nu het stukje aan ’t schrijven…

Bijdrager
    Erik

Sh*t,

heb ik net een half uur me suf zitten kloppen, posting gedaan, alle pagina’s werden goed ge-update, is m’n posting weg!

volgens mij kan ik weer helemaal overnieuw gaan kloppen…

Erik

Bijdrager
    Zora la rousse

We zijn geduldig :innocent: .

Bijdrager
    Zora la rousse

Erik, een tip van een kletstante:

Als je een lange reactie heb op een topic, typ je reactie dan eerst off-line in Simpeltekst of Teksteditor. Je kan je reactie tussentijds saven, en mocht het posten van een reactie mislukken kan je met knippen/plakken zo een nieuwe posten. ’t Is zo zonde als je van voor af aan moet beginnen :finderoud: .

Bijdrager
    Erik

Precies,

daar ben ik nu dan ook maar mee bezig, maar thnks for the tip!

Bijdrager
    Erik

Countdown:

‘3’

Bijdrager
    Erik

Countdown:

‘2’

Bijdrager
    Erik

Countdown:

‘1’

Bijdrager
    Erik

’Lift Off’…

Suc6,

Erik

Bijdrager
    Erik

Het hele verhaal staat ondertussen ook op
    http://www.colormanagement.nl/technotes

Maar dat heb je waarschijnlijk ook al in andere postings gelezen.

Erik

Bijdrager
    appleholic

Erik,

Zou het niet leuk zijn om speciaal voor de MacOSX-leden een soort van workshop te organiseren? Jouw kennis, wat Appeltjes, onze printers (en die van Mr. Designjet). Eventueel bij ons in het pand.
    Ik denk dat daar wel interesse voor is.

Bijdrager
    Jean Nicolas

lijkt me een goed plan… daar wil ik m’n server met PowerRip X en EPSON SP 1290 wel voor beschikbaar stellen!

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.