13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    hhoeksma

kleurgebruik bij het bouwen van websites verschil OSX en Win

Hi,

heeft iemand ervaring met het verschil in weergave bij het gebruik van kleuren?

Op mijn mac ziet alles er goed uit, okay kleuren, maar dan open ik op windhoos en dan begint het geetter: het ziet er niet uit!

Iemand goede tips?

Vast bedankt,
    Henjo

Bijdrager
    SvS

Gebruik je CMYK kleurweergave of RGB of webbased kleuren? Want dat maakt heel wat uit.

CMYK is ‘verboden’. RGB of webbased is het beste om te gebruiken.

Bijdrager
    hhoeksma

hoi Susanne, bedankt voor je reactie.

Ik neem aan dat je bedoelt bij preferences >> colorsync >> en daar bij beeldscherm RGB selecteren?

Ik heb dit inmiddels gedaan, maar er verandert niets aan de kleuren op mijn beeldscherm van mijn laptop, dus dat lijkt me niet… Misschien na een reboot. Zal straks ff proberen…

Bedankt voor je reactie!

Bijdrager
    SvS

Nee dat bedoel ik niet. De beeldschermweergave heeft niets te maken met wat jij gaat maken voor op website.

In een webdesign programma moet je alles in RGB of webbased kleuren opbouwen. En in fotobewerkingsprogramma moet je de foto’s opslaan in RGB jpg formaat of GIF formaat. Maar niet in CMYK.

Bijdrager
    Zout

Mac’s hebben een lichter gamma tenopzichte van een pc, die zijn donkerder, mischien kun je hier iets mee.

Ik geloof dat mac’s op 2.2 staan en pc’s op 1.8

dat is een aardig verschil, je kunt in fireworks geloof ik die modus tijdelijk voor een plaatje veranderen zodat je het verschil kan zien. Ik heb m’n nek hier ook al een paar keer over gebroken als webdesigner dus het is niet een nieuw probleem ofzo, maar wel fucking iritant!

Bijdrager
    Jor1

tsja, en volgens mij zat je toch bijna goed.

je kan natuurlijk nooit weten wat voor kleurinstellingen degene heeft die jouw website bezoekt. maar je kunt je wel in de gemiddelden verplaatsen.
    (de pc gebruiker) Deze gebruiken over het algemeen donkerdere (?) beeldschermen.

Ik heb als tip, om een kleurenkalibratie te maken (by beeldschermen in je prefs) met een witpuntcorrectie die tussen de mac en de pc inzit.
    dit zorgt ervoor dat je kleuren meer overeen komen met die op een PC.

Bijdrager
    warnerraven

Je moet gebruik maken inderdaad van web-safe colors. Dit zijn 256 kleuren die op beide platformen overeenkomen. Helaas zijn er bv. in Internet Explorer en Netscape maar 216 kleuren die worden ondersteund voor een gelijke weergave op beide platformen. Als je binnen deze 216 kleuren blijft moet de website qua kleur gelijk zijn op zowel de Mac als op de PC. Op internet is genoeg te vinden die hierover schrijven. Succes

Warner

Bijdrager
    Flipstra

Het gebruik van websave colors is echt uit de tijd dat comp. 256 kleuren op het scherm konden krijgen. Daar heb je dus niet zoveel meer aan nu computers 1000den of miljoenen kleuren kunnen laten zien. Als je grote kleurverschillen hebt ligt dat waarschijnlijk aan je instellingen in Photoshop waar je je beelden klaarmaakt voor het web. Als je Psd 7 gebruikt en de functie ‘save for web’ kan je in de rechter bovenhoek een functie selecteren die windows gamma simuleert.

Bijdrager
    hhoeksma

Hey,

bedankt voor de reacties… Het gaat voor mij overigens niet alleen voor plaatjes enzo… maar ook voor -eigenlijk met name- voor de kleurgebruik die ik via CSS definieer…. Uiteraard ook wel plaatjes (but that’s never been my best part!)

Bedankt voor de reacties enne: ik ga maar eens eea uitproberen!
    Thanx!

Bijdrager
    Bert

Op welk systeem waren de kleuren ook alweer lichter of donkerder en wat kan je er aan doen?

Groet…

Bijdrager
    hhoeksma

Hi Bert,

op de PC lichter en mijn eerste optie is eens met de witpunt correctie gaan spelen!:roll:

Bijdrager
    tiny
    ”Bert”

Op welk systeem waren de kleuren ook alweer lichter of donkerder en wat kan je er aan doen?

Groet…

Hee Bert,

Helaas ziet niet iedereen hetzelfde. Je moet dus accepteren dat pc-gebruikers het anders zien dan wij Maccers. Er is dus niets aan te doen. Helaas. Het enige dat je kunt doen, is het zoeken van de middenweg. Zelf ga ik in het bouwproces kijken op peecees bij anderen (er zo’n ding voor aanschaffen gaat me te ver…) Blijft lastig, af en toe :cry:

Sterkte d’rmee :wink:

Bijdrager
    justi

Als webdesigner is het al heel lang gewoonweg bekend dat je er rekekning mee moet houden dat er verschil is tussen PC en MAC als het om de kleuren gaat van je website….:cry: jammer dat het nog steeds zo is…:cry: :cry:

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.