19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    PeterMeeuwsen

Kleurexperts!? PMS/CMYK Inconsistent

Ik weet niet hoe ik dit probleem in de titel moet omschrijven, maar er gebeurt toch iets heel erg raars bij het selecteren van kleuren… ik zal het zo compleet mogelijk proberen te omschrijven:

Situatie:
    powerbook: Adobe Photoshop 7 (Jaguar)
    iMac: Adobe Photoshop CS (Panther)

Actie:
    Bij beide systemen kies je in het kleurenpalet (custom) PMS 180 (Pantone Solid Coated).
    Via de Picker wil je (of wij eigenlijk) zien wat het CMYK equivalent is, en dat levert bij beide systemen een ander resultaat op. Terwijl de RGB en LAB-waarden wel op beide systemen overeenkomen.

Zijn wij nou zo dom? Of…… is hier een logische verklaring voor? Het lijkt mij dat de verschillende versies van Photoshop hier toch geen probleem mag zijn?

Iemand enig idee?

Screenshots:
    Powerbook: (Photoshop 7.0)

iMac: (Photoshop CS)

Bijdrager
    pako

Er staat mij er iets van bij dat Pantone de receptuur heeft veranderd, dat zou dus een verklaring kunnen zijn.

Ik krijg na testen echter ook nog een andere waarde dan de twee die jij al hebt: c20 91m 92y 10k.

Op een PS 7 op Jaguar en in PS CS onder Panther krijg ik echter wel dezelfde resultaten.

Hoe staan je CMS-instellingen op beide systemen?

Die van mij staan: rgb Adobe 1998, CMYK Euroscale coated v2

Bijdrager
    PeterMeeuwsen

Jouw waarde komt dus overeen met mijn tweede waarde (iMac met Photoshop CS op Panther)

Wij hebben onze CMS-instellingen nagekeken, en die staan beide op RGB: sRGB IEC61966-2.1, CMYK U.S. Web Coated (SWOP) v2

Wat dat betreft zou er dus eigenlijk geen verschil mogen bestaan….

Overigens krijg ik bij hetzelfde trucje in InDesign wéér hele andere waarden….
    C0 M79 Y100 K11

Om gek van te worden!:)

Bijdrager
    MacX

Misschien moet je eens kijken of je voorkeuren voor kleur wel gelijk staan in gesteld, een verschil als relatief of absolut geven al heel verschillende waarden.
    Voor meer informatie:
    http://www.colormanagement.nl/index_norm.html
    http://www.kleurgamma.nl/produkten/color_management.php#pdf

Bijdrager
    boomimans

Er zijn nieuwe tabellen geschreven voor het omzetten van PMS (Pantone Matching System) naar CMYK. Daarbij wijzigde men papier, rasterpunttoename, kleurvolgorde, densiteiten en raster-percentagecombinaties in de PMS-CMYK-conversie. Ze hebben dit alleen nooit echt goed duidelijk gemaakt.

Ik zou de nieuwe waardes gebruiken als je iets nieuws gaat maken, maar bij bestande klussen gewoon de oude waardes gebruiken dit met eventueel kleurverschil met oud en nieuw drukwerk.

ps sRGB staat voor slecht RGB met de kleinste kleurruimte hiervoor kun je beter Adobe RGB 1998 gebruiken, en voor U.S. Web Coated (SWOP) v2 (dit is voor americaanse inkt) gebruik voor deze Euroscale.

Bijdrager
    ScubaMac

Zelf zou ik de pantone waaier naast het kleurenboek houden en dan kijken welke waarde het dichst in de buurt komen.

Bijdrager
    pako

In principe zijn de omrekenwaardes goed, als je ze niet vertrouwd kun je een cmyk-swatchboek gebruiken om een kleur toe te kennen.

Dat is in veel gevallen wel beter, zij het niet dat je dan een probleem hebt als een derde partij bijvoorbeeld met jouw logo aan de slag moet en niet beschikt over die kleurenwaarde.

Als je uitgaat van de automatische pantone-waarden zit je altijd veilig. Afgezien van de verschillen die nu aan het licht komen natuurlijk!:oops:

Bijdrager
    was frans

verschillende versies van verschillende programma’s gebruiken andere waardes.
    Illustrator 8 is weer anders als 9 & 10, Qaurk 5 is anders als illustrator 8 maar weer gelijk aan illustrator 9 & 10, photoshop 7 wijkt met allemaal af. Mijn ervaring is dat die van quark 5 & illustrator 9 & 10 de mooiste vertaling maakt, echter sommige kleuren zal je toch moeten halen uit het full colour boek met de waaier ernaast. Pas heb ik de kleur 2765 om moeten zetten, volgens de pantone waaier is die goed te benaderen in fc. Wat wij gedaan hebben is proeven laten maken met pms en daarnaast verschillende proefvlakjes met de full colour vertaling. Nu is er een kleur uitgekomen die behoorlijk afwijkt van wat de programma’s aangeven dat het zou moeten zijn.

Bijdrager
    PeterMeeuwsen

Wat een ingewikkelde materie zeg, die kleursystemen.

Ik kan me voorstellen dat je bij verschillende papiersoorten een ‘licht’ afwijkend resultaat kan krijgen wat kleurechtheid betreft.

Waar ik me als leek niet bij neer kan leggen is dat “verschillende versies van programma’s” verschillende omrekenwaarden geven, en dat verschillende omrekenwaarden allemaal zouden kloppen.

C20 M91Y90 K10 is echt een andere kleur dan C0 M79 Y100 K100

bedankt voor de tip mbt adobe rgb1998 en Euroscale, ik zal het aanpassen;)

Bijdrager
    Kjeld

Uit de Pantone Solid to Process waaier (dit is een waaier waarin de PMS kleur naast de CMYK variant is afgedrukt op een gestreken papier):

PMS 180C = 0 C, 76 M, 83 Y 11,5 K

Kortom vergeet alle programma’s, geloof nooit wat je op het scherm ziet en investeer in een paar goede kleurwaaiers (ca € 169) zodat je zelf kan zien wat een kleur doet.

Bijdrager
    was frans
    ”Kjeld”

Uit de Pantone Solid to Process waaier

pantone solid to process zit er behoorlijk vaak “naast” dwz dat het in een hoop gevallen beter kan. Ik zou nog eerder vertrouwen op de kleur van Quark 5.

Verder werkt het maken van een echte drukproef op het juiste papier altijd het beste.

Bijdrager
    ScubaMac

Kortom vergeet alle programma’s, geloof nooit wat je op het scherm ziet en investeer in een paar goede kleurwaaiers (ca € 169) zodat je zelf kan zien wat een kleur doet.

klopt als een bus! Koop dan ook direct een CMYK swatch boek – liefst van een paar verschillende leveranciers – want ook die verschillen onderling

Bijdrager
    PeterMeeuwsen

Mijn god… nu dacht ik met al jullie reacties een duidelijker beeld te krijgen maar wat ik nu hoor geeft een nog grotere chaos weer dan ik dacht…

PMS -> CMYK kan per programma (en zelfs per versie verschillen)… dus alleen kleurwaaiers zouden definitief uitsluitsel moeten geven… maar ook die zijn niet kleurecht…. dus…. je kunt nooit zeker weten hoe iets er uit komt (want ook een drukproef geeft vaak nog geen garantie van de kleurechtheid)…

Bijdrager
    Deskman

Er bestaat een ’pantone survivalkit’(echt waaar) waarin een o.a. pantone naar CMYK kleurenwaaier zit. Het is een duur pakketje, mar als je veel CMYK en Pantone naast- en doorelkaar gebruikt is dit een noodzakelijke investering.

Bijdrager
    Erik

hè… Gezellig…

Eindelijk eens een dicussie over PMS kleuren.

Om maar met de deur in huis te vallen:
    Ze hebben het eindelijk goed begrepen, onze software ontwikkelaars (althans sommige), in tegenstelling tot wat sommige ervan denken.

Als je praat over PANTONE kleuren, praat je over een inkt-receptuur, en niet over RGB/CMYK kleuren, laten we dat eerst even duidelijk maken.
    Wanneer je toch een PANTONE kleur in bijv. CMYK wilt plaatsen, mag je eigenlijk geen referentie meer maken naar de originele PMS kleur, maar dat even in het midden.

PANTONE heeft destijds bedacht om CMYK waarden in een aantal van haar waaiers op te nemen;
    Fijn, en op wat voor soort CMYK zijn deze waarden dan afgestemd? SWOP, EuroScale? Welke SWOP, welke EuroScale, wat voor pers/inkt/rubberdoek/vochtwerk/CTP/CTP/compensatiecurven/inkt-volgorde/papier/drukspanning/zuurtegraad vochtwater/temperatuur vochtwater/alcohol/alcohol-vrij/etc./etc/etc.?

Lees maar ’s op de vierde pagina van de waaier, je zult zien dat ze daar al aangeven dat er ‘zeer veel variabelen’ zijn die de kleur uiteindelijk beïnvloeden.

Goed, je raad het al, PMS als CMYK in een waaier opnemen en dat als ‘standaard’ definiëren zie ik niet zitten (sorry).

In recente software toepassingen zijn de PMS tabellen gedefinieerd in CIE-Lab, zoals het hoort: een kleurperceptie dus van die PMS kleur.

De uiteindelijke waarde in RGB/CMYK is afhankelijk van je ingestelde kleurprofielen in de voorkeuren van de programma’s, in combinatie met de ingestelde Rendering Intent.

Hiermee wordt, wanneer je een PMS kleur wilt benaderen in bijv. CMYK, automatisch de best mogelijke samenstelling berekent, rekening houdend met (als je het uiteindelijke persprofiel hebt geselekteerd) de drukpers die gebruikt gaat worden.

Kortom:
    Het klopt als een bus dat je iedere keer andere PMS->CMYK vertalingen krijgt, wanneer je profielen gewijzigd worden in je voorkeuren, maar als je dat goed doet, is de evenaring van de kleur op z’n best.

Slaap ze!

Erik

Bijdrager
    Zora la rousse

Erik, er zit nog een adder onder het gras. De inktlaagdikte in de Pantone waaiers is dikker dan in de dagelijkse praktijk wordt toegepast. Bovendien is de kwaliteit van het papier ook van invloed op de kleurwaarneming.

In principe ben ik tegen het vertalen van Pantone kleuren naar CMYK, vooral omdat het kleurbereik van Pantone groter is dan CMYK. Met de vertalingen van b.v. groene en donkerblauwe tinten ga je helemaal de mist in. Feitelijk zijn het twee andere werelden, en Pantone had zich nooit moeten laten verleiden om Pantone kleuren in CMYK te vertalen.

Wil je drukwerk wisselend CMYK of in steunkleur drukken, en dezelfde kleur willen behouden, dan raad ik de Focoltone waaier aan. Vaak wordt geswitcht tussen CMYK en een steunkleur uit prijstechnische overwegingen. Wil je de garantie dat beide kleuren hetzelfde zijn, dan kom je op Focoltone uit.

Bijdrager
    Zora la rousse

Oh ja, tussen programma’s onderling kunnen ook verschillende vertalingen van PMS naar CMYK zijn. Maar dit terzijde.

Bijdrager
    Deskman
    ”Erik

hè… Gezellig…

Goed, je raad het al, PMS als CMYK in een waaier opnemen en dat als ‘standaard’ definiëren zie ik niet zitten (sorry).

Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar het probleem is dat iedereen iets anders doet. Als iemand een logo in PMS heeft en dat ineens in FC wil gaan gebruiken dan zul je het om moeten zetten. Dan heb je een PMS en een CMYK variant. En je weet natuurlijk niet wat er daarna allemaal mee gaat gebeuren. Als die twee logo’s een eigen leven gaan leiden (en dat doen ze) dan zul je op een goede dag een briefpapier (PMS) en een FC folder naast elkaar zien en denken: was dat de zelfde kleur??
    Aardig aan de survivalwaaier is wel dat sommige kleuren duidelijk niet te benaderen zijn. Ik heb zo’n ding niet, maar kan me herinneren dat de geel-groene kleuren erg moeilijk waren en dat er in de blauwe kleuren heel veel verschuiving zat.
    Wat is dan de beste manier van werken? Vooral bij reeds bestaande logo’s en kleurcombinaties is het toch een kwestie van kiezen als je naar CMYK moet zonder dat je weet wat het resultaat precies gaat worden.

Bijdrager
    ScubaMac

Inderdaad een hele leuke discussie:lol:

en om er nog een schepje bovenop te doen – soms zit er zelfs tussen 2 afdrukken uit dezelfde oplage nog een klein verschil.

En wat te denken van het kleurverschil daat ontstaat doordat er voor een opgebouwde kleur een vlak zit dat een deel van de inkt opneemt.

maw kies niet klakkerloos een kleur maar denk er goed over na – wanneer je een logo ontwerpt doe dit dan direct in pms en cmyk – en vertrouw niet op het scherm of de printer…

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.