6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Riddler

Kleurenkiezer van gereedschappenpallet in CS2 niet CMYK?

Weet iemand een oplossing voor het volgende probleem?

Wanneer je een grijze kleurstaal aanmaakt, bijv C=0 M=0 Y=0 K=30, heb je in principe een schone kleur. Maar als je daarna een vlak vult met die kleur en je dubbelklikt op de kleurenkiezer in je gereedschappenpallet zal hij andere waarden weergeven zoals: C=27 M=20 Y=17 K=30. Ook lees ik boven in het dialoogvenster ‘Weergaven RGB-kleurruimte’.

Weet iemand hoe ik dat als CMYK kan weergeven zodat die waardes blijven kloppen?

Bijdrager
    AppelJuice

Je moet i.i.g. je document op CMYK instellingen zetten, maar ook kun je bij je kleurpalletje voor cmyk kleuren kiezen.

Overigens is het mij niet duidelijk in welk programma je dit wilt doen!

Bijdrager
    Riddler

Ik weet dat je in Illustrator bij het aanmaken van een nieuw document tussen RGB en CMYK kan kiezen. Maar InDesign, waar ik mee werk, geeft mij die keuzemogelijkheid niet.

De kleurstaal kan ik keurig CMYK opbouwen, maar niet de kleurenkiezer in het gereedschappenpallet.

Ik vraag me af of dit wel mogelijk is in InDesign!

Bijdrager
    Carlo

je kleurmodus kiezen in InDesign doe je als volgt/

Zonder dat er een dokument open is ga je naar het menu ‘Edit’

Onderaan vind je dan een item dat in het engels zegt ‘Transparency Blend space’

Kies daar voor CMYK en de volgende keer als je een nieuw dokument aanmaakt zal InDesign voor CMYK waardes kiezen.

De andere dokumenten die nog in de RGB modus staan zal je ook moeten overzetten naar CMYK omdat de specifieke voorkeuren bij een dokument blijven plakken.

Bijdrager
    Riddler

Bedankt voor de reactie!

Ik heb ‘Transparency Blend Space’ op CMYK gezet. Toch gaat geeft het dialoogvenster van de kleurkiezer nog steeds aan: ‘Weergave RGB-kleurenruimte’. Dit betekent dat wanneer ik de kleur instel met het ‘Gereedschappen’-pallet (bijvoorbeeld gewoon een zwarte kaderrand) de kleur CMYK opbouwt met C: 77, M: 75, Y: 62 en K: 81, en dat is toch echt niet goed!

Weet iemand hoe ik de weergave van de kleurenkiezer van het gereedschappen-pallet op CMYK kan zetten?

Bijdrager
    Carlo

Zonder dat er een dokument open is ga je naar het kleurenpallet onderaan rechts, daar ga je naar het kleine zwarte driehoekje en kies voor CMYK

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.