One More Thing » Community » Forum » Mac Software » macOS » Kleuren finder te verzadigd

Kleuren finder te verzadigd

Profielfoto van Robin87

Robin87 op 14 september 2017 #

Hallo allemaal,

Ik zit met een vreemd probleem. Situatie: nieuwe Macbook Pro 2017 zonder touchbar gekocht.
Lightroom opnieuw geïnstalleerd. Allemaal prima.

Maar nu komt het. Als we de foto’s bewerken in LR en van RAW exporteren naar jpeg en we deze in de finder bekijken, zijn de kleuren ontzettend verzadigd. Zodra we dezelfde foto vanuit finder airdroppen naar iPhone, ziet hij precies uit zoals in Lightroom. Als we op de foto in finder klikken en op ‘meer info’ klikken, is de kleine voorvertoning precies zoals Lightroom en beeld op iPhone. Als we die kleine voorvertoning naast het beeld in finder slepen, is het verschil aanzienlijk.

Hoe kan dit? De enige foute weergave is dus in finder. Voorvertoning is goed, Lightroom goed en de geëxporteerde foto naar iPhone is ook goed weergegeven. Heeft iemand een idee? Op de vorige pro 2015 was dit nooit het geval. Daar waren alle beelden overal gelijk.

Wie heeft de gouden tip? Thanks in advance!

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door Profielfoto van Night Night. Reden: IN JUISTE SUB-FORUM GEPLAATST
Profielfoto van fatboysmart

fatboysmart op 14 september 2017 #

Hier hetzelfde probleem… Misschien heb je daar wat aan.

https://forums.adobe.com/thread/2356452

Profielfoto van Robin87

Dankjewel, ik zal het eens doornemen!

Profielfoto van Robin87

Toch een iets ander probleem, maar wel zelfde idee inderdaad. Wat ik niet snap, is dat de foto in de voorvertoning van Finder dus wel correct wordt weergegeven, maar ‘los’ in de Finder zelf te kleurrijk is. Je zou zeggen dat het dan niet aan het scherm kan liggen, aangezien hetzelfde scherm de foto in zowel Lightroom als voorvertoning wel correct kan weergeven. Heb vanavond een telefoongesprek ingepland met ondersteuning van Apple, benieuwd of zij dit probleem vaker zijn tegengekomen.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 14 september 2017 #

Waarschijnlijk ligt dat aan de gebruikte kleurprofielen.

Profielfoto van Robin87

Net met Apple Care gebeld. Zij weten ook niet waar het aan ligt. Heb een foto rechtstreeks zonder te bewerken naar de mac geimporteerd. Precies hetzelfde probleem. Het bestand zelf is correct, ook in de voorvertoning, maar de Finder toont hem heel anders. Het ligt niet aan het bestand, want die kom rechtstreeks vanuit een camera. Zowel nikon file als canon. Op telefoon toont hij het bestand correct.

Advies was: op andere macbook pro proberen of software opnieuw installeren, maar dat laatste zou het waarschijnlijk niet verhelpen.
Er was hier geen troubleshooting voor, anders moesten we er maar mee leven.

Hoop dat hier iemand nog een oplossing zou kunnen bieden?

Profielfoto van Carp

Carp op 14 september 2017 #

Je klaagt over te verzadigde foto’s in Finder, maar daar kijk je toch naar een ‘postzegel’?

Als je nou zou werken met een gekalibreerde monitor/beeldscherm en kleurprofielen, dan was t nog wat anders, maar dat speelt hier niet, dus zie ik t probleem ook niet.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 14 september 2017 #

Ik ben ook benieuwd of de foto wel juist getoond wordt in bv. Foto’s.app, Voorvertoning.app of Adobe Photoshop. Want dat zijn toch de programma’s waarin je uiteindelijk aan de slag gaat. Een preview van een foto is…. tsja… maar een preview. Puur om even te zien of je het juiste bestand te pakken hebt.

Profielfoto van Robin87

Foto’s app wordt hij ook goed weergegeven. Voorvertoning ook. Photoshop en Lightroom ook. Het jpg bestand wordt op het web ook goed weergegeven.

@carp
Het probleem is dat ik overal mijn foto goed zie. Behalve in de Finder. Die normaal gesproken deel uitmaakt van mijn workflow.
Ik werk verder gewoon met het scherm zoals ie geleverd is out of the box ja. Maar feit blijft dan dat dit toch niet zou moeten kunnen?
Misschien denk ik ook te simpel hoor, zou kunnen. Macbook pro early 2015 gaf al mijn bestanden in carrousel mode perfect weer qua kleur. Nu is het niet om aan te zien zo verzadigd.
Stel ik krijg foto’s aangeleverd via WeTransfer en ik download deze. Dan zou ik ze via Finder toch gewoon normaal moeten kunnen bekijken?
Waar zit het verschil dan tussen de 2015 en het 2017 model?
Wat ik gewoon niet begrijp is waarom mijn beelden overal perfect worden weergegeven, behalve in de Finder. Terwijl mijn workflow exact gelijk is gebleven. Het maakt niet uit of de foto’s bewerkt zijn, of dat ik een straight out of camera file gebruik, van zowel mijn eigen cf kaarten of een sd kaart van iemand anders.

Kleurprofiel is overigens sRGB

Als ik zo’n verzadigde file als bureaubladachtergrond instel is de kleur weer prima. Ook als ik een aantal screenshots maak op de Mac, dan is het kermis in de Finder bij wijze van. Dat hoort toch niet? Lijkt me niet dat een screenshot in Finder veel gekleurder is dan je werkelijke beeld.
Heb een screenshot naar een andere (Amerikaanse) fotograaf gestuurd die ook een 2017 macbook pro gebruikt. Reactie: “Oh my god, what the hell is this?” Heb de jpg naar hem gestuurd via WeTransfer en een screenshot gekregen van zijn preview in Finder, daar is het beeld gelijk aan de daadwerkelijke foto zoals bewerkt in Lightroom. Alleen bij onze mac dus totaal niet.  

• Deze reactie is gewijzigd 4 weken geleden door Profielfoto van Night Night. Reden: Je kan je eigen reactie eenvoudig corrigeren en/of uitbreiden door met je muis over je eigen avatar te gaan, op het driehokje te klikken en dan te kiezen voor "Bewerk"
Profielfoto van Carp

Carp op 15 september 2017 #

Je hebt niets gekalibreerd en de kleurprofielen sRGB zijn algemeen, zo komt dat uit je camera.
Als ik een bewerkte foto open op mijn gekalibreerde monitor, dan zie ik de kleuren zoals ze bedoeld zijn, met het gebruikte AdobeRGB1998 profiel.
Open ik dezelfde foto in Safari, dan ziet die foto er opeens anders uit, open ik m in FireFox waar je kleurprofielen en kalibratie ondersteund worden, dan zie je weer zoals bedoeld.

Profielfoto van Robin87

Robin87 1 maand geleden #

Ja snap ik dat er niets gekalibreerd is. Maar dat verklaart nog steeds niet waarom de foto op mijn iPhone 7 plus wel goed is, in voorvertoning goed is, in LR en PS goed is en op het web ook. Behalve in de Finder. En waarom de foto op een andere (zelfde) Macbook wel goed wordt weergegeven in de carrousel van Finder. Op zijn Mac is de kleur in Finder gelijk aan voorvertoning en alle andere programma’s. Scherm is ook out of the box gebruikt. Niks mee gebeurd verder. Dan is er toch iets wat niet klopt ergens? Wat snap ik dan niet? En wat zou dan een oplossing kunnen zijn, stel het heeft met kleurprofiel te maken. Bedoel dit niet aanvallend ofzo he, probeer het alleen te begrijpen. Wat ik vooral zie is: vorige mac deed dit niet, andere (zelfde) model mac doet dit ook niet, overal is de kleur goed behalve in Finder. Dit zou betekenen dat als ik het scherm zou kalibreren ook de Finder weer een andere kleur geeft dan de rest. Kalibreren heeft toch niets te maken met Finder alleen?

Profielfoto van Carp

Carp 1 maand geleden #

Jij wijst zelf geen profiel toe, dan zal er in voorvertoning een ander profiel aanhangen, simpel.

Maar je zult toch aardig wat moeten lezen, voordat je dat gaat snappen, is niet echt eenvoudig.

Profielfoto van Robin87

Robin87 op 18 september 2017 #

@carp:

Voorvertoning laat wel de kleuren zien zoals bedoeld. De carrousel in Finder niet. Zodra ik dus op het bestand klik (rechtermuisklik) en op meer info druk, opent de voorvertoning in het klein. Daar is het bestand precies gelijk als ik Lightroom. Ik exporteer het bestand met sRGB of Adobe RGB 1998 profiel. Beiden geven hetzelfde resultaat.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 18 september 2017 #

Ik zie dat je het juiste antwoord al gehad hebt op het Adobe forum:-)

It’s trickier for workflows involving applications that don’t use color management, such as some web browsers, video editing applications, and web design software. Applications that don’t use system-level color management may display oversaturated colors on a P3 or Adobe RGB display because they’ll incorrectly assume the display is sRGB-based.

Profielfoto van Robin87

@night

Klopt. Dit zou het inderdaad verklaren.

Alleen verklaart het niet waarom het op eenzelfde model Macbook Pro 2017 wel gewoon goed werkt. Workflow gelijk, bestand gelijk, scherm gelijk. Dan is er toch iets anders aan de hand lijkt me?:)

Profielfoto van Carp

Carp op 18 september 2017 #

Ah, in het Engels ben je het er ineens wel  mee eens?8-)

Duidelijk dat je idd 0,0 weet van kleurprofielen en kalibratie, maar zoals ik je al een paar x zei, zit daar je ‘probleem’.

Profielfoto van Night

Ik vraag me eigenlijk af of Finder bij de previews überhaupt wel gebruik maakt van color-management…:roll:
Want dan zou het overgesatureerde beeld op een P3 scherm (dat heel ander kleurbeeld heeft dan de schermen in oudere MBP’s) ineens gewoon logisch zijn.

Profielfoto van Robin87

@Carp

Zie jou alleen maar roepen, maar je komt verder ook niet met een oplossing. Als jij alle wijsheid in pacht hebt, kom dan eens met een gerichte oplossing in plaats van roepen dat anderen geen verstand hebben van zaken. Het klopt gewoon niet. Waarom geeft een ander (zelfde model) scherm out of the box het wel goed weer dan? Zelfde workflow, zelfde file, zelfde scherm. Overal wordt de foto goed weergegeven, elke app op de Macbook, online, op telefoon. Behalve in Finder. Dan heeft het wel of niet kalibreren er niets mee van doen. Dat Finder dan moeite heeft met het kleurprofiel, ja dat snap ik dan ook nog wel. Maar waarom mijn Finder wel en de andere Finder niet? Dan zit daar toch ergens een fout? En niet in mijn bestandsafhandeling en of mijn scherm nou wel of niet gekalibreerd is. Naar mij idee kan ik lezen over kleurprofielen en kalibratie tot ik een ons weeg, maar als een andere Finder hetzelfde probleem niet heeft en die ook zo uit de doos wordt gebruikt, heeft dat lezen niet zoveel nut.

@night
Op Adobe wordt volgende aangegeven:

The Finder’s display of thumbnails is normally color-managed, so you shouldn’t be seeing oversaturated thumbnails.  My OS X 10.12.6 Finder color-manages the display of thumbnails, as does your friend’s Macbook. Do thumbnails of JPEGs in folders other than the Desktop folder appear oversaturated?  (A couple of years ago, a Finder bug caused Desktop thumbnails only to be non-color-managed. I doubt this bug has resurfaced, but let’s verify.)

Daarna een aantal stappen die ik zo even ga proberen. Wordt vervolgd.

Profielfoto van Night

Weer wat geleerd:-)

Er is al een hoop over geschreven op het internet over dit specifieke probleem, waaruit maar weer eens te meer blijkt dat colour management niet bepaald een sinecure is.

Bijvoorbeeld:
https://apple.stackexchange.com/questions/271825/bug-macos-sierra-preview-quick-look-issues-with-rendering-colors-of-images-when
https://forums.adobe.com/thread/2175395
https://forums.macrumors.com/threads/color-differences-in-finder-quick-look-safari-firefox-and-photoshop.504859/

Profielfoto van Robin87

@night

Als ik het zo lees, ben ik blij dat alleen mn finder thumbnail afwijkt.;!

Profielfoto van Robin87

Robin87 op 19 september 2017 #

Inmiddels is dit door iemand anders gecontroleerd op het forum van Adobe en bij hem gebeurt hetzelfde. Er zit blijkbaar een bug in cover flow van Finder. Het is mogelijk om het te omzeilen. Zie onderstaand bericht, of:

https://forums.adobe.com/message/9826559#9826559

Forum Adobe:
As you can see in the screenshot I sent you, there’s a bug in the Finder’s View > As Cover Flow that’s oversaturating the color. Here’s another example, showing View > As Cover Flow, View > Show Preview, and View > As Icons:

The workaround is to use View > Show Preview instead of Cover Flow.

The bug isn’t as simple as Cover Flow ignoring the embedded profile — the test photo of the motorcycle shows that it is using the profile, not just completely correctly.

You could try reporting this to Apple, but that’s about as effective as reporting bugs to Adobe.

Profielfoto van Carp

Carp op 19 september 2017 #

Zie jou alleen maar roepen, maar je komt verder ook niet met een oplossing. Als jij alle wijsheid in pacht hebt, kom dan eens met een gerichte oplossing in plaats van roepen dat anderen geen verstand hebben van zaken.

Tja, dit is een geval van een blinde uitleggen hoe de kleur rood eruit ziet.  Ik snap je frustratie.

Profielfoto van Robin87

Robin87 op 19 september 2017 #

Tja, dit is een geval van een blinde uitleggen hoe de kleur rood eruit ziet.  Ik snap je frustratie.

Haha forumheld. Makkelijk scoren, dingen roepen maar zelf net zo goed geen oplossing weten. Te simpel voor woorden dit. Heb je je glaasje azijn al gehad vandaag?

Over dit topic

Gestart op 14 september 2017 door Robin87

Laatste reactie door Robin87

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?