2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:
    Bijdrager
    Brims

Kleurbeheer geeft raster in zwart (Indesign)

Wanneer ik een zwartwit document (indesign) naar een zwart/wit copier stuur dan geeft kleurbeheer raster in zwart. Zet ik kleur beheer uit dat is het probleem opgelost.
    Kan dit ook anders?

Bijdrager
    Macteach

Het probleem zit ‘m in de profielen: blijkbaar staan die zo gekozen dat InDesign ‘denkt’ dat om 100%K te krijgen op een specifieke printer er opbouwzwart moet worden gebruikt.
    Op het risico af om door drukkers uitgescholden te worden: ik werk met kleurbeheer voor RGB maar heb het voor CMYK uitstaan: zo wil ik dat een 20% Magenta vlak een 20% Magentavlak blijft, oftewel in jouw geval dat 100%K ook 100%K blijft.
    Veel, moderne, RIPS herkennen 100% K en zullen, ook al zegt een bepaald profiel dat het nodig is om het anders op te bouwen, het als 100% K uitdraaien.

natuurlijk: elk papier reflecteert anders en heeft een ander ‘witpunt’ waardoor kleuren er anders uitzien wat betekent dan ook in CMYK voor elk papier(wit) anders moet worden opgebouwd om dezelfde visuele indruk te krijgen, maar vaak kom je redelijk weg met enkel RGB kleurbeheer.

Werk je enkel met bronbeelden en enkel met de Adobe programma’s dan is het ‘synchroniseren’ van de kleurinstellingen verstandig om dit soort problemen te ondervangen: bewaar met een duidelijk naam je instellingen vanuit bv. photoshop en je zult zien dat je ze dan ook in Illustrator en InDesign kunt laden.
    De nieuwe CS 2 suite heeft hier zelfs een functie voor gekregen in de nieuwe ‘Bridge’ filebrowser

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.