5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    kers

kleur vastzetten in illustrator

Weet iemand hoe je de kleur kan vastzetten in illustartor?
    Ik heb net en nieuwe versie en dit gaat er mis: In mijn vorige versies teken ik een vorm zeg in rood, de vorm is klaar en ik zet mijn podloodje opnieuw neer voor en vorm, ik kan gelijk in hetzelfde rood weer een vorm tekenen.

Nu: de kleur blijft niet, de vorm wordt weer transparant. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het rood ook voor de volgende vorm vast blijft staan?

Sorry voor de ingewikkelde vraagstelling maar ik weet het niet echt beter te stellen!

Bijdrager
    Ludo

welke versie gebruik je?
    Als je eerst een vulling en lijn kiest (in het kleur menu, geen gereedschap geselecteerd) wordt daarna alles getekend met die kleur en lijn, totdat je deze veranderd.
    Dus niet eerst een vierkant kiezen deze vullen en dan iets anders tekenen.

Bijdrager
    helix

Onderaan in het ‘appearance’ pallet zit een knop waarmee je het ‘basic appearance’ kunt beïnvloeden, het ziet er uit als drie bolletjes, je kan het aanzetten (new art has basic appearance) of uitzetten (New art maintains appearance). Dit zou je verder kunnen helpen.
    grtz
    H.

Bijdrager
    kers

Versie CS3, Ludo, eerst een kleur kiezen en dan het vierkantje tekeken helpt niet, het blijft dan transparant, ik kan dan alleen achteraf de kleur kiezen zeg maar.

En Helix, ik heb de nederlandse versie, en zie in het ‘vorm’ palletje inderdaad die 3 bolletjes, als ik daarop klik zie ik inderdaad iets dat met de vulling te maken heeft. Ik weet alleen niet goed wat ik nou zal aanpassen… voor zover ik op dingen klik lijkt het niet erg veel uit te maken.

Bijdrager
    helix

Als je iets tekent, onthoudt het palet het laatste wat je hebt getekend of net niet.
    Indien je het appearance palet omzet op de juiste wijze, gaat hij telkens terug naar de basis of niet (de basis is bijvoorbeeld transparant met een zwart lijntje). Dus als je iets tekent en je wil dat het volgende object dezelfde instellingen aanhoudt moet je het appearance palet juist zetten onderaan.

Ik vermoed echt dat daar jou probleem ligt hoor.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.