15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Seb9

Kleur osx vs windows

Hey,
    Heb sinds kort een Macbook Pro (nieuw, late 2011, OSX Lion 10.7.4) en het valt mij op dat de kleuren -met name grijs- toch wel verschilt van mijn Windows PC. Het betreft daar geen cheap ass Acer monitor of zo;)

Maar goed, ik neem aan dat iedereen dit ‘probleem’ heeft? Of is mijn scherm niet in orde?

Want wat mij opvalt is dat het net lijkt alsof OSX vanuit de software de kleuren iets aanpast. Zodra ik de laptop aan zet en het laadscherm zie krijg ik een grijs scherm met een Apple logootje. Dat grijze scherm ziet er net zo grijs uit als op mijn PC. Maar als ik die kleur probeer na te bootsen in Photoshop oid kom ik niet aan die kleur. Het is net iets bruiner/grauwer.

Weet iemand of mijn vermoedens juist zijn, en of ik die softwarematige omschakeling uit kan zetten? Of moet ik er mee leren leven omdat de kleuren op OSX nou eenmaal anders zijn? Ja ik kan het scherm softwarematig kalibreren, maar dat is niet helemaal een oplossing in mijn ogen.

Thanks
    Seb

Bijdrager
    Seb9

Ik kan geen bewerk knop vinden dus dan maar zo, wat ik vergeten te vermelden ben is dat dat niet alleen met mijn monitor is, maar ook vergeleken met andere Windows laptops/PC’s

Bijdrager
    Seb9

Je ziet namelijk ook net voordat het inlogscherm komt, het laadscherm met het appeltje iets bruiner achtig worden. Zegmaar 40 seconden grijs, en dan 1 seconde bruiner. Vandaar dat het net lijkt alsof hij softwarematig overschakelt naar ‘OSX kleuren’

Bijdrager
    tarun

De aansturing van het beeldscherm van Apple is anders (beter) dan die van Microsoft. Dat beter heeft te maken met eisen die de grafische industrie stelt aan kleurcontrole. Als je Windows gewend bent kan dat inderdaad storend overkomen. Wil je toch dat de Windows standaard gevolgd wordt dan zal je je scherm softwarematig moeten kaliberen (aanpassen) zodat het lijkt op dat van Windows. Probeer vooral eens te spelen met de gamma-instelling, die wijkt het meest af.

Bijdrager
    KarelWillem
    Seb9 op 12 mei 2012

Ik kan geen bewerk knop vinden…

Klik op je Avatar.

Daar vind je bij jouw berichten dan een knop ‘Bewerk’.

Moderator
    Night

Goed zo karel Willem :crazy:

je bedoelt deze dus:

Bijdrager
    KarelWillem

Twee keer een plaatje achter elkaar plaatsen. En jje mist bij de tweede keer altijd de img tags.

Erg irritant.:wink:

Bijdrager
    Hansi2124
    Seb9 op 12 mei 2012

Ik kan geen bewerk knop vinden

Ga eens op je avatar staan, dan zie je Bewerk:

:lol:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    tarun op 12 mei 2012

Probeer vooral eens te spelen met de gamma-instelling, die wijkt het meest af.

Vroeger wel, sinds Snow Leopard niet meer.

Bijdrager
    Seb9

Inderdaad, gamma aanpassen maakt het niet echt meer vergelijkbaar met Windows.

Maar ik heb net even geprobeerd een extern scherm aan te sluiten, die krijgt standaard het profiel vga-beeldscherm ofzo. Nou zijn die kleuren wel de ‘normale’ Windows kleuren. Als ik hem echter kalibreer komt het weer meer in de richting van mn Macbook

Bijdrager
    1984

Het glossy beeldscherm heeft mooiere, diepere kleuren maar wel weerspiegeling. Bij het matte scherm zijn de kleuren iets minder diep maar heb je geen last van reflectie en zijn de kleuren realistischer.. Daar zou het ook mee te maken kunnen hebben, klik voor meer betreft realistische kleurweergave.

Moderator
    unSOUND

@1984: Als het aan de techniek of glasplaat zou liggen zou het zich niet alleen voor doen NA het inloggen. Ik gok dus ook dat het te maken heeft met het kleurprofiel wat geladen wordt bij het inloggen. Wellicht is het niet goed gekalibreerd…

Bijdrager
    MacBeer2

Na het opstarten wordt het monitorprofiel ingeladen, vandaar die lichte ‘verspringing’ in de kleuren. Kijk eens welk profiel daar geladen wordt. Standaard worden het Adobe sRGB profiel en Adobe RGB profiel veel gebruikt als monitorprofiel.

Hou er ook rekening mee dat het scherm van een laptop (ook een MacBook Pro) niet of nauwelijks geschikt is om kleuren op te beoordelen. De losse monitor aan jouw PC zal waarschijnlijk beschikken over een IPS of PVA paneel. Laptops worden uitgerust met TN-panelen. Dat zie je vooral door onder een lichte hoek (horizontaal) naar het scherm te kijken. Je ziet meteen dat kleuren verschuiven, en niet zo’n beetje ook.

Bijdrager
    Seb9
    MacBeer2 op 13 mei 2012

Na het opstarten wordt het monitorprofiel ingeladen, vandaar die lichte \’verspringing\’ in de kleuren. Kijk eens welk profiel daar geladen wordt. Standaard worden het Adobe sRGB profiel en Adobe RGB profiel veel gebruikt als monitorprofiel.

Hou er ook rekening mee dat het scherm van een laptop (ook een MacBook Pro) niet of nauwelijks geschikt is om kleuren op te beoordelen. De losse monitor aan jouw PC zal waarschijnlijk beschikken over een IPS of PVA paneel. Laptops worden uitgerust met TN-panelen. Dat zie je vooral door onder een lichte hoek (horizontaal) naar het scherm te kijken. Je ziet meteen dat kleuren verschuiven, en niet zo\’n beetje ook.
    Het profiel staat gewoon op het standaard profiel ‘Kleuren-LCD’. Adobe RGB / sRGB vind ik een veel te hoog blauw gehalte hebben, geeft overal een erg blauwe tint op. Maar er wordt vóór het inlogscherm (die ene seconde verspringing) nog geen kleurenschema ingeladen wat door een gebruiker is gemaakt/gekozen. Dat gebeurt pas na het inloggen wanneer de gebruikersvoorkeuren worden geladen.

Maar als ik het goed begrijp is er tijdens de boot / loadscreen geen monitorprofiel geladen. Pakweg 1 seconde voordat het inlogscherm komt laad hij het standaard apple profiel (vandaar ook die verspringing in kleur). En als ik eenmaal inlog blijft dat profiel gelijk, of laad hij een door mij gekozen profiel. Klopt dat zo’n beetje?

Ik snap dat een laptopscherm niet heel geweldig is, maar de kijkhoeken vielen mij ook wel een beetje tegen eerlijk gezegd.

Maar het ‘gekke’ is, als ik mijn externe scherm aansluit dan zijn de kleuren met het profiel dat standaard geselecteerd staat (‘VGA-beeldscherm’) ook enorm blauw en alles. Eigenlijk hetzelfde als ik dat profiel kies op mijn mbp scherm.

Anyways, ik heb VGA-beeldscherm gekalibreerd, en als ik die gekalibreerde laad op zowel mijn monitor als mbp scherm ziet het er net zo uit als op mijn Windows installatie. Wel een beetje vreemd toch want als ik ‘Kleuren-LCD’ kalibreer op mijn macbook krijg ik de kleuren maar niet precies zoals op mijn Windows.

Met het glossy scherm heeft het inderdaad niks te maken:)

Bijdrager
    Dick de Roos

Heb je de schermen (zowel de Windows als de Apple computer) hardwarematig gekalibreerd?
    Dus, om maar een merk te noemen, met een Spyder X kalibratie-apparaat?
    Zo ja, is het verschil vreemd.
    Als je softwarematig (op het oog) kalibreert, is het verschil wel verklaarbaar.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.