2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:

Bijdrager
    lord anubis

Kleur kalibratie profielen uitwisselbaar voor monitoren?

Ik zou graag mijn macbookpro 2013 en mijn twee Dell U2412 willen kalibreren.

Handmatig krijg ik ze redelijk gelijk.
    Maar voor foto’s die afgedrukt gaan worden, tja. ( sRGB )

Heb geen kalibratie tool en ook de centen er niet voor.
    Als iemand nu een gekalibreerd profiel heeft voor een Dell U2412 is deze dan uitwisselbaar? Al was het maar om toch wat dichter te komen met wat het moet zijn. Hoe zit het met de grafische kaart, deze bepaald toch mee hoe er gecorrigeerd wordt?

Ik zie b.v op deze site http://www.tftcentral.co.uk/articles/icc_profiles.htm#d
    bij Dell2412 verschillende profielen. Nu kan ik ze wel allemaal gaan downloaden, maar dan weet ik nog niet welke de juiste is voor foto’s en af laten drukken.

Iemand een suggestie uit deze lijst? Of heeft een profiel die voor sRGB gebeuren goed is?

P.s Had de standaard sRGB profiel getest en ziet er niet uit t.o.v de afdruk.

Bijdrager
    pruus

Weet je wat de pest is met kleurprofielen? Dat het per monitor kan verschillen. Als je monitoren hebt die allemaal uit dezelfde badge komen, dan kun je geluk hebben. Daarnaast kan het profiel van een monitor in tijd gezien veranderen, monitor verouderd. Daarom worden in studio’s elke week de monitoren gekalibreerd. Want wie zegt dat het goed uit de printer kan komen als de monitor niet goed is. Zo blijf je in de keten onzekerheid houden. Dus sparen voor een kallibratieapparaat!

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.