8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    A_A

Kleur calibratie op een iMac

Mensen,

Ben even op zoek naar de manieren tbv kleur calibratie op een iMac.

Ik vind voornamelijk oudere testen als ik via google zoek hier naar.

Bij fotografie wil men een kleuren calibratie uit laten voeren en of een eizo monitor op een recente iMac hier voor aansluiten.

Kan een iMac van een half jaar oud echt goed gekalibreerd worden?

Moderator
    Night

Jazeker, geen probleem.

Zowel optisch (met de callibratietool; zie afbeelding) of softwarematig, met bijvoorbeeld Spyder tools.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

wat night zegt

Geblokkeerd
    Carp
    Night op 23 januari 2017

Jazeker, geen probleem.

Zowel optisch (met de callibratietool; zie afbeelding)

Dat geeft voor 100% een waardeloos resultaat, 100% zinloos als je kleur kalibratie voor fotografie zoekt!

Daarbij komt dat een iMac scherm lastig GOED te kalibreren valt, zelfs met een X-Rite i1Display PRO.

Je kunt hier eea over lezen.
    http://www.color-management-guide.com/calibrate-imac-apple-display-mac.html

Bijdrager
    Furbz

Calibreren gaat zeker lukken. Maar prints zullen altijd anders zijn dan op je scherm (icm met een iMac).
    Dat komt omdat een iMac niet in de buurt komt van 100% Adobe RGB. Dan moet je richting een kleurecht scherm zoals
    Eizo. Waardeloos wil ik niet zeggen.

Echter. Ik zou als ik jou was een tool kopen (persoonlijk gebruik ik de Spyder 5 pro) en de ICC van je
    drukkerij downloaden. Met deze ICC zou ik in bv een tool als Lightroom, Photoshop (er zijn er nog wel meer) een
    softproof doen. Vervolgens laat je de prints afdrukken. Ik zou een wat grotere afdruk nemen.
    Houd deze naast je scherm en kijk of je tevreden bent met de discrepantie tussen scherm en print.
    Eventueel kun je daarna zelf nog bedenken of er bv minder blauw of meer rood in jouw foto’s moet om de juiste
    print te krijgen. Dit is een work-around geen ultieme oplossing.
    Toch kiezen veel professionals nog steeds voor een iMac met prints: dus in hoeverre men zich er echt druk over moet maken…;)

ps: Apple heeft natuurlijk hun p3 standaard met “mega echte kleuren”. Hieronder kun je zien hoe het kleurspectrum
    zich ongeveer verhoudt.

Moderator
    Night

@Carp: Dat artikel stamt uit 2011…. TS heeft het over een iMac van eind/half 2016. Deze hebben wel even andere panels als “toen”. En voor álle monitoren geldt dat spiegeling niet gekalibreerd kan worden En helaas spiegelt een iMac scherm als geen ander. Logisch, vandaar dat echte bewerkingsmonitoren ook zo’n mega grote kap hebben:

Maar als je opstelling goed is (geen backlights) dan hoeft de spiegeling verder niet echt een groot probleem te zijn. Het gamut van de huidige panels is verder zo groot, dat een goede kallibratie net zo goed is uit te voeren als op losse monitoren van andere merken.

Bijdrager
    computer space

iMac gewoon op sRGB zetten, net als Photoshop en co. AdobeRGB als kleurruimte gebruiken is sowieso vragen om ellende. Stel je beide op sRGB in wordt er niks aangepast, en is de kleurweergave heel accuraat, met een verschil, de kleuromvang is tikje te groot. Maar dat is gewoon lekker, niet storend en ga je niet merken bij afdrukken (waar de kleurruimte toch al beperkter is).

Belangrijkste is: gamma van 2,2, en dat is OK uit doos, en geen rare werkruimte gebruiken in de zin van kleurprofiel dat veel groter is dan scherm laat zien. Bovendien benut je met AdobeRGB maar helft van je kleuren, al die extremen gaan alleen maar van je 256x256x256 kleuren af. De subtiele tinten krijgen juist eerder banding.

Wat je helemaal los moet laten is dat je een fotocamera zou kunnen kalibreren. Ding is zo subjectief als de pest. Vergelijk het met alle soorten fotorolletjes die je vroeger had. Kies een preset op de camera die bevalt, en laat de illusie varen dat je kleuren exact uit de werkelijkheid op je scherm kunt krijgen.

Geblokkeerd
    Carp
    Night op 23 januari 2017

@Carp: Dat artikel stamt uit 2011…. TS heeft het over een iMac van eind/half 2016. Deze hebben wel even andere panels als “toen”. .

Het gaat om eenvoudige beginselen mbt kalibreren, artikel is trouwens ge’update recentelijk, dat heb je blijkbaar niet gezien.
    De principes zijn heus niet veranderd.

A_A 13 uur geleden #
    Kan een iMac van een half jaar oud echt goed gekalibreerd worden?

Nee, zie quote.

Furbz 7 uur geleden #
    Dat komt omdat een iMac niet in de buurt komt van 100% Adobe RGB

Er zit ook geen OSD op dat maakt het gewoon erg lastig.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.