13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    denniskestelle

Kleine problemen na Time Machine recovery

Complete HD crash gehad. Gelukkig had ik een time machine backup en heb ik toen ik mijn MacBook Pro terugkreeg van de hersteldienst die reservekopie terug naar m’n systeem gezet.

Alles werkt op het eerste zicht perfect zoals voorheen, behalve:
    – Als ik nu een bestand verwijder gaat het niet naar de prullenmand, maar meteen compleet weg.
    – Ik kan geen garagebandbestanden meer openen of aanmaken (ook niet na proberen te herinstalleren van garageband en ook niet na nieuwere versie te installeren)
    – Ik kan geen eerder gemaakte shortcuts meer verwijderen uit de linkerkolom van de Finder.

Ik zet de drie problemen hier zo samen, omdat ik vermoed dat ze met elkaar te maken hebben. Iets met rechten?

Ik heb al geprobeerd:
    – Opnieuw installeren van garageband
    – In de terminal iets van de prullenmandsettings gereset (zoals ergens op een site beschreven stond)
    – Schijfbevoegdheden hersteld.

Maar dat heeft nog niet geholpen.
    Iemand nog ideetjes?

Bijdrager
    fatboysmart

Probeer eens de laatste combo update van OS/X er overheen te installeren…

Als je Snow leopard hebt, dan is dit de laatste versie…

http://support.apple.com/kb/DL1361?viewlocale=nl_NL

Geen garantie dat dit werkt, maar kwaad kan het in ieder geval niet.

Bijdrager
    denniskestelle

Thanks. Via software-update had ik die al gedaan. Heeft niets veranderd.

Bijdrager
    fatboysmart

Maak eens een nieuwe user aan, en kijk of dezelfde problemen zich daar ook voordoen.

Zo ja, dan zit het probleem in het systeem en zou een verse installatie (over de bestaande heen) een oplossing kunnen zijn. Je verliest dan niets.

Zo nee, dan zit het waarschijnlijk alleen in de user preferences o.i.d. en kun je verder zoeken welke preferences misschien corrupt zijn geraakt.

Bijdrager
    Lapdog

Oeps had niet goed gelezen.

Bijdrager
    Lapdog

Toevallig TrashMagic geïnstalleerd?

Bijdrager
    denniskestelle

Hi! Dank!

@fatboysmart: Nieuwe user heeft de problemen niet.
    Hoe check ik preferences? Resetten?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Het hele rechtenverhaal is inmiddels een nachtmerrie geworden in OSX. Ik heb het opgelost door SL opnieuw te installeren met behoud van bestanden. Dat doet SL automatisch bij de installatie.

Wel op eigen risico natuurlijk!

Bijdrager
    fatboysmart

De preferences worden opgeslagen in de map ‘Home -> Bibliotheek -> preferences.
    (Home is de naam van het account)

Daar vindt je een hele lijst met .plist bestanden welke de voorkeuren bevatten voor verschillende onderdelen van het systeem. Hier een link naar een artikel over het wissen van de finder preferences…

http://www.thexlab.com/faqs/finder.html

Vooral die com.apple.sidebars.plist is belangrijk denk ik.
    Na het verwijderen van de juiste .plist bestanden moet je even uitloggen en de finder herstarten (staat ook beschreven in het artikel.).

Kijk ook even of je een .plist bestandje kunt vinden waar het woord ‘garageband’ in voorkomt. Let er wel op dat door het wissen van een .plist bestand het programma als het ware gereset wordt, dus al je voorkeursinstellingen gaan weer naar de standaardwaarde.

In plaats van wissen zou je de .plist bestanden ook even kunnen verplaatsen naar een mapje op je bureaublad. Mocht het wissen dan ongewenste effecten hebben, dan kun je ze weer terugplaatsen.

Zorg wel voor een goede backup voor de zekerheid… meestal gaat dit allemaal goed, maar je weet nooit.

Bijdrager
    fatboysmart

Nog even gezocht naar het Trash verhaal, en hier vond ik het volgende over…

If you are not dragging files from removable media to the Trash and are informed that files dragged to the Trash “will be deleted immediately,” there are three possible causes:

• You are either no longer the Owner of your Home folder, do not have Access of Read & Write to such, or both.
    • Your account’s Trash, i.e. your ~/.Trash directory, has been deleted.
    • You no longer are the owner of your account’s Trash.

Als het een permissie probleem is (de eerste of de derde oorzaak), dan kun je dat herstellen…

Mac OS X v10.5 of hoger: wanneer de computer wordt gestart vanaf de Leopard-installatie-dvd, kunnen de bevoegdheden voor de thuismap van een gebruiker opnieuw worden ingesteld met het hulpprogramma “Stel wachtwoord opnieuw in”.

Dus je computer opstarten vanaf de (snow) leopard CD, en bij de hulpprogramma’s zoeken naar ‘stel wachtwoord opnieuw in’. Daar zou dan een optie moeten zijn om de rechten van je thuismap te herstellen.

Bijdrager
    denniskestelle

@fatboysmart
    ik heb gedaan wat je in je beide posts schreef en dat lijkt te werken!
    Heb terug trashcan en kan terug met garageband werken.
    Dat van die links in finder doet het nog niet, maar dat zoek ik dan nog wel verder uit.

Merci!

@Dr. Maddox
    Die optie hou ik voor als het echt niet zou lukken. Merci

Bijdrager
    denniskestelle

Of beter: alles werkt nu. Danku, danku, danku.

Bijdrager
    fatboysmart

Graag gedaan!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.