5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    wendee

kleine haarlijntjes illustrator verloop knipmasker

Goedendag,

Ik heb een logo van iemand ontvangen, om te verwerken in wat drukwerk items en online.
    Dit is een illustrator logo, bestaande uit diverse kleuren. Al die kleuren zijn losse vakjes met daarin een verloop die dan met een knipmasker zijn af gekaderd tot dat betreffende vakje.

En als die vakje bij elkaar vormen dan een afbeelding. Nu zie ik op het scherm tussen elk afzonderlijk vlakje een haarlijntje. Ik heb al gecontroleerd of al die vlakjes wel naadloos tegen elkaar staan (dus op coordinaten) en dat staan ze.

En toch zie ik ze.

Ik dacht eerst de afbeelding te vereenvoudigen, al die losse vlakjes die uit 1 kleur bestaan met pathfinder verbinden, opnieuw dat verloop erin, maar dat was te simpel gedacht. Alle vlakjes hebben hun eigen verloop en door een knipmasker dan uitgesneden.

Zou er een instelling zijn die die lijntjes doen verdwijnen?
    Ik zag in de voorkeuren anit-alias staan, maar dat doet niks.

Ik weet in Indesign dat er bij exporteren naar PDF ook lijntjes ontstaan om transparantie items, maar door overdruk simulatie verdwijnt dat en in drukwerk ook nooit terug gezien.

Maar ik heb dit logo bewaard als jpg en daar zie ik het ook in.

Tips zijn welkom:-)

Bijdrager
    Blieper

Als je de ‘Drukwerkkwaliteit’ of de PDF-X4 gebruikt zou het weg moeten zijn. Heb ik in het verleden ook eens gehad en deze twee instellingen hadden dat toen niet.

Bijdrager
    permafrost

als je het bestand afdrukt, zijn die haarlijntjes er dan ook nog? ik herinner me vaag ook eens een pdf te hebben gehad die op het scherm de haarlijntjes toonde, maar bij print (op A1) was nix te zien.

Bijdrager
    wendee

Nog even wat getest n.a.v. bovenstaande reacties.

Het logo staat in Illustrator.
    Als ik deze vanuit Illustrator exporteer naar jpg, ziet het er goed uit, geen lijntjes.

Maar ik wilde ook bewaren als PNG. Exporteren als PNG geeft de lijntjes (kwaliteit hoog ingesteld maar toch)

Dus ik dacht dan een psd. Bij de instelling kan je kiezen voor Anti Alias – optimaal voor illustraties – dan waren de lijntjes weer zichtbaar.
    Kies je voor optimaal voor tekst, dan waren de meeste lijntjes weg (niet allemaal).

Vanuit Indesign exporteer ik een pdf altijd via de settings van de Ghent groep, in dit geval Sheet CMYK. Daarbij staat de transparantie afvlakker ook op de instelling van de Ghent groep. Het resultaat is dat ik die lijntjes zie in acrobat.

Ook als ik een pdf maak met de setting PDF-X4 zijn de lijntjes zichtbaar.

Ik weet dat die in druk niet zichtbaar zijn. En in Acrobat kan je ook in de Voorkeuren –> Pagina weergave –> het vinkje voor ‘Gladde lijnen’ aan of uitzetten. Dan zie je die lijnen niet. Dan zie je wel bijvoorbeeld dat letters langs de randen rafelig worden.

Dat het in druk niet te zien is, dat is natuurlijk fijn.
    Maar ik wilde het logo gebruiken/bewaren als png zodat de klant deze kan gebruiken om over iets heen te plaatsen, maar dan krijg ik het niet voor elkaar te exporteren zonder lijntjes.

Misschien dat iemand nog een tip heeft?

Tot nu toe i.i.g. bedankt voor de reacties.

Bijdrager
    SvS

Ja, bekend fenomeen.

’n Probeersel:
    Als je die in een stuk grotere psd bestand plaatst en dat psd-bestand vervolgens verkleint, gaat het dan weg op scherm?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.