23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    lengerke

Klein Word-bestand wordt groot Pages-bestand

Wanneer ik een normaal Word-document open in Pages en als Pages-document opsla, dan wordt het ± 7 x zo groot.
    Hoe komt dit? En wat moet ik doen om deze vergroting te voorkomen?

Alvast dank!

Moderator
    Night

Normaal = weinig gekke dingen in de opmaak?

Dan gewoon copy-and-paste van Word naar een leeg Pages document en de opmaak naar wil aanpassen. Daar voorkom je allerlei problemen mee.

Bijdrager
    lengerke

Dag Night,
    Dank voor de snelle reactie.
    Ja, normaal, zonder aparte zaken. Jouw oplossing werkt bij mij niet, want ik heb geen Word op de Mac staan. En vanuit Voorvertoning kan ik kopiëren en plakken in een leeg Pages-document, maar dat levert geen verbetering op..

Moderator
    Night

Misschien is dit een optie:

http://www.zamzar.com/convert/docx-to-pages/

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 3 weken geleden door  Night.

Bijdrager
    lengerke

Bedankt.
    Geprobeerd. Resultaat: There was a problem converting your file – We attempted to perform the conversion you requested from docx to pages but unfortunately the conversion failed – our support team have been notified and are looking into the problem. Please click here if you would like to try and perform your conversion again. Conversion failed for the following file:

Ben ik hier mee de enige in Nederland? Lijkt me sterk..

Bijdrager
    iMad

Heb je een Microsoft account (hotmail / Live / outlook), dan kan je online in Word het document laden en bewerken, evt data kopiëren en dan plakken in Pages.

Bijdrager
    lengerke

Ja, dat is wel een mogelijkheid, maar ik heb het niet zo op extra tussenstappen en helemaal niet van MS.. Misschien moet ik het maar accepteren.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat gebeurt er met de bestandsgrootte als je de inhoud van het Pages-bestand kopieert naar een nieuw document en dat bewaart?

Bijdrager
    Leonard1948

Jakko, Dat heb ik zojuist even geprobeerd en 762 kb wordt daarmee 701 kb best nog wel een groot bestand.
    Mooie taak voor Apple om dit te verbeteren.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@leonard1948,

Waarom denk jij dat Apple dat moet verbeteren?

Bijdrager
    lengerke

Nou, om het overstappen van Word naar Pages nog wat makkelijker te maken, want een verzevenvoudiging van de bestandsgrootte is niet aantrekkelijk, vind ik.

Moderator
    Night

Dat heeft ongetwijfeld te maken met de hoeveelheid standaard onzin, die MS in word-documenten propt en dan tóch op de een of andere manier door Pages juist geïnterpreteerd worden en in de juiste format omvormen zodat Pages er wat mee kan. En waarschijnlijk levert dat in Pages een hele hoop extra data op, die eigenlijk niet nodig is maar wel noodzakelijk is om een goede conversie te garanderen. Gevalletje jammer maar waar.

Heb je ook al de optie ‘File > Advanced > Reduce file size’ geprobeerd?

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 3 weken geleden door  Night.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Leonard1948 op 04 januari 2018

Jakko, Dat heb ik zojuist even geprobeerd en 762 kb wordt daarmee 701 kb best nog wel een groot bestand.

Dat zijn bestandsgroottes die ik 25 jaar geleden groot gevonden had, maar tegenwoordig niet wakker over kan liggen:) (Dat gezegd keek ik eens even naar een willekeurig Pages-bestand dat ik hier heb, van zo’n 30.000 woorden met een rijtje stijlen e.d. maar geen afbeeldingen, en dat blijkt 196 KB te zijn.)

Nog iets dat je kunt proberen: open het Word-document eens in Teksteditor en bewaar het dan als iets anders, of kopieer de inhoud naar Pages. Als het een document is met alleen wat tekst en eenvoudige opmaak (vet, schuin, niet veel meer dan dat) dan verlies je op deze manier niet veel.

Bijdrager
    lengerke

Nog iets dat je kunt proberen: open het Word-document eens in Teksteditor en bewaar het dan als iets anders, of kopieer de inhoud naar Pages. Als het een document is met alleen wat tekst en eenvoudige opmaak (vet, schuin, niet veel meer dan dat) dan verlies je op deze manier niet veel.

dat levert niets op: Word 49 KB wordt Pages 751KB..

Bijdrager
    Ome Kor

Het punt is dat Word docx-bestanden gecomprimeerd zijn, met een ZIP-programma kun je ze zelfs uitpakken. Maar niet uitgepakte Word bestanden met hetzelfde document zijn bij mij kleiner dan Pages bestanden. Ik heb er niet zoveel van, want ik gebruik gewone tekstbestanden zonder opmaak om mijn documenten te bewaren, dus YMMV.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 3 weken geleden door  Ome Kor.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Pages-bestanden zijn ook gecomprimeerd. Als je het oude Pages-bestandsformaat gebruikt dan vind je in het pakket een bestand index.xml.gz, oftewel een XML-bestand dat gecomprimeerd is met gzip, en als je dat ont-gzipt dan krijg je een XML-bestand met daarin de inhoud van je document. Bestanden van de nieuwere versies van Pages zijn complete zipbestanden: als je de extensie verandert van .pages naar .zip en erop dubbelklikt krijg je er een map uit met daarin meerdere mappen en bestanden.

Wat de bestandsafmeting betreft: ik heb net eens een nieuw, leeg Pages-bestand gemaakt en bewaard zonder enige aanpassing:

Leeg is het dus al 520 KB, wat een hoop verklaart over waarom een Word-document van 49 KB ineens 700+ KB wordt in Pages.

Als ik dat openmaak, blijkt er het volgende in te zitten:

?Data
    tile_paper_ltgray-8.jpg
    tile_paper_medgray-9.jpg
    ?Index
    AnnotationAuthorStorage-3539.iwa
    CalculationEngine-3540.iwa
    Document.iwa
    DocumentMetadata.iwa
    DocumentStylesheet-3543.iwa
    Metadata.iwa
    ViewState.iwa
    ?Metadata
    BuildVersionHistory.plist
    DocumentIdentifier
    Properties.plist
    preview-micro.jpg
    preview-web.jpg
    preview.jpg

Bijdrager
    Ome Kor

Ja, ik zie inderdaad dat er een zip-bestand inzit, maar ook een heleboel andere dingen zoals plaatjes. Een eenvoudig boodschappenlijstje is bij mij al 680.210 bytes. Als eenvoudig txt-bestand is het slechts 1029 bytes. Nogal een verschil.

Bijdrager
    lengerke

Interessant dat een leeg Pages-document al een halve MB is, wat ik niet wist. Dat betekent dat het niet zozeer komt door de conversie van een hoop onzichtbare MS-zaken, maar door de opbouw van het P-bestand zelf.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 3 weken geleden door  lengerke.

Bijdrager
    Ome Kor

Ja, daar lijkt het wel op.

Bijdrager
    Brombeer

Had Microsoft niet van die viewers, waarmee je bestanden in de propriëtaire office-bestandsformaten zoals .docx kon bekijken? Of kunnen die alleen een oudere versie van Office aanvullen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Ome op 05 januari 2018

ik zie inderdaad dat er een zip-bestand inzit, maar ook een heleboel andere dingen zoals plaatjes.

De plaatjes die er standaard inzitten zijn icoontjes voor in de Finder en twee achtergrondkleuren (denk ik). Die laatste twee zijn de boosdoener:

-rwxr-xr-x@ 1 jakko  staff  219987 11 apr  2017 tile_paper_ltgray-8.jpg
    -rwxr-xr-x@ 1 jakko  staff  234154 11 apr  2017 tile_paper_medgray-9.jpg

Voor wie niet bekend is met de uitvoer van het Unix-commando ls, de bestandsgrootte in bytes staat in de vijfde kolom: 219.987 bytes en 234.154 bytes — samen meer dan 450 KB, voor twee JPEG’s waarvan het nut me ontgaat in een compleet leeg document.

De drie andere JPEG’s zijn 829, 1.425 en 13.351 bytes groot, maar dat zal zijn omdat ze gewoon witte rechthoekjes zijn. Staat er wat meer op de eerste bladzijde van het document, dan zullen ze denk ik ook ietsje groter zijn, maar niet heel veel.

Ome op 05 januari 2018

Een eenvoudig boodschappenlijstje is bij mij al 680.210 bytes. Als eenvoudig txt-bestand is het slechts 1029 bytes. Nogal een verschil.

Pak Pages ’09:) Zoals ik hierboven al opmerkte is een bestand van meer dan 30.000 woorden daarin maar iets van 200 KB. Als test heb ik ook daarin even een nieuw en leeg document bewaard, met dit resultaat:

Dertig kilobyte! Dat is een volledige 490 KB minder dan in de huidige Pages. Eenmaal ge-unzipt blijkt de inhoud dan te bestaan uit:

?QuickLook
    Preview.pdf
    Thumbnail.jpg
    buildVersionHistory.plist
    index.xml

waarbij het grootste bestand, Thumbnail.jpg, wel 4 KB inneemt … (Oftewel: omdat het gezipt is, krijg je de opbouw van het zipbestand bij de ±8 KB aan echte gegevens, waardoor je bij een leeg bestand meer ruimte kwijt bent dan je zou zijn aan de onderdelen ervan. Met een paar bladzijden vol tekst denk ik dat je wel degelijk ruimte zal besparen.)

Bijdrager
    lengerke

Jeetje! Wat interessant is dit allemaal. Wat voor nadelen heeft Pages 09?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik zal mezelf even citeren uit deze thread van een paar weken geleden:

Ikzelf op 19 december 2017

Een klein nadeel is dat je de nieuwe Pages niet kunt laten updaten terwijl de oude draait, want dan denkt de computer dat het programma dat ge-update moet worden, actief is. Oplossing: sluit Pages en laat de update installeren. Een ander klein probleem is de uitschuiflade met stijlen e.d.: heb je meerdere documenten open in één venster (in tabbladen, dat kan sinds 10.11 of zo) en verberg je Pages, dan is er kans dat de uitschuiflades van sommige van die tabbladen op je scherm blijven staan zonder het Pages-venster eraan. (Je kunt al zien dat dit zal gebeuren, aan dat de uitschuiflade een veel donkerdere schaduw zal hebben.) Oplossing: minimaliseer het venster, haal het terug, en verberg Pages dan:)

Wat ik toen nog vergeten was te noemen, is dat je geen OpenType-eigenschappen meer toe kunt wijzen aan tekst, voor lettertypen die dat ondersteunen. Onder 10.12 werden die nog wel goed weergegeven als ze al gedefinieerd waren in het bestand voordat je updatete naar 10.12, maar kon je geen nieuwe meer toewijzen of bestaande veranderen, omdat het venster waarmee je ze toe moet wijzen, kapot is:

Sinds 10.13 worden OpenType-kenmerken helemaal niet meer weergegeven in de tekst. Heb je bijvoorbeeld een lettertype met superscriptcijfers als OpenType-kenmerk, dan zul je die als gewone cijfers in de tekst zien.

Heb je dit niet nodig, dan heb je er ook geen last van. Ik heb er wel (een beetje) last van, daarom ga ik er zo over door:)

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.