4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

Klein beveiligingsprobleempje in macOS gevonden?

Wat heb je nodig.

– Mac
    – iPhone
    – Apple Watch
    – AirPods

Volg dit stappenplan.

Ga achter je Mac zitten en koppel je AirPods aan de Mac > bij mij gaat dit via de menubalk > Bluetooth > verbind AirPods…  Speel wat muziek af  blablabla… Laat de computer in sluimer vallen of zet ‘m zelf in sluimerstand zodat je uitgelogd wordt. Stop daarna de AirPods in je case om ze op te laden.

Na 2 minuten of zo open je de iPhone en de case van de AirPods om ze automatisch te laten verbinden met je iPhone.. Tada… Als het goed is koppelen de AirPods zich nu zoals verwacht aan de iPhone maar opent je Mac zichzelf ook automatisch via je Apple Watch wanneer je binnen 8 meter van je computer staat. De AirPods pushen op dat moment een signaal naar de Mac waar deze voorheen mee verbonden was, dit ontwaakt je Mac en omdat je binnen 8 meter bent gaat deze open omdat je dit normaal zo hebt ingesteld via je Apple Watch inloggen.

Ik kwam dit toevallig tegen toen ik vandaag naar mijn werk wilde gaan. Ik stond beneden, deed de AirPods in mijn oren want die lagen op tafel en het is dat ik iets voelde op mijn pols. De Mac die boven staat werd geopend op deze manier. Nu probeer ik precies hetzelfde te doen maar dan bewust of geforceerd en dan werkt het inderdaad.

Geen mega groot probleem qua veiligheid voor vele maar als je ergens werkt waar je bijv. al op de gang staat of bij de uitgang en je Mac gaat dan open op kantoor terwijl erg nog andere mensen aan het werk zijn ???

Bijdrager
    GoeieDag

In die situatie (dwz: op een kantoor) moet je de Mac ook helemaal niet laten ontgrendelen door de AW, maar gewoon door het ww in te typen.

Bijdrager
    csteelooper

Is niet alleen met de AirPods. Die meeste multi-device headsets en -phones kunnen dit probleem ook veroorzaken. Ik heb een Bose QuitetComfort 35 en ik heb die gekoppeld met zowel mijn iMac als mijn iPhone. Als ik de hoofdtelefoon aanzet, pakt deze, als ik in de buurt van mijn Mac ben (zeg, 30 meter) zowel de Mac als de iPhone. Zelfs als de Mac in Sluimer stond. Als ik dan binnen 8 meter van mijn Mac ben, pakt ook mijn Apple Watch de Mac op en wordt deze dus helemaal ontgrendeld. Voor mij geen probleem, want ik ben alleen thuis…

Maar zoals hier terecht wordt gesteld: de feature om de Mac middels de Apple Watch te ontgrendelen, moet eigenlijk niet worden gebruikt als de Mac voor zakelijke doeleinden, of door meer dan een persoon wordt gebruikt.

Bijdrager
    GoeieDag

Staat ook los van any headset.

Als je niet achter je Mac zit, maar bv bij de koffieautomaat, of aan het bureau van een collega, en waar de afstand binnen de ‘unlock afstand is, en een collega geeft een tik op het toetsenbord, wordt de Mac ook wakker en vervolgens unlocked.

Maar het risico is klein, want het is geen 8 meter, maar hoogstens 3m (9″):

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.