30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)
  • Q:
    Bijdrager
    Dreejt

Klei animatie

Ik vroeg me af of hier mensen zijn die ervaring hebben met het maken van stop-motion animaties (met klei).

Ik wil graag werken met klei figuurtjes, ik heb op filmpjes gezien dat er gebruikt word gemaakt van skeletjes van ijzerdraad waar het klei-figuur omheen gebouwd word.
    Wat voor klei, (of ander materiaal ? ik hoorde ook iets over was )kan je hier het best voor gebruiken? En waar is dit verkrijgbaar.

Ik begin met het maken van een storyboard, en daarna fotograferen in een kleine bleu-screen “studio” zodat ik de figuren gemakkelij in een zelfgemaakte digitale achtergrond kan stoppen.

Op internet kan ik er weinig (nederlandstalige) informatie over vinden, dus als mensen nog tips hebben hoor ik het graag !

Bijdrager
    boriskiss

Kneedgum. Met staal draadje.

Bijdrager
    Dreejt

Kneedgum werkt inderdaad prima. maar wat ik vergeten was te zeggen dat ik wel redelijk gedetailleerde figuren van wil maken.
    Een goed voorbeeld is wel Wallace & Gromit:

Bijdrager
    boriskiss

dan heel groot maken!

Bijdrager
    MacMartino

Je kunt ook een programma voor stop-motion gebruiken. Dat werk op zich wel handig, omdat je de het vorige shot vaag door je nieuwe shot kan laten zien, zodat je de beweging goed kunt volgen…
    enne,… Wallace & Gromit is natuurlijk wel even op het allerhoogste mikken;)

Bijdrager
    bartje

…of check eens de videoclips van Tool:)
    Verder kan ik je helaas niet helpen.

Bijdrager
    Nietzman

Plasticine is een goede klei om te gebruiken, droogt niet zo snel uit. Maar als je eerst even wil oefenen kun je met gewone ook wel toe. Er zijn overigens ook kant en klare draadmodellen van staaldraad te koop met scharnieren en al.

Bijdrager
    driesdk

fimoklei

Bijdrager
    RubenJ

Ik heb zelf een (studie) project gededaan met kleianimaties omdat het vrij lastig kan zijn om de “figuren” te laten staan hebben we naast koper/ijzerdraad, saté prikkers e.d. gebruik gemaakt van flinterdunne nylondraad die amper/niet te zien is.

Nadeel van deze draad is dat die door de klei heen snijdt. als je snel genoeg bent met het bewegen van de figuren en de draden heel stil kan houden in een beugel of met de hand is het te doen, al zal je misschien wat extra sneetjes in de klei weg moeten werken.

De klei die we gebruikt hebben is gewone (playdoh) kinderklei van de speelgoedzaak. voordeel is dat deze fexibel is en vrij lang blijft en wanneer het iets droogt gooi je er een paar druppels water bij.

Bijdrager
    Remke

Gebruik Plasticine ipv gewone klei, en gebruik aluminiumdraad ipv ijzerdraad.
    Kijk verder eens naar programma’s als Framethief en iStopmotion en op de website van http://www.stopmotionworks.com.

Bijdrager
    Dreejt
    ”Nietzman”

Plasticine is een goede klei om te gebruiken, droogt niet zo snel uit. Maar als je eerst even wil oefenen kun je met gewone ook wel toe. Er zijn overigens ook kant en klare draadmodellen van staaldraad te koop met scharnieren en al.

Ik heb ze zien staan inderdaad op heel veel amerikaanse sites. Maar echt schandalig duur allemaal, dan kan ik beter zelf iets maken met aluminiumdraad.
    Dat plasticine daarentegen is helemaal niet zo duur, maar kun je dit ook verven? of ontstaan er dan scheurtjes bij bewegingen?

”bartje”

…of check eens de videoclips van Tool:)
    Verder kan ik je helaas niet helpen.

Die zijn geniaal ja! Toevallig heb ik me daardoor ook een beetje laten inspireren.

Bijdrager
    macstremist

Plasticine is denk ik een hele goede optie.

Succes!:)

Bijdrager
    boriskiss

Ook van mijn kant een succes!
    (Als je veel details wilt verwerken, moet je het gewoon heel groot maken)

Bijdrager
    sally

Het een en ander over het maken van mijn favoriet Shaun the Sheep:
    BBC

Bijdrager
    greatpetie83

Op de dvd van Wallace & Gromit and the Curse of the Were Rabbit staat in de special features ook hoe ze de konijntjes maakten. Das ook wel interessant om te zien.

Bijdrager
    ququlequ

ik moest op school ook een keertje een stop motion animatie maken. Op school hadden ze toen van die handige popetjes die je alle kanten op kan bewegen. Het probleem was alleen dat ze altijd omvielen. Was echt een enorm werk om het dan weer precies goed te krijgen. Stukje kauwgom deed soms ook wonderen.

Een tip: maak het je zelf niet te moeilijk. Met simpele middelen kan je hele leuke dingen doen.

Dit was mijn filmpje.

Bijdrager
    Lewis Caroll

Let wel dat de Aardman studio voor een W&G animatie met een heel team ongeveer 50 tot 125 shots per dag maakt (is 2 -5 seconden film)!

Bijdrager
    Dreejt
    ”Lewis

Let wel dat de Aardman studio voor een W&G animatie met een heel team ongeveer 50 tot 125 shots per dag maakt (is 2 -5 seconden film)!

Weetik (; Ik wilde er meer mee zeggen dat ik “karakters” wil maken bestaande uit meerdere onderdelen en kleuren. Dat Wallace & Grommit hoog gegrepen is snap ik.

Ik heb 1 pakje van deze klei gekocht:

Ik ben in 3 hobby / teken winkels in Groningen geweest en nergens hadden ze iets waarop plasticine op stond.
    Als het goed is blijft dit ook zacht, ik hem net wat uitgeprobeerd en het werkt wel goed:)

Bijdrager
    Lewis Caroll

Plasticine is alleen een merknaam en moeilijk te verkrijgen buiten de UK. Wat jij hebt gekocht is zo goed als hetzelfde. Succes er mee!

Bijdrager
    Dreejt
    ”ququlequ”

ik moest op school ook een keertje een stop motion animatie maken. Op school hadden ze toen van die handige popetjes die je alle kanten op kan bewegen. Het probleem was alleen dat ze altijd omvielen. Was echt een enorm werk om het dan weer precies goed te krijgen. Stukje kauwgom deed soms ook wonderen.

Een tip: maak het je zelf niet te moeilijk. Met simpele middelen kan je hele leuke dingen doen.

Dit was mijn filmpje.

Gaaf! De geluiden heb je er ook zelf bij gemaakt?

Ik heb dit net snel even gemaakt met het programma iStopmotion.

Maar de “ghost” functie heb je opzich weinig aan als je alleen de ingebouwde cam kan gebruiken, zijn er ook mogelijkheden op een spiegelreflex (400D) aan te sluiten op mijn macbook en deze vanuit het programma te gebruiken?

Bijdrager
    Nietzman
    ”Dreejt”

Ik ben in 3 hobby / teken winkels in Groningen geweest en nergens hadden ze iets waarop plasticine op stond.

De kleiafdeling op minerva moet het wel voor je kunnen regelen. :’).

Bijdrager
    ququlequ
    ”Dreejt”
    ”ququlequ”

Dit was mijn filmpje.

Gaaf! De geluiden heb je er ook zelf bij gemaakt?

Ik heb dit net snel even gemaakt met het programma iStopmotion.

Maar de “ghost” functie heb je opzich weinig aan als je alleen de ingebouwde cam kan gebruiken, zijn er ook mogelijkheden op een spiegelreflex (400D) aan te sluiten op mijn macbook en deze vanuit het programma te gebruiken?

Begin heb je al! Kijk uit met de veel camera bewegingen en zoompjes. Houd de camera gewoon op een standpunt en laat de poppetjes het werk doen. En zet de camera op een vast focus punt en zet de Auto witbalans uit. Zo krijg je steeds de zelfde kleuren en scherptes. Succes

Bijdrager
    Dreejt

Ik heb een soort van skelet gemaakt met behulp van ijzerdraad, tape en een fietsketting. Het is lastig om stukken ijzer/aluminium draad aan elkaar vast te maken omdat het vrij stug is.

het IS wel in elkaar te draaien maar op punten waar het moet bewegen ben ik bang dat het zich dan lost gaat wrikken en het is moeilijk om dit “net” aan elkaar vast te maken, heeft iemand hier creatieve ideeën of tips voor?
    hier het skelet:

http://www.mintis.nl/hoi.mp4

Bijdrager
    Applebanaan
    ”Dreejt”

Kneedgum werkt inderdaad prima. maar wat ik vergeten was te zeggen dat ik wel redelijk gedetailleerde figuren van wil maken.
    Een goed voorbeeld is wel Wallace & Gromit:

Dat ontwerp hebben ze miss met kneedgum gemaakt, maar dat plaatje en de hele film trouwens) is gewoon via computer gemaakt.
    Een ijzeren skeletje met kneedgum, of gewoon normale (zachte)klei in kleuren, te koop in een speelgoedzaak. :wink:

Bijdrager
    sally

Dat is maar ten dele waar..
    De oorsprong is stop motion.. En langzamerhand zijn computer graphics een grotere rol gaan spelen bij Aardman..
    Het zijn nog altijd hele goede voorbeelden van voor kleianimatie geschikte poppen. .
    Ook die schapen bestaan echt als poppen die in eindeloos veel variaties zijn gemaakt.

Bijdrager
    Dreejt

Youtube maakt het een klein beetje schokkerig (vast door het video formaat), maar voor degenen die het leuk vinden even een klein stukje voortgang:

Als er tips zijn hoor ik het graag!

Bijdrager
    sally

Leuk. Ga door.

Tip:
    Animatietekenen van Preston Blair.
    Een boek met heel veel bewegingsposes, zeer leerzaam.
    Ligt bij de Slegte, ook vaak in van die dumpwinkels.

Ook bij klei-animatie is het belangrijk te weten waar het gewicht ‘blijft” Bewegingen en tegenbewegingen.
    Probeer af en toe eens 2 frames voor een pose te gebruiken inplaats van 1
    (Bij 25 frames per seconde).

Bijdrager
    Nietzman
    ”Dreejt”

Als er tips zijn hoor ik het graag!

Veel. Veel. Veeeeeel meer frames schieten. Ik deed met een klasgenoot een dikke nacht over een seconde aan vijf aan film. Verder is het belangrijk om in je storyboard goed de stiltemomenten aan te geven. Dus shots waarin er geen beweging is, anders word het zo onrustig als de nete.

Bijdrager
    Dreejt
    Bijdrager
    boriskiss

Wel een leuk filmpje!
    Zoals de anderen al zeiden, soms kan ook een lichaamsdeel stil staan. Ik vind het nog een beetje erg rommelig uit zien.
    Maar ik denk ook niet dat je een complete studio hebt zodat je de lichtinval goed kan regelen;)
    Succes!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.