13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Johnyw

Klavierproblemen..

Goeie morgen allemaal,

Stom probleem hier,
    Ik heb aan mijn mac een draadloos qwerty klavier van logitec (bluetooth K380) voornamelijk omdat een qwerty klavier me meer mogelijkheden bied met photoshop.

Ik woon echter wel in Belgie, en dat is een tweetalig land, maw. ik moet vaak Franstalige tekst typen, en laat dit logitech klavier nu vele lettertekens missen die voor Frans wel noodzakelijk zijn.
    Vreemd is echter dat, wanneer mijn originele Alu Apple klavier (azerty) aankoppel (USB) dit helemaal niet herkend word, dus eigenlijk niet werkt ?

Hoe is dit op te lossen, los van het feit dat het onpraktisch is om steeds fysiek van klavier te wisselen uiteraard.

Bedankt
    Johny

• Dit onderwerp is gewijzigd 7 maanden, 3 weken geleden door  Johnyw.

Bijdrager
    sedikit

Misschien is dit de oplossing?
    Systeemvoorkeuren/Toetsenbord/Toon toetsenbord-en tekenweergave in menubalk aanvinken :

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 3 weken geleden door  sedikit.

Bijdrager
    Q-collective

Ik gebruik altijd VS Internationaal als layout, omdat dat accenten erg makkelijk zijn.

‘ + e = é
    ^ + a = â
    ” + o = ö
    Etc.

Bijdrager
    sedikit

Je kunt ook PopChar gebruiken:
    http://www.ergonis.com/products/popcharx/

Bijdrager
    Johnyw

bedankt allemaal, maar waarom word mijn Apple klavier niet meer herkend, dat vraag ik me af ?

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 3 weken geleden door  Johnyw.

Bijdrager
    Johnyw

Ik heb dat vs international klavier geprobeerd maar er zijn een aantal lettertekens die in het frans voorkomen die daar niet op te vinden zijn hoor…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Johnyw op 01 oktober 2017

Ik woon echter wel in Belgie, en dat is een tweetalig land, maw. ik moet vaak Franstalige tekst typen, en laat dit logitech klavier nu vele lettertekens missen die voor Frans wel noodzakelijk zijn.

En als je de toets met de letter ingedrukt houdt zodat de letter met accenten tevoorschijn komt?

Met dat en een paar ⌥-combinaties (⌥c = ç, e.d.) zou je toch redelijk makkelijk Frans moeten kunnen typen op een QWERTY-toetsenbord.

Bijdrager
    Q-collective
    Johnyw op 01 oktober 2017

Ik heb dat vs international klavier geprobeerd maar er zijn een aantal lettertekens die in het frans voorkomen die daar niet op te vinden zijn hoor…

Ik vraag me even af: welke mis je? Ik typ nooit Frans (bij gebrek aan kennis), maar volgens mij zijn ze allemaal te doen met VS Internationaal.

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 3 weken geleden door  Q-collective.

Bijdrager
    Johnyw

Bedankt allemaal voor de reacties. De tip om de toetsen ingedrukt te houden is een lifesaver gebleken voor mij, die kende ik niet..

De toetsen die ik miste voor Frans zijn voor al deze geweest : é è ê , maar zoals je ziet lukt dit nu wel (zie hierboven).

Moderator
    Night

Dat langer ingedrukt houden werkt overigens bij meer letters, ook bij de ‘c’ voor de cedille.

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 3 weken geleden door  Night.
    • Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 3 weken geleden door  Night.

Bijdrager
    SvS
    Johnyw op 02 oktober 2017

Bedankt allemaal voor de reacties. De tip om de toetsen ingedrukt te houden is een lifesaver gebleken voor mij, die kende ik niet..

Voor mij ook! Goed dat ik dit open. Ik gebruik doorgaans altijd alt-e en dan e (en andere letters/accenten met andere toesten)

alt + a + a = å
    alt + i + i = î
    alt +`+ e = è
    alt + o = ø
    alt + u + e = ë of alt + u + i = ï
    etc etc dit gewoon met NL toetsenbord.

Bijdrager
    knippie

Deze kan ook.

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 3 weken geleden door  knippie.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Night op 02 oktober 2017

Dat langer ingedrukt houden werkt overigens bij meer letters, ook bij de ‘c’ voor de cedille.

Niet als ik het probeer (gisteren niet en nu ook niet) met m’n toetsenbordindeling op Nederlands, daarom m’n extra opmerking over ⌥c.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.