30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)
  • Q:

Bijdrager
    Bram Speijer

Klantonvriendelijkheid

Ondanks, dat een fervent Apple-gebruiker en -klant ben, loop ik nu toch tegen klantonvriendelijkheid van Apple aan, wat je van een zo’n groot concern niet zou mogen verwachten…
    Als (bijna of nog steeds) grootste concern gericht op de consument hebben zij klaarblijkelijk nog nooit van een hardheidsclausule gehoord… In zo’n clausule zou kunnen staan (heel gebruikelijk in b.v. sociale plannen) dat “indien en voor zover toepassing van de voorwaarden e/o regels genoemd in zo’n sociaal plan leidt tot een individueel onbillijke situatie, zal (of kan) de werkgever afwijken in voor de werknemer gunstige zin”.
    Dat schept dan geen precedent, maar geeft werkgever de gelegenheid om voor zijn “tegenpartij” wat goeds te doen.

IEDEREEN bij Apple (of bij de verkoper) hoort mij aan, is het met mij eens, etc., maar NIEMAND heeft de bevoegdheid met mij tot zaken te komen!

Uiteindelijk van de directie Apple Benelux Amsterdam (geen reactie gehad op mijn brief van 23-5-16) niets gehoord en me toen schriftelijk tot Apple Distribution International Hollyhill Industrial Estate, Hollyhill, Cork, Ireland gewend op 20-8-16.

Vandaag nog niets gehoord en vervolgens via een Senior Advisor geinformeerd, dat mijn laatste brief (negatief) is beantwoord via DE POST (geen email????) op 23 augustus 2016 door en namens Apple Distribution International.

Waar gaat het over?
    1. In november 2014 kocht ik mijn 2e iMac 27 Retina 5K dit keer bij Dixons Oosterhout met 3 jaar gratis garantie voor € 2629. Het gebruikelijke staande model met voet.
    2. In november 2015 kreeg ik door een hersenbeschadiging ernstige oogklachten (spieruitval)
    Het bleek Myasthenia Gravis te zijn.
    3. Op 22-1-16 bevestigde Apple Support, dat ik mijn 27″ iMac niet (om de letters op het scherm beter te kunnen lezen) aan de muur of een bureaustandaard kon ophangen. Had ik bij aankoop moeten aangeven…
    4. Deze iMac was niet bij Apple gekocht…
    Dixons was in oktober 2015 failliet verklaard…
    iMac was al 14 maanden in gebruik…
    Apple (welwillende super- en senior-advisors konden (of mochten) geen coulance betrachten…
    5. Vanaf februari 2015 weer regelmatig in ziekenhuis opgenomen en desondanks toch besluit moeten nemen nieuwe “hangende” iMax 27 met VESA-aansluiting aan te schaffen ad € 2679 bij ASP Amac Breda.
    6. Inruilwaarde van iMac nov 2014 bleek rond de € 1100 te liggen, waardoor niet aangeboden.
    7. Eind mei wederom het eerdere voorstel aan Apple gedaan:
    1) Apple neemt “sans prejudicie” de iMac van november 2014 van mij in
    2) Speijer betaalt voor het gebruik van november 2014 t/m februari 2016 = 14 maanden x € 2.679 gedeeld door 5 jaren = € 44,65 per maand = € 625,10
    3) Apple compenseert aan Speijer het verschil ad € 2.679,- minus € 625,10 = € 2.053,90 door terug storting op Speijer ‘s bankrekening.

Bij acceptatie van dit voorstel door Apple zou een uiterst onverkwikkelijke zaak op een Apple-waardige wijze worden opgelost en een uitstekende relatie op een prima manier worden bestendigd en uitgebouwd.

Ik hoop en vertrouw erop, dat hierop naar alle billijkheid en redelijkheid kan en zal worden gereageerd, zodat verder initiatief mijnerzijds niet nodig zal zijn. Een wellicht niet-bestaande hardheidsclausule, zou door inwilliging van dit verzoek een prachtige en humanitaire bestemming krijgen.

Apple op voorhand dankend voor het begrip en de coulance, verblijf ik,

8. Uiteindelijk geen reactie gehad en me dus gewend tot Ierland op 20-8-2016:
    You will understand, that I like to solve this problem in a friendly way with Apple. That’s the reason why I like to ask you friendly:
    1. Please read my request of 23st of may 2016 detailed
    2. Please respect my situation (incurable muscular disease, Myasthenia Gravis)
    3. Please realize my further illness, including 4 hospitalisations after end of May 2016 until now.
    4. Please accept my reasonable and fair proposal or do make me another acceptable (and better) offer
    5. Please answer in 14 days
    Let me remain a satisfied customer.
    9. Hierop kwam dus (niet) het antwoord per post van 23-8-2016…

IS ER EEN SOORTGELIJKE ERVARING MET EEN BETERE AFLOOP?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Pete.Z.

Bijdrager
    Wiki Post

Bijdrager
    GoeieDag
    Bram op 07 september 2016

…een uiterst onverkwikkelijke zaak…

Je schrijft niet in dit betoog wat die ‘uiterst onverkwikkelijke zaak’ nou is.
    Of is het dat jij vind omdat jij ziek bent geworden de koop van ruim een jaar eerder ongedaan kan worden gemaakt? Wat een onzin!

Iedereen is het met je eens, omdat niemand het in je gezicht durft te zeggen dat het onzin is; dit geval van pech komt geheel voor jouw rekening. Such is life.

Bijdrager
    DosEquis

De iMac doet het toch gewoon? Waarom dan klagen. Apple kan er niets aan doen dat je ziek bent. Ik ben van mening dat er goed gehandeld is.

Bijdrager
    DosEquis

Een aanvullende reactie.. Ik lees het nog een keer over, en het lijkt er echt op dat je misbruik probeert te maken van die situatie waar je je in bevindt. Als ik je een tip mag geven, zoek wat oude telefoongidsen of andere boeken en zet de iMac daar bovenop. Dan staat ie een stuk hoger, en hoeft deze ook niet aan de muur gehangen te worden. Deden we vroeger ook op kantoor, werkt prima.

Bijdrager
    Niels

Heel erg vervelend dat je ziek bent geworden, maar wat heeft dit in godsnaam met klantonvriendelijkheid van Apple te maken?

Je hebt ruim een jaar gebruik gemaakt van een goedwerkende iMac, vervolgens ben je ziek geworden en past de iMac niet meer bij jou. Dan is het toch echt aan jou om een oplossing te vinden en niet aan Apple.

Zoals je aangeeft had je de iMac bovendien ook kunnen verkopen om je eigen verlies ietwat te compenseren, maar dit heb je dus niet gedaan.

Je denkt toch niet dat Apple je nu, inmiddels bijna 2 jaar na aanschaf, 2000 euro terug gaat betalen?! Ze lijken wel gek, als ze dat soort verzoeken gaan honoreren kunnen ze over een paar weken de tent wel sluiten.

Bijdrager
    tomc

Dit is jammer genoeg voor jou een samenloop van vervelende omstandigheden waar Apple niet veel kan en zal aan doen.

Bijdrager
    KarelWillem

Drie seconden zoeken levert een VESA-stand voor een 27″ iMac.

http://www.imacmount.com/

Die seconden had Apple eraan kunnen besteden als ze wat klantvriendelijker waren.
    Als je een beetje hart voor je klanten hebt, dan denk je mee.

Die seconden had jij er echter ook aan kunnen besteden, in plaats van de moeilijke weg te zoeken.

Bijdrager
    hen3

Rond de communicatie vanuit Apple kan je in dit geval vraagtekens zetten, daar twijfel ik niet aan.
    Persoonlijk had ik geprobeerd om de bewuste iMac particulier te verkopen. Apple en de andere computerboeren hebben nu eenmaal geen inruil beleid, zoals je onder andere in de autobranche tegenkomt.
    Dat Apple niet op het voorstel inging was voor mij geen verrassing en waarom niet? Dan gaan er veel mensen het op deze manier claimen. Of je moet iemand treffen die dezelfde aandoening heeft en uit coulance het serieus oppakt (maar ook die zal uiteindelijk het moeten verantwoorden aan een leidinggevende etc).
    Niemand in deze kwestie kon in de toekomst kijken en hield rekening met de mogelijkheid dat een VESA-aansluiting in de toekomst handig/noodzakelijk kan zijn.
    Als ik straks bij een dealer een nieuwe handgeschakelde auto koop, ga ik er van uit dat ik zonder problemen de auto handgeschakeld kan gebruiken. Dat er wellicht in de toekomst iets gebeurd waardoor ik niet meer kan schakelen, daar ga ik persoonlijk nu dan nog geen rekening mee houden, ook de verkoper niet.
    En als er dan toch iets gebeurd waardoor dat niet meer kan, such is dan inderdaad life zoals GoeieDag aangeeft.

Bijdrager
    hen3

Vergeten te vermelden: bij mij is ooit glaucoom geconstateerd en de prognose was binnen een paar jaar rondlopen een hond en een stok (niet om de hond mee te slaan). Gelukkig is dat met een laserbehandeling en medicijnen gestopt. Als ik blind was geworden en daardoor mijn Mac niet meer had kunnen gebruiken, dan was het uithuilen, opnieuw beginnen en doorgaan geweest. Zuur? Zeker, maar dit had ik dan niet op Apple kunnen en willen afwenden.

Bijdrager
    Zakske

Dus je had een 27″ iMac uit 2014 zonder VESA-stand, vervolgens koop je een nieuwe 27″ mét stand, en nu verwacht je dat Apple die oude iMac voor veel te veel geld van je over zal nemen?

Waarom heb je voor €100 geen losse VESA-stand gekocht en die op je oude iMac geschroefd?

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Zakske.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Zakske.

Bijdrager
    KarelWillem

Voor € 25,- had ik wel vier gaatjes in je stand willen boren, en daarop een VESA stand monteren.

Oplossingen zoeken is over het algemeen een stuk eenvoudiger dan problemen zoeken.
    Maar soms zoeken mensen toch liever de moeilijke weg blijkbaar.

Bijdrager
    Bram Speijer

Dacht ikzelf ook, KarelWillem, maar werd breed afgeraden (dunner scherm, verval garantie, ondeskundig handelen, etc.).
    Dank voor je reactie!

Bram

Moderator
    Pete.Z

Waardeloos dat je ziek bent, maar nonsens om dan van een fabrikant coulance te verwachten.
    Als je een auto hebt van twee jaar oud en je raakt gehandicapt, zal de fabrikant je ook geen nieuwe leveren of een hogere inruilwaarde geven uit medelijden.

Los daarvan, even verplaatst naar juiste sub-forum.

Bijdrager
    GoeieDag
    KarelWillem op 07 september 2016

Die seconden had Apple eraan kunnen besteden als ze wat klantvriendelijker waren.

KW, waar uit het verhaal trek lees jij dat dát niet is gebeurd?
    TS had een andere focus, en ik denk niet dat zijn oor luisterend was voor dit soort oplossingen. Je kunt natuurlijk je klanten niet dwingen een goede oplossing te accepteren.

Bijdrager
    kimiferrari

Het zou aan mij liggen, of ik heb het misschien niet goed gelezen, maar de TS is toch helemaal geen klant van Apple? Je eerste iMac kocht je bij Dixons en je tweede bij Amac.

Bijdrager
    flyinghigh

Beste Bram,

De enige symphatie die ik na het lezen van je betoog kan hebben is het feit dat je getroffen bent door een vervelende hersenbeschadiging met gevolgen. Dat is kut en dat gun ik niemand. Maar het hoort wel bij het leven. Shit happens, ik kan morgen ook onder een bus lopen.

Je lijkt heilig overtuigd van je eigen gelijk en je hebt je er flink in vastgebeten gezien alle correspondentie. Maar het ontbreekt je, zo blijkt ook wel uit reacties, aan objectiviteit. Je plaatst jezelf in een slachtoffer rol en verwacht dat Apple vanuit medelijden sympathie zal tonen voor jouw situatie.

Ik ken je niet en ben geen psycholoog. Blijf je niet als een Stier blindstaren op een rode lap. Het geeft je enkel een frustrerend gevoel. De symphatie of adviezen die je hier graag had gehad blijven uit. Hopelijk bieden de reacties hier wel een andere kijk op jouw werkelijkheid en valt het voor jou beter te accepteren. Aanvaard de situatie zoals die is en gebruik je energie op een betere manier. Je kunt de richting van de wind niet veranderen. Wel de stand van je zeilen! Verkoop die Mac privé en laat het achter je.

Bijdrager
    hokkie
    Bram op 07 september 2016

hebben zij klaarblijkelijk nog nooit van een hardheidsclausule gehoord… In zo’n clausule zou kunnen staan (heel gebruikelijk in b.v. sociale plannen)

Vervelend om te lezen dat je klaarblijkelijk nog steeds in het rouwproces zit en hierdoor om je heen slaat naar iedereen en alles. Ik weet niet hoe dat is, maar leef met je me.

Apple is een commercieel bedrijf en geen filantropische instelling. En al zou Apple uit meelijden je een voorstel doen, je ziekte niet anders wordt.

Bijdrager
    KarelWillem
    GoeieDag op 07 september 2016
    KarelWillem op 07 september 2016

KW, waar uit het verhaal trek lees jij dat dát niet is gebeurd?….

Waar uit het verhaal trek jij de conclusie dat dat eventueel wel is gebeurd?

Anyway… de oplossing lag voor de hand. Door wie die ook aangedragen had kunnen worden.

Bijdrager
    GoeieDag

Bijzonder flauwe opmerking, KW.

Omdat de openingspost van TS natuurlijk niet het hele verhaal vertelt, maar een samenvatting, vanuit zijn perceptie, is van de verschillende gesprekken die er zijn gevoerd. En zoals je zelf al aangeeft: er zijn genoeg bedrijven met ‘een beetje hart voor zijn klanten’ die, zeker in zo’n geval, best willen ‘meedenken’. Maar als een klant alleen maar gefocust is op zijn vermeende rechten, en zijn gelijk wil halen, valt dat meedenken snel in dorre aarde.
    Jij doet een negatieve aanname jegens Apple welke je niet kunt staven. Bovendien is Apple niet eens partij in deze zaak, zoals hierboven gemeld.

Bijdrager
    KarelWillem

De kans dat ze wat anders hebben geadviseerd wordt door punt 3 wel enigszins weggenomen.

Maar je hebt gelijk. Alles kan. Aannemelijk nee, kans ja.

3. Op 22-1-16 bevestigde Apple Support, dat ik mijn 27″ iMac niet … … aan de muur of een bureaustandaard kon ophangen.

Bijdrager
    Bram Speijer

Dank voor alle goed bedoelde reacties en adviezen.
    Wie kan mij zeggen hoe ik deze Topic kan verwijderen/stopzetten?

Bijdrager
    Koning Frank

Wauw, jij snapt er écht helemaal nils van. Dit heeft helemaal niks met hardheidsclausules te maken. Jij komt met uitzonderingsbepalingen aanzetten voor werknemers verwikkeld in reorganisatie. Wat de fuck heeft dat hiermee te maken?

Verder klopt er natuurlijk geen reet van de manier waarop jij de restwaarde v/d oude iMac berekent. En dan ga ik nog voorbij aan het feit dat je volledig bent overgelaten aan de welwillendheid van Apple, het wel hééél uitzonderlijk zou zijn als ze je daadwerkelijk 2k zouden terugstorten en je vervolgens eist dat ze binnen 14 dagen antwoorden.

Je had je iMac toen ook gewoon tweedehands kunnen verkopen voor ±1800, zoals ieder ander rationeel denkend mens zou hebben gedaan.

Bijdrager
    Bram Speijer

Neen, hier ben ik mee geholpen (maar niet heus…)

Bijdrager
    Koning Frank

Nou, dan zal ik bij deze even een sluitend antwoord geven:

1. Apple zal niet compenseren
    2. Door het verkopen van je eerste iMac zal je een aardig bedrag terug krijgen, maar natuurlijk geen € 2000, –

Leuker kan ik het ook niet maken.

Bijdrager
    Bram Speijer

Wie kan mij zeggen hoe ik deze Topic kan verwijderen/stopzetten?

Moderator
    Mac Daddy

We sluiten nooit zomaar topics op verzoek van leden. Daarvoor zal altijd een erg goede reden moet worden aangedragen.

@Bram Speijer: Begrijpt u de standpunten die zijn genoemd door een aantal leden in dit topic?
    Iedereen heeft begrip voor de akelige situatie waarin u zich bevindt. Ik zou er ook niet aan moeten denken dat mij zoiets zou overkomen. Maar een forum is ook om mensen te helpen en er zijn mensen die ook oplossingen aanbieden.

Voor zover ik begrijp is de situatie als volgt:
    U koopt een iMac. Het jaar erop krijgt u een ernstige ziekte, waardoor uw ogen niet meer goed functioneren. Voor een heleboel situaties moeten er dan oplossingen worden bedacht. Uiteraard ook bij het computer gebruik. Nu verwacht u, na 2 jaar, een oplossing van Apple, omdat u de iMac zo niet meer kan gebruiken. Maar voor zover ik begrijp zou u alleen tevreden zijn met een nieuwe iMac of een financiele vergoeding. Is dat correct?
    Ik ben bang dat Apple u hiermee niet gaat helpen. Hoe vervelend uw situatie ook is. De iMac was daarvoor gekocht en nu zult u een oplossing moeten zoeken om het computer gebruik voor u zelf makkelijker te maken. Tijdens de aanschaf van de iMac had u informatie kunnen krijgen over het gebruik van een vesa standaard. De verkoper heeft dit niet gedaan en u heeft er blijkbaar niet naar gevraagd. Of heb ik dit mis?
    Had u op het moment van aanschaf al problemen met uw ogen?

U vraagt of er meer mensen zijn die op een soortgelijke manier met Apple te maken hebben gehad. Ik kan u zeggen dat uw verhaal vrij uniek is en ik die kans heel klein acht.

Zoeken naar een oplossing

Laten we zoeken naar een oplossing voor uw probleem.
    Nu zegt u hier dat voor het gebruik van de iMac een vesa standaard nodig is. Ik vraag mij af waarom dat zo is. Zou u dit kunnen toelichten? Moet de iMac hoger staan dan zijn standaardhoogte? Is het omdat hij dichterbij moet komen te staan? Moet u de iMac in een liggende positie kunnen gebruiken? Dus dat het beeldscherm plat ligt?
    Dichterbij lijkt mij niet het geval, want de iMac kan eenvoudig dichterbij worden gezet? Ook voor een hogere positie van het scherm zijn eenvoudigere oplossingen dan een vesa standaard.

Ik ben benieuwd naar uw situatie en ik ben ook benieuwd waar u nu precies naar zoekt met het openen van dit topic.

Bijdrager
    Bram Speijer

Ik wil dit topic sluiten! Hoe moet dat?

Moderator
    Mac Daddy

Heeft u mijn post gelezen? Of negeert u gewoon wat er gezegd wordt?

Bijdrager
    Bram Speijer

Gelet op alle antwoorden heb ik dit topic voor mezelf afgesloten en ga ik mijn iMac particulier verkopen.
    Verdere uitleg en het beantwoorden van alle gestelde vragen, is m.i. dan ook niet meer nodig.
    Dank allemaal voor het meedenken en de goed bedoelde adviezen.

Ik wil dit topic nu graag afsluiten!
    Vanaf nu zal ik niet meer reageren op reacties.

Dank U allen!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.