19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Jos Smeets

klantonvriendelijke apple dealer

Onder mijn Mac Book Pro zitten vier rubberen dopjes, waarvan er een weg is. Op vraag of ik die apart mag kopen, zegt Lab9 (Apple Brugge), die wel te verkopen, maar alleen inclusief installatie kosten, want zij kunnen allen verkopen incl installatie. Het ene rubberen dopje kost me dan opeens € 19, ex btw. Ik heb het maar op E-Bay besteld, vier dopjes voor 1,69 dollar incl. verzendkosten en btw. Mijn verhaal, dat ik onlangs een grotere SSD in mijn Mac Book Pro geïnstalleerd heb, kon de verkoper niet overtuigen dat ik dan mijn computer deskundig voor een tweede keer kan open maken. Het is een karweitje van 1,5 minuut.
    Dit lijkt op “koppelverkoop” wat bij wet officieel verboden is. Jammer dat ik daar onlangs nog een iMac gekocht heb, had dit beter Online kunnen doen…

Bijdrager
    hokkie

Hoe reageerden zij op jouw klacht?

Bijdrager
    polansky

Jammer joh, maar is hier niet anders.

Je hebt nu eenmaal een Apple gekocht, dan weet je ook dat Apple je voor dit soort ongein een poot uitdraait. Ik heb hetzelfde gehad, lekker laten zitten zo’n dopje. Je Mac werkt er niet minder om.

Bijdrager
    Matanza

Dat is nu eenmaal zo. Apple wil niet dat onderdelen los verkocht worden. Voor z’n onderdeel lijkt/is het inderdaad zot. Maar ze moeten ergens de lijn trekken. Als ze een voetje verkopen moet je eigenlijk ook andere onderdelen los verkopen en dan loopt het nogal uit de hand. Je zal zo bij geen enkele apple dealer deze onderdelen los meekrijgen.

Waar heb je de MacBook gekocht ? Bij Switch vervangen ze deze gratis al het toestel daar ook gekocht is. Als het toestel van ergens anders komt wordt een vergelijkbaar bedrag in rekening gebracht.

Bijdrager
    Targaryen

Heb je de klacht ook doorgegeven aan de winkel zelf? Door je klacht hier openbaar neer te zetten kunnen zij in elk geval geen weerwoord bieden. Ikzelf ben klant bij Switch en daar is het inderdaad zoals Matanza stelt dat je een voetje gewoon gratis kunt laten vervangen (mijn ervaring in elk geval).

Bijdrager
    Wauters

Koppelverkoop is volgens mij enkele jaren geleden toegestaan in België cfr: iPhone + abonnement
    Ze gaan er niks op verdienen, maar wat service zou wel mogen.
    Van Lab9 in aalst niet te klagen.

Bijdrager
    hokkie

Dat is geen koppelverkoop (abonnement en iPhone), je hebt immers een keuze. Koppelverkoop zoals ts als voorbeeld geeft is wel juist, want hier is sprake van geen keuze.

Bijdrager
    Soulshaker

Koppelverkoop is in Belgie toegelaten

Geblokkeerd
    Anoniem

wat een gezeur! het is toch logisch dat je niet zelf je laptop open schroeft.
    vindt je dat te duur dan ga je naar eBay… dat heb je gedaan dus wat jank je nu nog?

Bijdrager
    Joid

Man, man, man, “klantonvriendelijke Apple dealer”. Je snapt hopelijk toch wel dat zij ook geld moeten verdienen? Ze bieden je een service aan, en ja, dat kost geld.

Ga eens een restaurant binnen. Denk je dat al die ingrediënten voor die pizza ook €8 kosten? En dat biertje kost ook geen €2,50.

Door dit soort geneuzel raken de winkelstraten leeg.

Jij vond het te duur, anderen zijn blij dat ze geholpen kunnen worden. Ik vind het heel fijn voor jou dat je een goedkope kopie via eBay hebt kunnen krijgen. Maar kom niet aan met termen als klantonvriendelijke Apple dealer, jij winkelonvriendelijke Apple gebruiker.

Bijdrager
    KarelWillem

Er zit toch wel een kern van waarheid in het ‘klantonvriendelijk’.

Dat de winkelstraten leegraken komt niet alleen door de verkoop op Internet, maar vooral ook om de onpersoonlijke service van de winkels. Als zo’n winkel nu wel even een enkel voetje had geleverd, of gemonteerd als service, dan gaf je dat gelijk een ander gevoel.

Hier aan de overkant zit een garage, die een lampje in je auto zetten zonder afspraak, en daar zelfs helemaal niets voor betaald willen hebben (zelfs de kosten voor het lampje niet). Of even mee liepen naar mijn huis, omdat mijn auto niet startte. Eindresultaat was dat ik dáár een auto kocht.

Simpele dingen als meedenken met klanten, en nét even iets meer bieden, zie je tegenwoordig helaas weinig meer.

Waarom zou je nog naar een winkel als Kruidvat of zo gaan, als je al die zooi ook online kan bestellen? Die mensen in zo’n winkel interesseert het werkelijk geen ene moer, als ze hun geld maar krijgen. En helaas zie je – de goede uitzonderingen daargelaten – dat hele beeld overal terug in de winkels.

Bijdrager
    mowat

@Karel-Willem,
    ben ik helemaal mee eens.
    Een handelaar die niet alleen maar denkt aan elke cent winst en ook eens iets heel kleins voor een klant kan doen die wint klanten. Dat is klantvriendelijkheid. Ik heb als voorbeeld. Ik kocht ooit misschien 15 jaar geleden eens een externe HD bij Freecom. Na zo’n 5 jaar , helemaal buiten de garantieperiode ging de voeding stuk. Ik belde naar Freecom om te vragen of ze nog zo’n oud stuk verkochten. Ik kreeg prompt de dag nadien zo’n voeding gratis toegestuurd.Misschien hadden zij er gewoon zo’n oude ergens liggen , maar het gebaar maakte wel dat ik sindsdien al mijn HD’s bij Freecom koop.
    Men haalt ook het voorbeeld aan wat een biertje kost in een café. Wel , mijn cafébaas is niet te beroerd om mij enkele malen per jaar ook een biertje gratis te geven. Maar dat haalt hij er dubbel en dik uit want dan neem je er zelf ook weer eentje meer.
    Dus inderdaad , de koude maatschappij van voor elk schroefje moet ik geld hebben want ik moet enkel maar geld verdienen dat is klantonvriendelijk en je maakt er geen klanten mee.

Moderator
    Mac Daddy

De vraag is natuurlijk wie er de regels bepaalt qua service. Het kan ook nog zo zijn dat Apple zélf ervoor zorgt dat dit soort reparaties niet zomaar worden gedaan. Dan moet je als reseller zelf hét lef hebben om tegen het Apple reglement in te gaan.
    Het is begrijpelijk dat degene die de service verleent wel wat betaald krijgt, maar aan de andere kant heb je inderdaad te maken met klantenbindig en snappen hoe dat werkt. Ik vind het wel wat overdreven om gelijk de Apple reseller als klantonvriendelijk te bestempelen.

Dikke kans dat je bij een directe Apple Store eenzelfde antwoord krijgt namelijk. Elk onderdeel van een Apple is namelijk errug exclusief en van zeer hoge kwaliteit en dat is niet zomaar te vervangen uiteraard.
    Ik had ook ooit een rubber voetje kwijt van mijn MBP. Ik heb toen bij de Hema een velletje rubberen voetjes gekocht en die vervangen voor de originele voetjes.

Bijdrager
    hokkie

Die enkele man is niets te verwijten, hij staat met zijn rug tegen de muur en krijgt niet de vrijheid/verantwoordelijkheid van het hoofdkantoor om hier een eigen invulling aan te geven. Hier zit mijn inziens ook het probleem. De ondernemer (lees: directie hoofdkantoor) staan zelf niet of nauwelijks meer op de verkoopvloer, missen de binding met de klant en door de grote druk op marges (lees: internet) is alles zo efficiënt mogelijk ingericht van achter een bureau. Ik heb bij een grote winkelketen gewerkt, maar ook bij een eenmanszaak en de wijze waarop deze ondernemers met hun klanten omgaan is een wereld van verschil.

Letterlijk vertelde de directeur van deze winkelketen; ” Ik verdien liever 10x een duppie, dan 1x een Euro “. Deze opmerking geeft perfect weer hoe zo’n winkelketen werkt. Niet zeiken, maar kopen!

De ondernemer van de eenmanszaak gaf nooit/bijna nooit korting, maar gaf hiervoor dan ook 100% service! Zo weet ik mij nog te herinneren dat hij op een zondagochtend (15 jaren geleden inmiddels) een defecte televisie bij een klant afleverde ivm WK schaatsen. En zo ook mij bij veel (oudere) klanten de tv weer liet instellen als Ziggo haar frequenties weer eens veranderde. Dit resulteerde in zeer loyale klanten die werkelijk alles t/m batterijen aan toe, speciaal bij hem kwamen halen.

Klanten zijn ook niet meer zo loyaal (uitzonderingen daargelaten) en kan begrijpen dat zo’n winkel niet ‘het probleem’ van een ander wil oplossen. Vervolgens klaagt de klant niet bij de winkel zelf, maar plempt zijn mening op social media of op een forum.

Een neerwaartse spiraal als je het mij vraagt.

Bijdrager
    Jos Smeets

Iedereen kan overal geheugen kopen voor geheugen uitbreiding of een harddisk of een grotere SSD schijf en als je dit al waar dan ook kan kopen, dan is het redelijk voor de hand liggend, dat je dit er zelf ook in kan zetten. Youtube heeft anders nog wel een overduidelijke instructie . Zeker bij apparatuur die al uit de garantie zijn, is dat toch geen enkel probleem. Niet dat ik daar op wacht hoor. Maar als ik dat wel kan, zou ik dan geen dopjes kunnen vervangen???? Dat is het kromme van de redenering van deze dealer. Uiteraard heb ik dit niet alleen in de winkel gecommuniceerd maar ook nadien nogmaals per mail in de vorm van een klacht.

Het domme zit meer in het willen denken voor een ander en dat dan ook maar zelf invullen… dat is niet het zelfde als je verplaatsen in de klant en daarop anticiperen, dat is totaal anders. Maar ja, dat was natuurlijk niet in de verkoopopleiding opgenomen…:)

Bijdrager
    Jos Smeets

nogmaals, ik heb natuurlijk via E-Bay nieuwe dopjes gekocht , een setje van vier stuks voor slechts 1,69 dollar, dat nog incl verzendkosten. Elke Apple boer kiest uiteindelijk achter de toonbank wat hij verkoopt of niet. Je gaat toch ook niet een iPhone kopen en erna nog eens extra betalen voor een ongevraagde uitleg van hoe de iPhone werkt. Dat zoekt de doorsnee Apple gebruiker wel zelf uit. Zo ik ook met mijn dopjes, die dan wel uit Honkong of zo komen, …

Bijdrager
    Mela
    hokkie op 12 januari 2016

De ondernemer van de eenmanszaak gaf nooit/bijna nooit korting, maar gaf hiervoor dan ook 100% service! Zo weet ik mij nog te herinneren dat hij op een zondagochtend (15 jaren geleden inmiddels) een defecte televisie bij een klant afleverde ivm WK schaatsen. En zo ook mij bij veel (oudere) klanten de tv weer liet instellen als Ziggo haar frequenties weer eens veranderde. Dit resulteerde in zeer loyale klanten die werkelijk alles t/m batterijen aan toe, speciaal bij hem kwamen halen.

Om deze reden kopen mijn ouders al jaren bij dezelde winkel … Misschien iets te duur, maar wel met een goede service.

Alleen leveren zij geen defecte televisie, maar dat is, denk ik, in je enthousiasme in je verhaal geslopen ..8-)

Bijdrager
    hokkie
    Mela op 12 januari 2016
    hokkie op 12 januari 2016

enthousiasme

oeps!:)

Bijdrager
    Jos Smeets

Op gebied van verkoop van Apple producten kom je natuurlijk nog maar heel weinig tot geen “eenmanszaken” tegen, het zijn toch meestal van die onpersoonlijke filialen, overgenomen door een of andere grotere keten, waar de eigenaar van de zaak niet meer terug te vinden is. Het wordt dan makkelijk om met zogenaamde regeltjes te werken. Apple dicteert dit niet aan de reseller… dat regelt de zaak zelf. Dit verklaart waarom het een bij de ene zaak wel mogelijk is en bij de andere zaak niet. In USA kom je dat niet tegen, wellicht door de grote concurrentie en wellicht ook dat men daar meer met verkoopbonussen werkt en het dus vooral van het persoonlijk contact moet hebben. Dan heb je daar natuurlijk nog van die ON Line aanbidders die werkelijk alles verkopen en binnen 24 uur tijd en oversea binnen 48 uur tijd.

In Nederland heb ik onlangs perfecte ervaring met http://www.onlinemacwinkel.nl die en heel erg snel leveren, maar ook nog telefonisch een perfecte support leveren en speciaal gereedschap verkopen om bijvoorbeeld een Mac Book Pro open te kunnen maken en nadien de SSD te vervangen voor bijna Amerikaanse lage prijzen. Daar ga ik niet DHL importkosten voor riskeren.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.