30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:
    Bijdrager
    ellensquarebear

Klant vraagt om een bestaande website aan te passen

Goedemiddag,

Ik ben een jonge starter in het vak van webdesign (dat zul je wss wel merken aan mijn vraag!)
    Ik heb een potentiele klant die reeds in het bezit is van een website.
    Deze klant wil dat ik de website wat aanpas en mobiel maak.
    ( dit gaat dan over bewegende beelden die niet worden weergegeven op bv. een Ipad )

Dit wil ik zeker we doen, maar nu vraag ik mij af :
    Hoe pak ik dit aan?
    * Hoe weet ik met welk pakket deze website oorspronkelijk is gemaakt?
    * Vraag ik dan gewoon de wachtwoorden hiervoor aan de huidige designer?
    * Mag ik gewoon aan iemand anders zijn design dingen aanpassen?
    * Is de vraag van de klant zo’n uitdaging dan? ze zei zelf dat de offerte die ze hiervoor had gekregen VEEL te duur was, achja wat is duur ik weet het ooit niet goed.. maar dan veronderstel ik dat het toch niet zo vanzelfsprekend is om de bewegende beelden mobiel zichtbaar te maken?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Groetjes Ellen

Bijdrager
    MelvinCornelissen

Oej, dit zijn wel hele basic vragen waarvan ook starters op de hoogte zouden moeten zijn. Met deze beperkte kennis zou ik een dusdanige klus niet aannemen.

Bijdrager
    ellensquarebear

Hey Melvin,

Klopt ook wel!
    Mijn kennis om een website te bouwen in het door mij gekende pakket is voldoende,
    maar mss inderdaad niet voldoende om aan iemand anders zijn design te werken.

Het is misschien heel simpel, maar ik heb dit gewoon nog niet gedaan in het verleden.
    Ik veronderstel hier ookwel uit te komen, maar wil het even zeker weten.
    Als ik twijfel, neem ik de klus zoals jij vermeld idd gewoon niet aan..

Inactief
    Anoniem

Blijkbaar willen ze voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, en proberen ze een jonge beginner te paaien om hun website aan te passen. Ik zit zelf niet in het vak, maar ik zou zeker om je heen gaan vragen wat een goede prijs is om dit soort zaken aan te pakken.

Bijdrager
    jochems

Als ik iets heb geleerd in mijn jaren als webdesigner is dat het aanpassen of uitbreiden van een bestaande site je belachelijk veel werk en irritaties kan opleveren. Ik heb vaker op het punt gestaan om de site zelf maar helemaal opnieuw op te bouwen (wanneer het alleen informatieve site betreft). Vaak gaat dat sneller dan eerst de hele site te moeten doorspitten.

Die bewegende beelden, heb je het dan over flash animaties? En zijn dat dat echt animaties of effecten in bv de navigatie? Deze kun je namelijk met een beetje css en javascript/jquery makkelijk zelf maken.

Maar een tip voor als je iets serieuzer genomen wilt worden als webdesigner (en dan geen wordpress installateur) begin eens met het maken van een simpele website met alleen html/css. Schaf wat boeken over webdesign aan, probeer eerst wat eigen projecten in elkaar te knutselen.

Bijdrager
    Shmoo

Precies, beunhazen, starters, klusjesmannen en vrouwen, professionals, amateurs ze hebben allemaal één ding gemeen en dat is dat ze ook NEE moeten durven verkopen als iets boven hun petje gaat.

Bijdrager
    Beech

De bewegende beelden zijn waarschijnlijk in Flash. Maar essentiëler is: van wie is het ontwerp ? Van de klant of van de ontwerper ? Daar moet de klant toch antwoord op weten te geven.

Bijdrager
    Shmoo

Maar een tip voor als je iets serieuzer genomen wilt worden als webdesigner (en dan geen wordpress installateur) begin eens met het maken van een simpele website met alleen html/css. Schaf wat boeken over webdesign aan, probeer eerst wat eigen projecten in elkaar te knutselen.

Daar gaan we weer met die persoonlijke vete tegen bepaalde type software.

Bijdrager
    jochems
    Shmoo op 22 oktober 2013

Daar gaan we weer met die persoonlijke vete tegen bepaalde type software.

Niet perse tegen bepaald type software, wel tegen zogenaamde “webdesigners” die alleen een opensource in elkaar kunnen zetten.

Inactief
    Anoniem

Wat is het nut van zo een opmerking? Ken je de TS?

Inactief
    Anoniem

Ik denk dat je soms professioneler overkomt als je direct maar ‘nee’ zegt i.p.v. aan een klus te beginnen die gaandeweg een wespennest blijkt te zijn.

Ik zou mezelf eerst bekwamen in het bouwen van nieuwe websites, je eigen websites op verzoek van de klant eventueel aanpassen en pas later als je een full-blown webbouwer bent je eventueel richten op het aanpassen van websites van derden.

Apple is tenslotte ook groot geworden door ook nee te zeggen.;)

Bijdrager
    ellensquarebear

In elk geval bedankt voor het advies dat ik hier van sommige heb ontvangen.
    Volgens mij is dit forum er om vragen te stellen,
    ik neem met veel plezier aan dat ik nog veel moet leren en dat ik op sommige gebieden misschien basiskennis mis!

Ik ben namelijk een grafische vormgever,
    ik heb gewoon regelmatig klanten voor webdesign en stelde deze vraag om te concluderen of het nuttig zou zijn mij erin te verdiepen.
    Misschien is het idd nuttig om eerst even wat basiskennis bij te scholen.

In elk geval, niemand heeft wat aan mijn levensverhaal..
    studeren is dus de boodschap(y)

Bijdrager
    Shmoo
    ellensquarebear op 22 oktober 2013

Ik ben namelijk een grafische vormgever,
    ik heb gewoon regelmatig klanten voor webdesign en stelde deze vraag om te concluderen of het nuttig zou zijn mij erin te verdiepen.
    Misschien is het idd nuttig om eerst even wat basiskennis bij te scholen.

Precies wat ik al dacht.. ( je denkt namelijk in software ipv kennis ) het is slim van je om in te zien dat je beter eerst meer kennis op kunt doen ipv alles maar blind willen aannemen. Je hebt waarschijnlijk ook een reputatie als designer hoog te houden, iets dat je niet ten grabbel wilt gooien met andere bezigheden.

Miss. is het een goed idee om totdat je zelf zover bent dat je veel dingen zelf kunt doen om tot die tijd een partner te zoeken waarmee je kunt samenwerken, dit vergroot de kansen op opdrachten van beide kanten.

Het is niet dat je niet welkom bent in de web sector integendeel, deze sector is heel erg open en behulpzaam maar als je duidelijk aangeeft richting een partner waar je mee wilt samenwerken dat jij het vak wilt leren en je hem-/haar tot die tijd nodig hebt is er niets aan de hand.

Bijdrager
    MelvinCornelissen

Ik ben het volmondig eens met @Shmoo

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik merk dat er veel verschil is tussen ontwerpers en programmeurs. Ieder zijn vak en beeld op het project.Beide disciplines combineren is een optie maar lastig en je blijft met tijdsvlak zitten. Je kan immers niet op de hoogte blijven,ontwikkelen in beide vakgebieden en alle kennis hebben.

35 euro per uur tot 50 euro per uur. week met website bezit. kom je al snel op 1400 – 2000 euro voor een website.(ongeveer)
    Website aanpassen neem ik aan de layout.
    Wat je ook kan doen is iemand die programmeur is vragen wat kost om jouw ontwerp en aanpassing te realiseren.
    Dan heb je toch het werk aangenomen en wat werk. En je hebt een website kunnen “opknappen” En je verdiend nog ietsjes op het programmeer werk.

Bijdrager
    ellensquarebear

Nogmaals bedankt voor alle nuttige tips.
    Ik heb inderdaad gekozen om nee te zeggen tegen deze opdracht.
    Omdat de vraag echter groot is naar het opzetten / ombouwen van websites heb ik besloten mij hierin bij te scholen.

Echter was dan mijn tweede vraag :
    Welke bijscholing raden jullie mij aan?
    Is het aangeraden om jezelf specifiek op een programma toe te leggen of algemeen programmeren onder de knie te krijgen?
    Waarschijnlijk ligt dit ook aan wat je wil doen, ik krijg voornamelijk vragen om ”simpele” informatieve websites te bouwen, met vaak enkele extra plugg-in’s. ( ik geloof dat ik hier de juiste woorden gebruik, maar correct me if i’m wrong! )
    Ook is het een grote meerwaarde als ik webshops opzetten ineens mee onder de knie krijg, dit moet dan afgestemd zijn met het interne systeem. ( wat altijd anders is)

Jullie weten vast raad,
    ik ben benieuw!

Geblokkeerd
    Anoniem

Naja de vraag is eigenlijk, kan je wel als ontwerper (met jouw uur tarief en kwaliteiten) wel opboksen tegen de wordpress en joomla geweld.
    voor 250 euro word er website opgezet. En de nederlanders zien het kwaliteit verschil niet eens tussen een echt op maar gemaakte ontwerp.

Je kan webshops beginnen te leren. maar kan je wel concurrentie leveren tegen webshop bouwers die dat zo in elkaar hebben gezet met alle beveiliging en op de hoogte zijn van…. Terwijl jij aan het ontwerpen ben en daar ook volle kracht voor nodig hebt.

Maar om op je vraag te beantwoorden. Je kan elke text editor pakken.
    begin eens met css en html te leren.
    div’s goed zetten, menu maken, links enzo, lettertype aan te passen etc.
    Dan ben je als je dat goed onder de knie wil hebben dik half jaar verder.
    Kan je als ontwerper hele mooie websites maken.

of je kan voor wordpress of joomla kiezen om dat te leren.
    Er zijn heeeel veel handleidingen om met alle 3 goed te leren. Maar hoe goed je word, hangt ook af van je creativiteit (ontwerpen van websites en zoeken naar informatie).;)

Begin eens met je eigen website. Strange een nl bedrijf en be domein maargoed. zal wel logische keuze hebben.

Eigen website : clean html en css. En apart lettertype. Zorg ervoor dat je aan alle “regels” hou. Maak de website mooier en praktischer (het is geen folder een website.)
    Kom je gelijk ook beter in google naar voren!

Bijdrager
    Shmoo

Het bouwen van websites is niet zo zeer gekoppeld aan een specifiek programma zoals dat bij het ontwerpen-/opmaken van layouts en logo’s wel het geval is.

Illustrator, Photoshop en InDesign dat zijn allemaal programma’s die onovertroffen zijn en die je echt onder de knie moet hebben naast je creatieve skills voordat je echt iets kunt bouwen. Bij het maken van websites is dat niet aan de orde maar werk je veel meer met favorieten programma’s die het beste passen bij jouw workflow. Vergelijk het met teksten opmaken, de ene kiest voor Microsoft Word en de andere voor Pages van Apple, het werkt beide ongeveer hetzelfde en beide brengt je naar het zelfde eindresultaat omdat de App niet het belangrijkste is maar de content.

Zelf werk ik met Code 2 van Panic als editor voor het opmaken van mijn websites deze is te koop in de Mac App Store voor 6 of 7 tientjes dus dat zijn de investeringen niet zoals je die bij Adobe jaarlijks moet achterlaten. Wil je helemaal Gratis werken dan is Brackets ( Beta software op dit moment ) miss. wel een hele leuke keuze om mee te beginnen aangezien deze editor helemaal gemaakt is uit HTML – CSS en JS, de basis van elke website.
    Maar wil je geen Beta software gebruiken dan kun je ook nog Sublime Text gebruiken, deze wordt ook enorm veel gebruikt en heeft zijn status wel bewezen.
    Dat zijn natuurlijk maar een paar voorbeelden , met de jaren die volgen zal je zelf bepalen welke editor blijft en welke je niet prettig vindt werken.

Wat betreft het leren, je hoeft je dus niet bij te scholen om software te leren kennen maar eerder verschillende talen (codes) waarmee websites gemaakt worden. De eerste twee zullen HTML + CSS zijn, dit zijn ‘must haves’ en de basis van elke website online. Zonder deze twee is er geen website. Zodra je daar mee klaar bent en dat kan vrij snel zijn want het kent geen hele hoge leercurve dan ben je dus instaat om websites te bouwen al zul je echt heel veel moeten oefenen, oefenen en nog eens oefenen om beter te worden want websites bouwen gaat niet alleen om kennis maar ook een stukje ervaring, hoe meer je bouwt hoe beter je zult worden maar dat mag logisch zijn.

Volgende stap, je hebt HTML + CSS geleerd en je bent dus in staat op iets te bouwen dan is het vooral de vraag hoe je je verder wilt ontwikkelen, heb je niet de drive om de aller beste webdeveloper van de wereld te worden omdat het ontwerpen ( grafische kant ) toch altijd op nummer 1 staat dan kun je er voor kiezen om het hier bij te laten en om zo nu en dan links en rechts nog wat bij te leren wanneer de tijd rijp is. Wil je wel verder leren dan kun je kijken naar Javascripts, PHP, MySQL en nog veel meer… Je kunt het dus eigenlijk zo gek en extreem maken als je zelf wilt..

En als laatste is het belangrijk dat je vanaf het begin af aan de juiste mensen volgt, mensen die naam hebben gemaakt in deze wereld en waarvan je dus zeker weet dat ze geen onzin verkopen want workflows of slechte gewoontes afleren is vaak moeilijker dan in één keer een goede manier te leren.
    CSS-Tricks is zo’n website van een persoon die je zeker weten moet bookmarken en blijven volgen omdat de kwaliteit die daar gepost wordt heel erg hoog ligt
    CSS Mania kun je bookmarken en zo nu en dan raadplegen om inspiratie op te doen, op deze websites komen alleen maar websites voorbij waarvan je rustig kunt zeggen dat ze goed in elkaar zitten en waar je je als developer niet voor hoeft te schamen.
    Dit zijn maar een paar linkjes, zodra je zelf gaat leren en Googlen naar antwoorden dan zal je zien dat bepaalde namen van mensen steeds blijven terugkomen, dat zijn vaak de mensen die je moet gaan volgen.

Al met al veel informatie en dit is nog maar het begin..
    De weg die jij het beste kunt afleggen is denk ik..

HTML Essential Training Lynda.com kost geloof ik 2 tientjes per maand en dan kun je zoveel leren als je wilt aan de hand van video’s en is ook tussentijd stop te zetten zonder fratsen wanneer je even een tijdje niet wilt leren. Ik ben een grootvoorstander van deze manier van leren en het heeft mij heel erg veel geleerd.

CSS Fundaments is de volgende training die je moet leren en na deze twee te hebben geleerd durf ik denk ik wel te zeggen dat je websites moet kunnen bouwen, simpele websites maar effectieve websites.

Of je daarna nog meer op Lynda.com moet gaan bekijken is natuurlijk aan jezelf, er staan ook een aantal hele goede kortere maar gerelateerde series op die je niet zullen schade maar om er nog bijv. een extra maandje lid van te blijven om alleen deze kortere video’s te kunnen bekijken is natuurlijk aan jezelf.
    Normaal met je met 1 of 2 maanden wel beide trainingen onder de knie hebben.

Wat je daarna echt moet kopen en waar je geen spijt van gaat krijgen is dit boek.
    Responsive Web Design er is 100% zeker weten geen ander boek online te koop dat zo goed kan vertellen hoe je moet bouwen voor alle verschillende devices die we op vandaag tot onze beschikking hebben.

Om je een indruk te geven van een deel van de content die je kunt verwachten in dit boek. ( bekijk deze video als je tijd hebt )

Met al dit ben je wel een poosje zoet en als je daar mee klaar bent dan heb je wel een goede basis om zelf te bepalen hoe je nu verder wilt leren of dat het bij deze solide basis blijft.

Iets dat je absolute niet moet doen is software gebruiken als Adobe Muse, Wix, RappidWeaver en dat soort tools die beweren dat er iets bestaat als websites bouwen zonder codes of een programma speciaal voor grafisch-professionals.
    Het brengt je alleen maar verder van huis en het resultaat dat het achterlaat is niet verkoopbaar. Adobe Muse kun je best gebruiken als jij als grafisch-professional een eigen website wilt maken om je portfolio online te tonen zonder dat je hier heel veel eisen aan stelt maar Adobe Muse is geen web developers tool.
    Wix daar wil ik niet eens over praten over de rotzooi die dat oplevert en RappidWeaver is leuk voor mijn neefje van 12 jaar oud.

Succes!

Bijdrager
    MouseMighty

Helemaal mee ens afgezien van de laatste alinea. Adobe Muse voldoet prima voor diverse websites. Het is maar net wat de (meestal complexe) vraag is. Kijk hier maar eens tussen (http://muse.adobe.com/site-of-the-day). Zeker voor iemand die ‘skills’ heeft van InDesign gecombineerd met Illustrator en Photoshop kom je met Muse echt een heel end. Er blijft een wezenlijk verschil tussen een site benaderen vanuit puur de grafische kant en een site benaderen van de achterliggende code kant. Misschien ligt de waarheid dan wel in het midden met Dreamweaver;)

Bijdrager
    ellensquarebear

@shmoo :
    Super bedankt voor alle info, ik kan hier al een heel stuk mee verder en ga het even allemaal rustig bekijken en wat tijd vrij maken om mijzelf hierin te verdiepen. Wix is inderdaad niet de beste keuze, of zoals jij al aanhaalt geen optie.. Daar ben ik ondertussen dan al wel achter gekomen.
    Ik denk inderdaad dat het nuttig is alle opties even te bekijken en te beginnen bij de basics!

De rest natuurlijk ook heel erg bedankt voor de feedback,
    ik neem zeker alles mee!

Bijdrager
    ellensquarebear

Wat ik mij nog even afvraag :
    ik zie hier nergens iemand iets vertellen over Drupal?
    Is dit bewust, raden jullie mij dan niet aan om Drupal te bekijken en mijzelf hierin te verdiepen?
    Ik lees wel dat je met Dreamweaver een combinatie kan maken van o.a. Drupal en andere software..

Bijdrager
    Shmoo

Drupal is een CMS dat gaat gelijk weer een stapje verder dan de basis, CMS’en worden vaak gebouwd op basis van PHP iets waar je in het begin geen kennis van hebt zodra je klaar bent met HTML + CSS.

Of je Drupal moet gebruiken dat kan niemand je vertellen die keuze zal je zelf aan de hand van ervaringen moeten maken maar ook aan de hand van voor welke klanten je een website bouwt.

WordPress, Joomla! en Drupal zijn de drie grootste of beter gezegd meest populaire CMS’en die bestaan, hele slechte CMS’en bestaan niet meer op vandaag maar elk CMS heeft zo zijn eigen eigenschappen en manieren van werken die in je workflow moeten liggen.
    Elk CMS heeft dus weer een soort van leercurve ansicht.

( Stats mid – 2012 )

Ik denk dat niemand iets kan zeggen als je zou zeggen dat WordPress by far het meest simpelst is om aan te leren maar ook in gebruik, het heeft een UI en admin gedeelte dat je bij Twitter of Facebook zou verwachten dus overzichtelijk, eenvoudig in gebruik en iedereen kan het bedienen zodra je weet hoe Facebook werkt.
    Waar WordPress verder gaat dan andere CMS’en is dat het zich zo’n beetje op iedereen richt als doelgroep, iedereen kan kan WordPress als het ware gebruiken en installeren maar niet iedereen kan er het zelfde eindresultaat uithalen.
    Iemand zonder ervaring kan het installeren en is dan toegewezen tot het gebruik van Gratis of Premium Thema’s ( website lay-outs ) en Plugins om verder te bouwen. Heb je verstand van HTML + CSS dan kun je je eigen WordPress Thema’s bouwen en heb je ook nog eens kennis van PHP dan zijn de grenzen eindeloos.

Als ik mijzelf als voorbeeld neem dan voel ik me niet beperkt in mijn kunnen met WordPress en ik heb nooit PHP geleerd.
    Drupal en Joomla! zijn hele andere verhalen deze tools richting zich echt op de developers en om daar mee aan de slag te gaan na de installatie heb je echt wel kennis van PHP nodig. Drupal kreeg ik niet onder de knie toen ik in 2007 of zo begon met het leren van een CMS.

Iedereen moet natuurlijk zelf een keuze maken waar hij-/zij voor kiest en moet ook meerdere dingen proberen en testen voordat je zeker weet of een CMS bij je past maar belangrijker of de klant waar je de website voor maakt er ook mee kan werken.
    Als deze 25 keer moet bellen hoe hij bijv. een menu moet aanmaken op zijn website dan heb je als developer een probleem en heeft het CMS alsnog geen meerwaarde.

Het aanleren van een CMS heeft geen meerwaarde wanneer je HTML + CSS nog niet begrijpt, deze zal je echt als aller eerste moeten gaan leren daarna kun je pas kijken naar wat voor CMS je wilt gaan aanleren.

—-

Dreamweaver is een heel ander verhaal, DW is miss. wel de meest overraten software die Adobe in het bezit heeft, het is namelijk helemaal niets meer dan een Code editor met een visuele gedeelte (WYSIWYG) erin gebouwd die je normaal niet eens in de eerste plaats zou moeten gebruiken omdat je een browser hebt om je visuele plaatje te testen, desnoods een iPad als tweede scherm als je het fancy wilt doen.
    DW kan echt niets meer dan dat Coda 2 of Sublime Text kunnen en het enige verschil is dat DW 800,- of 20,- p/maand kost en de developers van Coda vinden dat hun software eenmalig 69,- moet kosten. Sublime Text is volgens mij Gratis.

Een ding moet je onthouden en dat is dat Adobe in de web developers wereld niet zo geliefd is als in de grafische wereld. Die laatste kunnen namelijk niet zonder Adobe en dat zie je ook aan de prijs van hun software terug die ze bewust extreem hoog geprijsd houden omdat ze geen concurrentie hebben. Vormgevers moeten jaarlijks vermogens betalen om software te kunnen -/mogen gebruiken dan hebben ze nog geen lijntje getekend laat staan dat lijntje verkocht. Web developers kunnen als ze dat zouden willen helemaal Gratis werken als het op software aankomt dus dan weet je direct waar de winst zit en waarom je nog wel eens een website iets goedkoper kunt maken als je voelt dat een ander met je project aan de haal gaat.

Zodra je begint te leren en je gaat links en rechts wat tutorial video’s bekijken dan moet je maar eens opletten hoe vaak je in deze video’s nog DW zal tegenkomen. Miss. 1 op de 25 keer de rest gebruikt allemaal andere , vaak goedkopere software die precies hetzelfde kan als DW.

Inactief
    Anoniem
    Shmoo op 02 november 2013

Sublime Text is volgens mij Gratis.

Je kunt gratis een try-out downloaden, maar een licentie kost je $70.:)

Bijdrager
    NeXT

@ TS – Moedig om de opdracht af te slaan. Dat siert je.

Nu gewoon aan de slag met kladblok en je browser. Basic tutorials opzoeken en eens beginnen met een afbeelding positioneren en een link aan de praat krijgen. Pas als je de code begrijpt heeft het zin om aan de slag te gaan met bijvoorbeeld WordPress. Je MOET een basis hebben. Anders kom je voor vervelende verrassingen te staan.

Bijdrager
    Xenophon

Ik sluit me volledig aan bij de zeer waardevolle adviezen van Shmoo. Bedankt voor de tijd dat je aan de TS geeft om dit in te typen. Ik heb al jaren geleden ook de switch gemaakt van DTP naar web-dev in Drupal.

Fout 1 is inderdaad zoeken naar een tool gelijk Dreamweaver, Adobe Muse en noem het allemaal maar op.

Tip: Sublime Text/Coda + goed boek voor CSS + veel volharding. Kijk ook even naar de rommel die Adobe Muse genereert aan DIV + SPAN diarree en kom dan zelf tot de conclusie dat dat geen oplossing is. Zelfs Drupal spuugt default nog schonere code uit;-)

Bijdrager
    NeXT

Klasse werk van Shmoo inderdaad!(y)

Bijdrager
    ellensquarebear

Het aanleren van een CMS heeft geen meerwaarde wanneer je HTML + CSS nog niet begrijpt, deze zal je echt als aller eerste moeten gaan leren daarna kun je pas kijken naar wat voor CMS je wilt gaan aanleren.

Oke, het begint in elk geval allemaal in elkaar te vallen.
    Nu veronderstel ik dat als ik een opleiding Drupal volg ik ook start met het aanleren en/of begrijpen van html + CSS..
    Als ik bovenstaande goed begrijp is het anders helemaal niet nuttig om met een dergelijke cursus te starten..

Dreamweaver sprak mij dan weer aan omdat je daar bv. Drupal en WordPress in ”kan combineren” ( ik verwoord het vast niet juist)
    Dus ik ging ervan uit als ik koos voor Dreamweaver dat ik na stevig studeren meteen ”alles kon”.
    Dit leek mij wel nuttig omdat ik toekomstige klanten dan steeds kan verder helpen in het door hun gewenste pakket,
    dus bv. ook met hun ombouwen van een bestaande website.
    Maar dat heb ik dan vast verkeerd begrepen..

iedereen kan kan WordPress als het ware gebruiken en installeren maar niet iedereen kan er het zelfde eindresultaat uithalen.

Iedereen? vast bijna iedereen, technische sta ik momenteel vrij zwak.. dat geef ik toe..
    Maar het enige wat ik momenteel van WordPress kan maken is een website uit een basis-template die dan niet eens heel functioneel is.
    Daarom denk ik dat het toch misschien, zoals jij inderdaad al aangeeft slim is om eerst HTML + CSS te bekijken.

Uiteindelijk denk ik dat ik uit bovenstaande kan concluderen dat of je nu voor Drupal of WordPress of eender welke CMS (juiste contect hopelijk:) ) kiest, je jezelf eerst moet verdiepen in HTML + CSS… Ik informeer even of dit bij de opleiding voorzien is, maar dat kan dus bijna niet anders..

Ik voel mij alvast heel belachelijk vanwege mijn vragen,
    maar even daarbuiten ( vooral @Shmoo ) heel erg bedankt voor alle informatie.
    Ik weet zeker dat ik hierdoor veel betere keuzes ga maken naar opleiding, zelfstudie toe!

Bijdrager
    Shmoo

Hier word ik toch werkelijk dood ziet van he..

Apple dat meest waardeloze ^%&#%@^%$^% bedrijf ter wereld en de rommel dat ze maken.

Zit je GVD een heel verhaal te typen om iemand te helpen en terwijl je een andere Tab sluit crasht de hele boel waar je in aan het werken bent.

* Ik zal kijken of ik vanavond nog eens opnieuw alles kan opzetten wat ik geschreven had.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb mezelf in de jaren tachtig al aangeleerd tijdens typen zeer regelmatig cmd-a, cmd-c te doen.

Klapt de boel dan in elkaar, dan is het een kwestie van cmd-v en je hele tekst is weer terug.:)

Bijdrager
    Xenophon

Ik geef les in Drupal, en werk er al bijna 5 jaar mee. Ik kan het je niet aanraden zonder GRONDIGE kennis van HTML/CSS. Je moet HTML5 en CSS echt heel goed kennen.

Ik raad je aan om je eerst een paar maanden alleen bezig te houden met HTML en CSS; floats, boxmodel, positionering, grids. Kijk eens op Lynda.com en volg dan de training ‘Twitter Bootstrap’. Als je dat beheerst, begin dan eens aan een beginners-cursus Drupal.

De meesten die ik ken, beginnen bij Drupal, zweven een aantal maanden hopeloos en geven het dan op, omdat de combinatie te lastig is. Echt nogmaals mijn advies: beheers eerst CSS volledig.

Als je Drupal wil leren; Drupalise.me en Packt Publishing zijn de plaatsen om te beginnen. En een hele, hele lange adem.
    Als je me niet gelooft; dit is de Drupal-learning-curve:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.