15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Ricky

Kinderziektes MacBook – toch doen of niet?

Ik ben een complete newbee hier.. en ook met Mac! Heb wel een hoop gelezen hier, ik had al besloten om over te stappen en een Mactopje te kopen maarrrr… ik lees zo ontzettend veel verhalen over warmteproblemen/moo/whining/gele plekken/kernels …. etc. bij de nieuwe MacBook, dat ik er nu weer over begin te twijfelen. Ik heb dringend een goed systeem nodig, maar kan het me nu ook echt niet permitteren om bij evt. problemen de laptop een paar weken kwijt te zijn.
    Wanneer verschijnt de 2e generatie MB’s? Is het de moeite daarop te wachten? Of is het idd zo dat je vooral hier alleen de klachten hoort en dit misschien 10% van alle MBgebruikers is, en dat de overige 90% helemaal tevreden is maar zich gewoon minder laat horen?

Bijdrager
    MacBeer

Hoi Ricky, welkom hier.

Je moet niet vergeten dat je op fora bijna alleen maar negatieve verhalen leest over producten. Immers, als je een product koopt en het werkt dan maak je je daar niet druk over. Wanneer het niet werkt dan moet je je verhaal kwijt.
    Zo is dat ook bij computers van Apple.

Als jij een MacBook koopt en er is iets mee dan heb je recht op vervanging en reparatie. Apple kan hoog en laag springen, jij wordt als consument beschermt door de Nederlandse wet. Wel zul je als consument stevig in je schoenen moeten staan en eisen dat je correct geholpen wordt wanneer er iets mis is met het product.
    Tja, hoe dringend heb jij een MacBook nodig? Wanneer een nieuwe revisie van deze machines komt weet niemand. Ga er maar vanuit dat dat nog wel even zal duren omdat de MacBook net geintroduceerd is.

Laat je niet tezeer afschrikken door berichten op fora. Uiteraard zitten er kinderziektes in een rev. A. Dat komt vooral door foutjes in het massa-productieproces die niet of nauwelijks aan het licht komen in de testfases.
    Maar goed, hoe dan ook jij gaat geen rib uit je lijf halen voor een foute Macbook, rev. A of niet.
    Koop je MacBook in een winkel die jou het gevoel geeft dat ze voor je zullen klaarstaan als er onverwachts iets met de MacBook aan de hand is.

Bijdrager
    win2os

Ben op het zelfde punt als jou en heb ook al heel veel gelezen over de kinderziektes.
    Tot mijn gerustelling heb ik nog nergens gelezen dat mensen niet fatsoenlijk worden geholpen door Apple. Ik wacht nog wel even met aanschaf (vanwege WWDC) maar zou mij niet hierdoor laten afschrikken.

Wanneer de 2e generatie komt is koffie dik kijken maar ik denk dat dat nog wel even gaat duren.

Suc6.

Bijdrager
    505

Wanneer er nieuwe MacBooks komen weet niet niemand, Apple bewaard alles tot het laatste.

Misschien na de WWDC, daar gaat Steve Jobs spreken.

Of wachten zinvol is? Ik denk van wel. Ook ik ga een MacBook kopen, alleen ik wacht nog eventjes. Intel, waarvan er een processors in de nieuwe Macs zit, komt nu ongeveer met een nieuwe processor.

Die kan in de Macbooks komen, alleen niemand weet of, of wanneer. Wil je nu een Mac, dan moet er een kopen.

Wel moet je onthouden dat op een forum als deze, meestal alleen negatieve verhalen en problemen staan. Niet iedereen maakt een topic met “Oh wat doet mijn MacBook het geweldig”! :D

[size=9:e80d5aaef1]Edit: ze waren me voor…[/size:e80d5aaef1]

Bijdrager
    atropos

Ik wacht met het aanschaffen van een MacBook Pro tot een maandje na de WWDC, aangezien de nieuwe Intel chip voor laptops binnen een 3-tal weken op de markt zou moeten zijn. Het zou mij verbazen als Apple met hun laptop voor prosumers niet meteen de overstap maakt. Dan kunnen ze beter in een moeite de hele laptop-familie switchen.

Bijdrager
    Furka

Ik ben ook zo’n windows gebruiker (dit is ook mijn eerste bericht) die nu al een tijdje naar een MacBook aan het kijken is. Ik heb er net een besteld. :P
    Voor zo ver ik begrepen heb (en ik heb lang rond gevraagd en gekeken) is de service erg goed. Van de verhalen die ik hoor om mij heen is werkt die MacBook over het algemeen erg goed.

Je kunt altijd wel wachten op nieuwe ontwikkelingen maar dan blijf je wachten. Ik hoopte eerst op een leuke actie voor studenten in Juli (niet gekomen). Nu kan je weer wachten op het babbeltje op de WWDC en daarna op nieuwe intels en dan wachten als die er al in komen tot de kinderziektes met die dingen zijn opgelost. Vervolgens zit je rond het einde van het jaar en dan komt 10.5 weer bijna. Dan is het februari en gaat het gonzen van de geruchten over een twee generatie of derde of prijsverlaging.

Vergeet niet dat juist nu je een heel nieuwe serie hebt. Als je in april een iBook had gekocht dan ben je zuur. Veranderingen en zullen altijd komen, maar de grootse (van iBook naar MacBook) is net achter de rug.

Overgens ben ik nummer 100 in de wachtrij voor een MacBook, dus ze gaan als warme broodjes over de toonbank. Nu ga ook ik koffie dik kijken maar dat lijkt me voor apple genoeg reden om de MacBook nog even met rust te laten.. En troost je, wanneer je het ding ook kopt, na twee jaar is ie toch al weer lekker verouderd (maar werkt hopelijk nog goed)..

Bijdrager
    plonserd

m’n macbook is sinds vorige week stuk..maar ik denk echt niet dat het een slecht toestel is..
    hij is snel, windows draait perfect,mooi scherm, goeie resolutie,..
    Maar er zijn nog steeds een paar fouten (verkleuring is dan nog het minst erg) die me ervan weerhouden de macbook terug te gebruiken wanneer ik een nieuwe opgestuurd krijg..

een G4 doet het nu perfect voor mij (ok, ik had gehoopt geen problemen te krijgen met de macbook), maar van zodra er een revisie is van de macbook, zonder allerlei domme foutjes, schakel ik stante pede weer terug over naar macbook..

de macbook is ondertussen wel al de Mac met de meeste fouten bij verschillende gebruikers, en dat amper 2 maand na de release, dus er kan idd een grote kans zijn dat je je macbook na een paar weken gebruik ook terug kan opsturen naar Apple (ik ben gedurende anderhalve maand heel blij geweest met mn macbook, tot de fouten kwamen…)

Bijdrager
    505
    ”plonserd”

de macbook is ondertussen wel al de Mac met de meeste fouten bij verschillende gebruikers, en dat amper 2 maand na de release, dus er kan idd een grote kans zijn dat je je macbook na een paar weken gebruik ook terug kan opsturen naar Apple (ik ben gedurende anderhalve maand heel blij geweest met mn macbook, tot de fouten kwamen…)

Die G4 Powerbook is gewoon een zeer goed uitontwikkelde laptop. Alle fouten zijn er al uitgehaald.

Dit is de eerste generatie MacBooks. Daar ben ik bang voor, als je ziet wat er met de eerste generatie (witte) iBooks gebeurd is! (videocrash, steeds het Logicboard vervangen).

Ik heb nooit Applecare gekocht, en dat hoeft ook niet want ik vertrouw mijn G4 volledig. Hij zal niet eeuwig meegaan, maar dan is die allang weer verkocht.

Als ik nou een Macbook zou kopen, en je hebt er alleen maar gezeik mee. Gaat misschien na een jaar weer iets kapot, kan je het zelf gaan betalen! En een Macbook wordt wel erg duur met Applecare, iets waar ik nooit aan zou denken voor mijn G4.

Bijdrager
    Cloudsurfer

Veel tegenstrijdige posts in dit draadje, de ene zegt dat het aantal problemen best wel meevalt omdat de kapotte MacBooks alleen aandacht krijgen op fora, de andere zegt weer dat het risico te groot is. Ik ben ook van plan om een MacBook aan te schaffen, maar ik weet dus niet zo goed wat ik dus met dit draadje aanmoet.

Ik zal hem hoogstwaarschijnlijk gewoon kopen en zien hoe ver ik kom. Ik koop hem zowiezo pas tegen kerst, dan zal er al wel een firmware update zijn geweest lijkt mij? Ik ga er in ieder geval gewoon van uit dat de machine die ik koop het goed doet, en als er iets mis mee is breng ik hem gewoon naar een Apple Center.

Moderator
    unSOUND

Tja, het feit is en blijft natuurlijk dat de MacBook op dit moment niet aan te slepen zijn… dat betekend dus ook dat er enorm veel in omloop zijn, en het aantal klachten dus ook groter is, terwijl de uitval procentueel niet veel hoger is dan bij de andere Macs…

Ik heb helaas ook een pech-model: kapotte iSight en uitvallend beeld… maar het wordt gewoon gefikst. Het is uiteraard wel een goede reden om eventueel AppleCare te kopen… mocht hij dan binnen de AppleCare periode 3 maal een flink defect hebben ( wat nu dus al 1 keer is gebeurd ), kun je een nieuwe eisen…

Bijdrager
    plonserd
    ”CoreDuo”
    ”plonserd”

Die G4 Powerbook is gewoon een zeer goed uitontwikkelde laptop. Alle fouten zijn er al uitgehaald.

Degene die ik nu heb is btw rev. A van de 17″ Powerbook G4 1,33 Ghz..
    De vorige eigenaar heeft er nooit problemen mee gehad, en hij werkt nog superlekker (vorige eigenaar heeft trouwens 3 jaar AppleCare erbij genomen, dus nu zit ik nog ongeveer anderhalf jaar safe mocht er iets misgaan met de PB)

Bijdrager
    505

Niet alle rev. A’s zijn per defenitie fout. Ik gebruik een Mac mini G4 van begin vorig jaar. Geen noemenswaardige problemen mee gehad.

Misschien toch iets met Apple’s switch naar Intel, dus andere hardware. Geen betrouwbare G4’s meer die al sinds 1999 geloof ik in Apple’s te vinden zijn.

Bijdrager
    Cleopatra_.

Ik heb zelf een MacBook en ik ben er heel tevreden mee,
    ben ‘m 1 keer kwijt geweest omdat er vlekken op kwamen, maar de kans dat dat bij jou ook gebeurt is niet bijster groot.
    Verder vind ik het een zeer prettig ding om mee te werken, nooit problemen mee gehad (behalve die verkleuringen dan).

Bijdrager
    eMacPaddy

ik heb ook een macbook en wil ervan af;)
    Het is een prachtig ding en zelf ben ik een van de gelukkigen die helemaal geen last heeft van “kinderziektes”, maar ik ga Mac af.
    Heb hem niet nodig voor werk en kan het geld goed gebruiken voor andere hobbies.

Bijdrager
    chilli dude

:| waarom heb je hem dan ooit gekocht?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.