15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    gipsman

Kill apple pay!

De weerstand tegen Apple Pay wordt intenser in België. Weinig kans dus dat meer banken dan de huidige ( BNP Paribas Fortis) AP gaan introduceren.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/01/23/betalen-met-de-smartphone-bancontact-app-wordt-payconiq/

Bijdrager
    McJohn

Wat Apple Pay interessant maakt is het internationaal online betalen op een website. Dat is écht handig als de website het wil ondersteunen. Geen geklooi meer met een digipass waar je 2 gegeneerde codes mag ingeven alvorens je betaald hebt. Met de fusie van Payconiq en bancontact willen ze deze handigheid concurrentie bieden want Payconiq is (voor zover ik weet) enkel in België en Nederland actief.

Stel je van Apple Pay in België ook niet TE veel voor hoor. Ik ben het enkel nog maar tegen gekomen in de Aldi winkels en heb het ook daar al gebruikt. Payconiq is sociaal al méér aanvaard omdat het zowel voor iOS als voor Android werkt.

Ik vrees dat op termijn de meeste “jan-met-de-pet-mensen” door de bomen het bos niet meer gaan zien.

Bijdrager
    gipsman

Ja, denk ik ook. Mensen worden vanzelf ingepakt door hun aanbieder, in dit geval de banken, en kijken niet verder. Maar het zou toch de eerste keer zijn dat Apple Pay in een land niet van de grond komt en een stille dood sterft. Ik wacht af tot andere banken over de brug komen, maar KBC geeft voorlopig geen krimp.

Bijdrager
    Brombeer

Jan met de pet kijkt naar het betaalgemak en of het hem niets kost. Wat voor Apple Pay, de banken en al die andere jongens interessant is, zijn de metadata van het betaalverkeer. Daar zit de (al dan niet vermeende) poen.

Bijdrager
    KarelWillem

Het was toch direct mega-populair in België, volgens onze OMT voorpagina?!

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Er verandert toch niks? Vroeger had je Payconiq en Bancontact en dat wordt nu één app. Zie niet in waarom dat een ApplePay-killer zou zijn.

KBC is ondertussen ApplePay druk aan het testen. Van de ING weet ik het niet, maar die kunnen natuurlijk niet achterblijven.

@mcjohn: Je kan in België overal betalen waar een terminal staat die draadloos (te herkennen aan het “waaiertje” aan de zijkant van het kastje) kan betalen. Het is dus niet beperkt tot enkel de Aldi, maar kan net zo goed in de Liddl, de Colruyt, de Standaard Boekhandel, de Albert Heijn of gewoon bij je kapper of bakker.

Bijdrager
    McJohn

Ik baseer me op het klevertje “Apple Pay” dat ik aan de terminal zie hangen, Aldi en Vandenborre hebben die hangen, (die laatste schiet me nu te binnen). Stelt dat andere symbool niet gewoon voor dat je wireless kan betalen als je je bankkaart tegen de terminal houdt? Wireless bankkaart zonder smartphone dus?

Edit: idd, blijkbaar zou het moeten werken als dat wireless symbool aan de kassa hangt! Je hebt gelijk;)

Bijdrager
    gipsman

@MoNdO

Als ik naar kbc bel, dan zeggen ze dat Applepay ‘voorlopig geen optie’ is.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

<p class=”cite”>gipsman op 23 januari 2019 om 16:05</p>
    @MoNdO

Als ik naar kbc bel, dan zeggen ze dat Applepay ‘voorlopig geen optie’ is.

Nochtans weet ik uit betrouwbare bron dat er op dit moment mensen zijn die ApplePay aan het testen zijn voor KBC.

Maar ik heb geen idee wanneer ze het willen invoeren.

Bijdrager
    gipsman

@MoNdO

Het is natuurlijk heel dubbelziinig: je hebt zelf een product en tegelijk moet je onder externe druk het product van een concurrent aanbieden, waarbij de kans reëel is dat je eigen dienst (plus de gemaakte kosten) verdwijnt omdat die locaal is terwijl de concurrent mondiaal is, cfr. hoe bv. destijds kruideniers weggeveegd werden door supermarkten.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

<p class=”cite”>gipsman op 23 januari 2019 om 18:43</p>
    @MoNdO

Het is natuurlijk heel dubbelziinig: je hebt zelf een product en tegelijk moet je onder externe druk het product van een concurrent aanbieden, waarbij de kans reëel is dat je eigen dienst (plus de gemaakte kosten) verdwijnt omdat die locaal is terwijl de concurrent mondiaal is, cfr. hoe bv. destijds kruideniers weggeveegd werden door supermarkten.

Ja inderdaad. Dat klopt helemaal. Neemt niet weg dat ik denk dat de twee diensten perfect langs elkaar kunnen bestaan.

Die lokale kruidenier kan trouwens wél op mijn sympathie rekenen, terwijl de banken het qua vertrouwen helemaal verpruts hebben. Dat kruideniertje heeft mij in 2008 namelijk niet keihard bestolen. 😉 Maar dat doet hier even niet ter zake.

Bijdrager
    McJohn

@ MoNdO GeNeRaToR, off topic en bij wijze van humor,… maar misschien weet je het nog niet dat het kruideniertje je bestolen heeft destijds?  :)

On topic; Ik zie ook niet in waarom deze diensten niet mooi naast elkaar kunnen functioneren. Het is de consument wat bepaald of een bepaalde manier van betalen nuttig is of niet. Ik denk niet dat een dienst als Apple Pay opeens gaat verdwijnen omwillen van Payconiq.

Bijdrager
    gipsman

@mcjohn

Ja, die stelende kruideniertjes zijn/waren er zeker ook wel. Probleem met mondiale kruideniertjes is dat ze iedereen kunnen bestelen en groeien naar monopolies, duopolies, triopolies. Vier is dikwijls het kantelpunt, bv. in de telecomsector. Wanneer ik iets bestel bij bv. Amazon en daarna ga kijken op de site van de producent zelf, dan stel ik vast dat die zijn eigen product zelf ook levert (exporteert) en voor een lagere prijs. Soms sneller, soms minder snel. Ik heb bv. iPhone hoesjes gekocht bij Pad and Quill, bij Snakehive, en niet alleen zijn prijs en levering vergelijkbaar met Amazon, Bol.com, etc. maar ook het assortiment is veel vollediger.

Bijdrager
    McJohn

Dat heet dan evolutie.:)

Vandaag stond ik in een winkel en besloot ik met Apple Pay te betalen, maar de dame aan de kassa had er destijds (nog niet zo heel lang geleden dus anno 2019) een briefing over gekregen, maar wist totaal niet hoe en wat de bedoeling was. Zo zie je maar, dat Apple Pay, althans waar ik woon, nog een soort gewenning moet krijgen. Dit komt omdat 1) Apple Pay verbonden is aan iOS, dus geen Android of andere mobiele systemen en 2) omdat er op ogenblik van schrijven slechts 1 bank in België is dat het syteem omarmt, BNP Paribas Fortis, dat eigenlijk een Franse (geen Waalse, maar Franse) bank is.

Ik heb gewoon “geluk” dat ik aan beide eisen voldoe, alhoewel,… geluk en banken,…gaan niet goed samen.;)

Op gebied van “populair betaalmiddel” zal Payconiq het halen, omdat de 2 eisen compleet teniet gaan, en je dus een breder publiek kunt aanspreken.

Bijdrager
    toffradio

ik snap de titel niet… ik gebruik sinds de eerste dag enkel nog apple pay op mijn watch. nog maar weinig problemen ondervonden. soms weet de handelaar inderdaad niet dat het werkt op hun toestel, maar het werkt.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.