15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    DESMEV

Kikkerperspectief met Video/Vingercamera

Ben op zoek naar een manier om een vingercamera aan te sluiten op een Mac. Waar gaat het om.

Stel je voor een filmpje waarin het standpunt is als vanuit letterlijk een kikker. De camera moet dus handzaam zijn heel dicht bij de grond kunnen etc etc. Dus dacht ik zelf aan een kleuren vingercamera. Maar wat misschien ook wel werkt is de losse isight camera van Apple. Het is bedoeld voor internet dus hoeft geen pixellawine te zijn. De filmstijl zal met beweging zijn, uit de hand. Een “standaard”consumenten DV camera kan niet dicht genoeg bij de grond komen.

De Montage zal ik in iMovie willen gaan doen (is de enige software die ik momenteel heb)

Wie heeft ideeën over de hardware techniek,m zodat de content in iMovie ingevoerd kan worden.

Overigens zijn andere (wilde) ideeën met oplossingen zeer welkom…

Bijdrager
    hahaha… wat slecht

wat dacht je van een standaard camera en een spiegel in de juiste hoek?
    Dan kan je alsnog in kikker perspectief filmen.
    Je zult het beeld alleen in imovie HD moeten ontspiegelen.

Bijdrager
    Trizan

Kan je niet een gat graven in de grond? :mrgreen:

Bijdrager
    DESMEV

Oké om wat meer preciezer te zijn. Er moet een proces gefilmd worden van het maken van een doosje/verpakking waar uiteindelijk een bonbon in komt te zitten. Dus eigenlijk bonbon perspectief. Vraag me niet naar het hoe en waarom dit onderwerp. Heeft met een nieuwjaarsactie te maken.

Ik heb zelf een DV camera maar de lens tot onderkant camera afstand is een cm of 8. Is niet laag genoeg.

Een vraag die ik ook nog heb: komt er een vloeiend beeld uit de isight, hoeveel beeldjes per seconden neemt die op en wat is de minste afstand van scherpstelling.

Gat graven is dus geen optie. En de aard van het filmpje met allerlei standpunten (bonbon wordt opgepakt en gaat doosje in etc) wordt wat ingewikkeld met een spiegeltje, lijkt mij.

Bijdrager
    Josebo.

Misschien de camerafunctie van een fotocamera? Die staan meestal wel wat lager bij de grond. En aangezien je niet zien hele hoge kwaliteit nodig hebt is het misschien een optie…

Bijdrager
    KarelWillem

De meeste vingercamera’s hebben een normale tulp-video-aansluiting.
    Die steek je dus niet zomaar standaard in je Mac.

Je zult dan wel een video-converter tussen moeten plaatsen als een DAC-100 of zo.
    Of het via je digitale camera laten lopen als die daar een aansluiting voor heeft.

Bijdrager
    DESMEV

Heb even met de DVCam een klein testje gedaan. Het standpunt kom ik waarschijnlijk wel aardig mee weg. Blijft nog wel over dat de bewegingen van het opzijgeschoven worden, opgepakt worden, ingepakt worden wat lastiger worden met een grotere camera. Al is de camera een gewone standaard DV camera, dus niet zo’n semi prof grotere.

We komen langzaam dichterbij een mogelijke oplossing.

Bijdrager
    stel maar

kan je het onderwerp in op een tafel plaatsen. naast de tafel zet je een statief zodat de cameralens op de juiste hoogte is.

Bijdrager
    awi

het doosje wat groter/hoger (na)maken en dan de camera erin

Bijdrager
    DESMEV

Het vergroten van allerlei materiaal is op zich een aardig plan maar zou door de diverse camerastandpunten (bonbon wordt opzijgeschoven, opgetild, valt misschien nog een keer op bureaublad) te veel werk worden. Ook komen er grote gedeelte van de tijd handen in beeld die het doosje vouwen en in elkaar zetten. De complete mailing wordt voorbereid en in elkaar gezet.

Heb gisteravond even zitten spelen en ook bekeken hoe het op internet te zetten. Het is nog absoluut niet een filmpje, is alleen maar een rauwe vingeroefening om eens wat diverse items die erbij komen kijken uit te zoeken

Met name ook wat betreft de goede uitvoer uit iMovie om op internet te zetten gaf toch wat problemen of te weinig kwaliteit of te zware bestanden of veel horizontale strepen door filmpje heen. In de uitvoer zijn ook zoveel keuzes te maken. Lastig als een leek als ik op dit gebied.

zie: http://www.mgfotostudio.nl/cookie.html

Geluid wel even aanzetten op normaal volume
    wordt vervolgd, want heb ook nog een boel andere vragen maar alles op z’n tijd.

Bijdrager
    Edwin377

kom je niet dichter bij de grond als je met de camera op de kop filmt en dan later het hele beeld roteert? (ik weet eigenlijk niet of dat in iMovie kan)

Bijdrager
    DESMEV

Nee niet standaard, maar wellicht wel met een plugin

Bijdrager
    k-the-ripper

Je kan de DV camera op zijn kop houden , heb je alleen iMovie nodig wat bij het iLife pakket zit
    (kan zo gauw niet vinden of je met iMovieHD ook kan roteren)
    zie:
    http://docs.info.apple.com/article.html?path=iMovie/7.0/nl/11925.html

oeps te laat die tip was al gegeven..

Bijdrager
    DESMEV

Heb nu deze camera in het vizier:

http://www.logitech.com/index.cfm/webcam_communications/webcams/devices/4528&cl=nl,nl

Kan zo te zien wel plat langs de “grond” Statiefje lijkt omhoog te kunnen scharnieren. Hoge resolutie ook. Ook al is het voor internet, zal je zien dat de klant het ook op z’n plasma HD wil laten draaien…

Bijdrager
    k-the-ripper

Op zijn kop filmen is dus heel goed mogelijk, want je kan met quicktime de hele film weer 180 graden draaien.
    Als je een DV camera hebt zou ik het eens proberen.

QuickTime film roteren:

Kies ‘Venster’ > ‘Toon filmkenmerken’ in QuickTime Player.
    Selecteer een videospoor in het kenmerkenvenster en klik vervolgens op ‘Beeldinstellingen’.
    Klik op een van de roteerknoppen om de richting van de film te wijzigen.

Kun je de film opnemen, dan door quicktime heen halen om te roteren en vervolgens in iMovie importeren.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.