8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    victor93

Kiezen welk OS moet opstarten

Dag OMT-ers,

Voor school heb ik windows op mijn MacBook moeten zetten. Thuis gebruik ik liever Mac Os. Nu heb ik hem zo ingesteld dat hij automatisch opstart met windows, maar is het mogelijk om tijdens het opstarten te kiezen wat hij moet opstarten zonder de optie toets in te drukken ? want nu heb ik elke keer als ik thuis kom en me laptop aan zet van ohja shit… hij start met windows op. Heb het ook al andersom gedaan, maar dan zit ik me precies hetzelfde verhaal op school dat hij Mac Os opstart.

Weet iemand of dit kan ?

Gr, Victor

Bijdrager
    Soap

Ik snap het niet. Je wilt hem met een ander systeem opstarten zonder de Alt toets? Kan toch niet anders lijkt me? Moet hij zien : Oh hij is thuis! Mac OSX kom der maar in!

Bijdrager
    E.Valentino

je moet even refit installeren. daarna uit de dmg de map efi kopiëren naar de root van je osx harddisk. je kan hem ook mooi customizen!

refit – http://refit.sourceforge.net/
    customize – http://www.youtube.com/watch?v=biu3l_esNjY

vooral met die na die customize ziet het er erg gelikt uit;-)

Bijdrager
    Hansi2124

Dat is dus ook niet wat TS bedoelt. Dan kan je net zo goed (en zonder risico van wat dan ook) de alttoets even ingedrukt houden.

Wat TS echt wil, moet overigens nog uitgevonden worden volgens mij……..

Bijdrager
    E.Valentino

is dus wel wat die bedoelt :

maar is het mogelijk om tijdens het opstarten te kiezen wat hij moet opstarten zonder de optie toets in te drukken ?

beter lezen voordat je commentaar levert.

Bijdrager
    Yggdrasil

Je kunt dat niet instellen.

Wat je wel kunt doen is een programmaatje installeren onder OS X waarbij je bovenaan in de menubar een vlaggetje krijgt. Als je daarop klikt, sluit OS X af en wordt Windows opgestart.

Zo ga ik in iets minder dan een minuut van OS X naar Windows. Is dat niet beter dan?

Bijdrager
    iep
    Hansi2124 op 15 september 2011

Dat is dus ook niet wat TS bedoelt. Dan kan je net zo goed (en zonder risico van wat dan ook) de alttoets even ingedrukt houden.

Juist niet. Standaard kan het niet omdat je bij het indrukken van option en selecteren voor het betreffende OS in de EFI wegschrijft van welke “schijf” (partitie is een betere benaming) hij moet opstarten waarna hij een soort van reboot geeft. Zo werkte dat vroeger ook met OpenBoot van Sun waar Apple ook gebruik van maakte en zo werkt het nu dus nog steeds. Wat je met dat refit doet is de partitie met refit (de bootmanager) opstarten. De gebruiker maakt daarna z’n keuze en de bootmanager start het gekozen OS op. De keuze ligt in dit geval altijd bij de gebruiker. Die moet een keuze maken om verder te gaan.

Ik vraag me alleen af in hoeverre iets als boot camp eigenlijk nodig is. Met virtualisatie kun je tegenwoordig ook al erg veel op o.a. 3D gebied waardoor boot camp steeds minder vaak nodig is. Met virtualisatie heb je geen last van continue reboots, het is gewoon een applicatie die je opstart en afsluit. VirtualBox (gratis; heeft problemen met usb en is daardoor niet altijd een goede oplossing), Parallels Desktop en VMware Fusion zijn de 3 virtualisatie applicaties voor OS X welke het prima doen in Snow Leopard en Lion. Parallels en VMware bieden wat meer integratie mogelijkheden aan met OS X waardoor deze wat naadlozer werken maar daar is de prijs dan ook naar.

Bijdrager
    Hansi2124
    E.Valentino op 15 september 2011

beter lezen voordat je commentaar levert.
    Rustig aan hoor……:confused:

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.