12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

[Opgelost] Kiezen van een account/computernaam in macOS High Sierra

Ik ben zojuist voor het eerst macOS High Sierra aan het installeren en nu valt mij op dat wanneer je een gebruiker aanmaakt, tijdens het installatieproces, dat je accountnaam (het bekende huisje in Finder) alleen maar uit lowercase (kleine letters) mag bestaan, hebben jullie dit ook ???

Ik kies daar namelijk al mijn hele leven het type Mac dat ik installeer, in dit geval dus een Mac mini┬á– met spatie – voerder maakte macOS of OS X daar dan standaard Mac_mini van en kwam dat naast het huisje te staan, veder nooit meer omkijken naar. Echter, High Sierra maakt daar nu ineens┬ámacmini van.

Noem mij maar een zeurpiet maar dit soort dingen irriteren mij als ik in Finder altijd naar lage letter m van Mac mini moet kijken. De underscore tussen Mac en mini kan ik technisch nog begrijpen.

Ik heb al eens geprobeerd om er geforceerd Mac_mini van te maken maar dan maakt het installatieschermpje er standaard mac_mini van. Ook compleet waardeloos omdat de rest in het Finder-rijtje Downloads, Documenten, Macintosh HD wel allemaal met een hoofdletter mogen beginnen.

Is dit op een manier op te lossen of moet ik binnenkort in San Francisco met een aantal software engineers over de parkeerplaats gaan slepen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 8 maanden geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Bijdrager
    Brombeer

10.13 wordt voor mij steeds meer Bye Sierra, als ik e.e.a. zo lees. Tien jaar geleden was een nieuw Mac OS X nog een vooruitgang.

Bijdrager
    GoeieDag

Bye Brombeer, ook een mooie alliteratie! Ouwe zeur!

OS X maakt al voor zover ik weet van de hoofdletter die je ingeeft bij ‘Volledige naam’ uit zichzelf een kleine letter in ‘Accountnaam’ (Verkorte naam). En deze kun je altijd veranderen in een hoofdletter; zo ook in High Sierra. Ik heb een aantal HS ge├»nstalleerd, waaronder ook schoon: geen probleem. Ik heb zojuist nog een nieuwe gebruiker aangemaakt: geen probleem. Overal blijft de hoofdletter behouden, cq kan ik een hoofdletter invoeren.

Dus blijf maar gewoon thuis, en los je probleem op, ipv af te reizen naar SFO en je daar te voegen tussen de grote aantallen kanslozen…

Bijdrager
    Shmoo

Zou het hier iets mee te maken kunnen hebben?

Want bij mij functioneert het duidelijk niet zoals dat bij andere het geval blijkt te zijn.

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk dat ik het opgelost heb door het handmatig te fixen. Je moet dan wel even tijdelijk een andere Admin-gebruiker erbij maken en uitloggen van je huidige account.

(tweede item op de url)

Change the account name and home folder name

https://support.apple.com/en-us/HT201548

Bijdrager
    GoeieDag

‘Niet hoofdlettergevoelig’ is goed, en de normale formattering.

Heb jij in het venster van de schermafbeelding de Accountnaam ‘sjaakzwart’ niet handmatig veranderd in ‘Sjaak Zwart’?

Want dat gaat bij mij altijd goed (behalve dat ik nooit spaties gebruik).

Bijdrager
    GoeieDag

Shmoo, heb je mijn tip nog geprobeerd? Bv door het aanmaken van een nieuwe gebruiker op je Mac.

Bijdrager
    Shmoo

Sorry had het topic uit het oog verloren.

Klopt ik kan in het accountnaam veldje handmatig een hoofdletter maken in het begin maar dat ging 100% zeker weten niet tijdens het installatieproces wanneer er nog geen gebruiker is aangemaakt. Dan floepte deze gewoon weer terug naar kleine letters.

Bijdrager
    Maurits

Als je tijdens de setup een gebruikers naam kiest zal macOS die naam een beetje aanpassen naar een ‘homefolder compatible’ naam, en daarbij heeft lowercase de voorkeur (zover ik gezien heb, en Sjaak Zwart laat zien hierboven) Zover ik weet zijn Hoofdletters en leestekens ┬áWEL toegestaan, maar NIET gebruikelijk. Spaties en een de meeste ┬átekens als :,/ en\ mogen NIET. Mijn Mac geeft een fout-beep als ik probeer een (korte) account naam probeer te maken met spatie of leestekens en staat het niet toe.

In het artikel HT201548 waar shmoo naar linkt staat letterlijk:

When modifying the account name (short name) or home folder name, it should not contain any spaces

Deze restricties zijn volgens mij al jaren bestaand, maar misschien nu iets strenger afgedwongen (bij migratie/upgrade was soms de check minder streng dan voor nieuwe accounts)

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden geleden door  Maurits.

Bijdrager
    Shmoo

Het ging mij ook alleen maar om de hoofdletter. Ik hoef geen spaties or rare tekens te gebruiken want ik gebruik normaal altijd al een underscore tussen Mac _en_ mini. Ik begrijp dat Unix of het systeem path  in de problemen komt wanneer je rare fratsen gaat doen maar hoofdletters moeten geen probleem zijn. Dat is nooit een probleem geweest in het verleden.

Goed, ik heb het nu handmatig doorgevoerd en dus opgelost mijn account heet nu weer Mac_mini ipv macmini of mac_mini

Moderator
    Night

(y)

Bijdrager
    GoeieDag

Beetje off-topic en persoonlijk: zo’n underscore vind ik wel het meest lelijke leesteken wat er bestaat; echt spuuglelijk! Ten eerst omdat het buiten de computeromgeving, dus in de echte wereld, niet bestaat. En ten tweede omdat het me te veel aan het computergebruik van de begintijd van de pc doet denken, met o.a. dat onmogelijke Windows, Hotmail, etc, uit die tijd. Dus dat ding zal ik n├│├│it gebruiken. Gewoon Macmini is heel mooi!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.