20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    AppleFan051998

Kiezen Macbook Pro voor studie (media informatie en communicatie)

Hallo ik ben nieuw op dit forum,
    mijn vriendin wil een macbook pro voor haar studie (media informatie en communicatie) aanschaffen. Hierbij wordt veel gebruik gemaakt van programma’s als o.a. photoshop. Ik weet zelf redelijk wat van computers en macs maar voordat ik haar een verkeerd advies geef wil ik hier toch nog navraag doen.

Het volgende advies werd gegeven voor een geschikte laptop door de school;
    – Macbook 13” Retina
    – 256gb flash
    – 1,1Ghz dual-core Intel Processor of de i5 2,7Ghz
    – 8gb werkgeheugen

Toen ik deze specificaties zag leken mij deze enigszins verouderd, vandaar deze topic om te komen tot een goed advies.

Het is een wens om de kostprijs zo laag mogelijk te houden, echter mag de kwaliteit daardoor niet tegenvallen en is er daarom ook de eis dat ze minimaal 5 jaar die studie door kan komen met dezelfde macbook en dat deze ook enigszins snel blijft in gebruik.

Momenteel is er nog niet zo lang een nieuwe macbook pro uit met de nieuwe usb-c poorten, dit leek mij zelf niet handig i.v.m. de hoge prijs en het noodzakelijke van een normale usb-poort en/of hdmi (dit voor gebruik van presentaties etc.). Overigens wil ze overbodige verkoopkabeltjes mijden.
    Hierdoor is het naar mijn idee beter om het vorige model aan te schaffen, o.a. door de lagere prijs, normale usb-poorten en hdmi.

Verder voldoet 13 inch en is 256 gb opslag gewenst, echter overweegt ze een combinatie met een externe hdd van 1tb zodat de 128gb flash niet uitgesloten hoeft te worden.
    Ik hoor graag welk advies jullie haar zouden geven en als jullie hierbij ook willen vermelden wat de kosten daarvan zijn is dat helemaal super!

Tot slot hoop ik dat ik het probleem duidelijk genoeg heb geschetst en jullie als lezer een goed beeld hebben.

Alvast Bedankt!

Bijdrager
    Shmoo

Volgens mij bestaat er geen MacBook (Pro) 13″ met een 1,1GHz processor. Bedoel je nu de Pro instap of de Retina 12″ MacBook zonder Pro.
    ?

Bijdrager
    AppleFan051998

Nouja dat is exact de reden waarom ik twijfel aan de specificaties gesteld door de school, er moet in ieder geval een macbook pro gekozen worden, dus daarop zou ik graag een advies willen.

Bijdrager
    Shmoo

Dat zijn gevaarlijke dingen om advies over te geven.

Heel vaak, en dat zie je op sites als OMT ook gebeuren, en is dat je mensen hebt die maar wat roepen omdat ze alleen maar naar cijfertjes kijken en dan snel vergelijken wat een ander merk allemaal voor hetzelfde geld in een computer stopt. Vaak ziet het er dan uit alsof die andere computer gehakt moet maken van de Mac maar uiteindelijk blijkt toch dat de software + hardware combinatie heel veel verschil oplevert dat je vooraf nooit had gedacht.

Je hoeft niet veel verstand te hebben van video’s bewerken om dit te kunnen volgen en te begrijpen hoeveel power er eigenlijk in deze, op het eerste oog extreem simpele machines zit.

Ik ga niet zeggen dat jij of je vriendin met de instap Pro je Photoshop dingen kunt gaan doen. Mijn gevoel zegt dat dit makkelijk moet lukken als je ziet wat hierboven gedaan wordt qua videomontage.
    Ik ben geen Adobe software gebruiker maar mijn gevoel zegt dat het zeker mogelijk moet zijn met de instap MacBook Pro zonder Touch Bar.

Bijdrager
    AppleFan051998

Oke en als ik het vorige model macbook pro zou aanschaffen met de volgende specs;

– Intel i5 2,7 Ghz turbo tot 3,1Ghz
    – 128gb ssd
    – 16gb 1888Mhz ram

En dan eventueel 2 jaar lang externe hdd gebruiken voor extra opslag en eventueel later zelf een 500 gb ssd inbouwen (dus nadat de garantie is verlopen).

Bijdrager
    Bremsy

Bij de MacBookPro 2016 met TouchBar is de ssd niet te vervangen. Bij de MBP zonder touchbar in principe wel, maar alleen door ssd’s van Apple. Die zijn op zijn best erg prijzig en lastig te krijgen (https://tweakers.net/nieuws/117955/ssd-van-de-macbook-pro-met-touch-bar-kan-niet-vervangen-worden.html). Dit laatste geldt ook voor de 2015 modellen.
    Ik zou er vanuit gaan dat later upgraden dus nauwelijks mogelijk is.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Je kan ook makkelijk een oude macbook Air of Macbook Pro (zelfs tot 2011) gebruiken zolang je daar maar SSD inzet, en dan het liefst 500Gb.
    Met 10.10.5 Yosemite erop, bij voorkeur.
    Ik heb veel op de HvA lesgegeven en het meest voorkomende probleem bij studenten was een laptop zonder SSD: daar kun je helemaal niks mee.

Alhoewel je niet kan verwachten zo’n oudje nog 5 jaar meegaat, zal 2 of 3 jaar wel lukken

Bijdrager
    Shmoo
    AppleFan051998 op 01 mei 2017

Oke en als ik het vorige model macbook pro zou aanschaffen met de volgende specs;

– Intel i5 2,7 Ghz turbo tot 3,1Ghz
    – 128gb ssd
    – 16gb 1888Mhz ram

En dan eventueel 2 jaar lang externe hdd gebruiken voor extra opslag en eventueel later zelf een 500 gb ssd inbouwen (dus nadat de garantie is verlopen).

Als je gewoon op termijn een serieuze externe media koopt is er toch niets aan de hand? Ik bedoel, externe opslag heb je ook al in pocket formaat/design en in SSD snelheid met USB-3 of Thunderbolt snelheid en wat niet allemaal. Het wegschrijven van een bestand gaat tegenwoordig zo verschrikkelijk snel.

Het is echt geen straf om bepaalde bestanden ( 38.000 miljoen familie foto’s ) die je niet dagelijks gebruikt en al helemaal niet op school niet intern op je systeem te hebben staan. Plus, er komen toch tijden aan waar jij zelf gaat zeggen, bestandje X laat die maar lekker in de cloud staan want daar staat het veiliger dan bij mij thuis lokaal op een externe HD die ik weer moet backuppen en verstoppen. Wanneer dat bestandje dan in de cloud staat kun je zelf aangeven of je het gedownload wilt hebben op je interne schijf of alleen online in de cloud en enkel een verwijzing naar dit bestandje op je computer.

Geblokkeerd
    Anoniem

Dus de oude MBP 13″ voor 1449 is gewoon een optie? Die draait Photoshop prima, zo veeleisend is het nou ook weer niet.

SSD vervangen zou ik niet snel aan denken, dan maar upgraden bij aanschaf. Echter: doe je dit (128 -> 256) dan kun je qua prijs net zo goed de nieuwe MBP 13″ zonder touch bar nemen (1699) die al 256 GB heeft.

Deze heeft misschien een 2.0 GHz processor ipv 2.7, maar de benchmarks zijn zelfs een fractie hoger. De nieuwe MBP heeft namelijk sneller Flash geheugen en is grafisch sterker. Iedere generatie heeft weer zijn verbeteringen natuurlijk.

Verder krijg je een groter trackpad, helderder scherm, is de machine kleiner, minder dik, minder zwaar, heeft hij betere speakers en meer van dat soort.

Tja, USB-C… Hoeveel adapters je nodig hebt verschilt per gebruiker maar je kan het overdrijven. Één hub en je kan klaar zijn. Een externe schijf kun je zelfs direct aansluiten met de juiste kabel.

Geblokkeerd
    Anoniem

En ik wil niet stoken verder maar de nagelnieuwe Surface Laptop ziet er ook niet verkeerd uit… https://www.microsoft.com/en-us/surface/devices/surface-laptop/overview

Bijdrager
    Shmoo

Als je een instap MacBook Pro 2016 zonder Touch Bar kunt betalen dan moet je dat ding natuurlijk altijd kopen boven de oudere 2015 machine. Dat lijkt mij logisch, er zit gewon heel veel voordeel in zo’n nieuwere machine zeker wanneer de prijzen ongeveer gelijk zijn.

Echter die 1699,- wat Apple er voor vraagt is extreem veel geld. Bij webshops als Media Markt, CoolBlue en Wehkamp is deze nieuwe machine sinds de introductie nog nooit voor Apple’s adviesprijs verkocht maar kost het ding gewoon al sinds de introductie 1544,-. Dat is ook wel ongekend eigenlijk, dat een nieuw model computer gewoon standaard 150,- korting krijgt. Niet een weekje of twee actiepakkers en lokkertjes dagen maar gewoon sinds de introductie deze vaste lagere, maar nog steeds veel geld – prijs.

Bijdrager
    Shmoo

Bijdrager
    Nielskorte

Zelf doe ik Commerciele Economie creative marketing & sales en heb die programmas ook vaak nodig. Ik heb de instapversie 13″ MacBook Pro mét touchbar. Alles draait daar echt prima op van adobe. Vaak heb ik zelfs ps ai en id tegelijk draaien en dat gaat gewoon goed. Batterijduur is ook prima kom er makkelijk een schooldag mee door. Deze versie kan ik zeker aanraden!

Bijdrager
    Nielskorte

Heb wel een 3tb harde schijfje in mn tas zitten trouwens, kost tegenwoordig niet zoveel.

Bijdrager
    Shmoo

Touch Bar heeft TS sowieso niet nodig. Dat is leuk voor de meer geavanceerde Apple-friemlaars.

Bijdrager
    AppleFan051998

Oke de nieuwste macbook pro die is waarschijnlijk wat te duur, dus we willen ons waarschijnlijk toch focussen op het vorige model, de vraag is 16 gb ram of 8gb, ik ga er zelf namelijk vanuit dat 16gb straks de standaard wordt binnen 5 jaar en dat 8gb ‘verouderd’ is.

Klopt het verder dat de ssd in het vorige model alleen vervangen kan worden door een officiële ssd van apple?
    Zolang je ‘m formatteert en de aansluiting komt overeen dan zou het toch goed moeten zijn?

Bijdrager
    AppleFan051998

Ik heb bij een soort van gelijk iets als leapp een macbook pro uit 2013 gevonden met de volgende specs;

– 2,6 Ghz Intel i7 Quad core
    – 16gb ram 1600 Mhz
    – 512gb ssd
    – Nvidia Geforce GT 650M 1024 mb
    Intel HD graphics 4000 1536 mb

Totaalprijs; €1250
    Kunnen jullie mij vertellen of dit een goede aankoop zou zijn?

Bijdrager
    Shmoo

Nee dat is geen goede aankoop voor een tweedehands computer uit 2013.

Blijf weg bij de Leapp’s en iUsed shops. Hun prijzen voor Apple computers zijn echt compleet waardeloos. De machine die jij laat zien koop je waarschijnlijk op Marktplaats particulier over van iemand voor 1000,-

Bijdrager
    AppleFan051998

Oke maar los gezien van de prijs, zou dit model voldoen?

Bijdrager
    TheBigZ
    AppleFan051998 op 01 mei 2017

mijn vriendin wil een macbook pro voor haar studie (media informatie en communicatie) aanschaffen. Hierbij wordt veel gebruik gemaakt van programma’s als o.a. photoshop.

…en is er daarom ook de eis dat ze minimaal 5 jaar die studie door kan komen met dezelfde macbook en dat deze ook enigszins snel blijft in gebruik.

Ik hoor graag welk advies jullie haar zouden geven en als jullie hierbij ook willen vermelden wat de kosten daarvan zijn is dat helemaal super!

Tip: kijk ook eens naar de (vorige) 15″. Kan ze echt nog jaren mee vooruit.
    https://tweakers.net/pricewatch/446840/apple-macbook-pro-15-komma-4-inch-retina-(2015)-2-komma-2ghz-256gb.html

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.