26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Grutty

Kiezen: iPad, Mini of Air?

Hallo allen,

Sinds een tijdje begint mijn mac te verslechteren. Het is ook een G5 iMac, dus het was onderhand wel al te verwachten. Ik heb sinds kort het plan een nieuw apparaat aan te schaffen die mijn oude iMac kan vervangen of kan ondersteunen. Hierbij twijfel ik eigenlijk uit 3 totaal verschillende apparaten: de iPad, de Mac Mini en de MacBook Air.
    Elk van deze apparaten dienen op hun eigen manier als oplossing. Nu ben ik benieuwd welke jullie zouden kiezen als jullie in mijn schoenen stonden.
    Situatie:
    Ik ga nog naar school. Aankomende schooljaar eindexamen VWO, dan studeren.
    Om het weekend niet thuis en heb dan geen eigen computer (wel toegang tot internet, natuurlijk). Dit zou ik echter wel graag willen hebben!

1. Ik dacht aan een iPad, omdat ik hier nagenoeg alles op kan doen wat ik wil. Ik kan er mijn school op doen (iWork) en kan internetten. Alles wat ik niet kan doen op de iPad, kan ik natuurlijk dan nog op mijn iMac doen. (Daarnaast wil ik hem ook al een tijdje.)
    2. Ik dacht aan een een Mac Mini, omdat dit een sterke computer is. Ik kan hem meenemen en bovendien is hij ook nog de goedkoopste mac die ik nieuw kan verkrijgen. In het weekend kan ik hem aansluiten en dus gewoon gebruiken.
    3. Ik dacht aan een MacBook Air, omdat dit de goedkoopst verkrijgbare laptop is. Hij is snel, en hij heeft alles in 1 (beeldscherm, toetsenbord, muis) in tegenstelling tot de Mini (dus dit is eigenlijk wat handiger?).

Wat vinden jullie een verstandige keuze?
    Alvast bedankt.:lol:

Groeten, Rutger.

Bijdrager
    Mick-23

Een iPad zou ik totaal niet nemen als ik nog op school zat (ik zit ook nog op school).
    Wil je ook nog gamen? Dan is de Mac mini de beste keuze, alleen moet je daar ook een beeldscherm bij hebben…
    Ik zou voor de Macbook air kiezen die eigenlijk een mac mini èn een iPad is. Je kan hem meenemen. De processor is ook goed en je hebt dus ook een beeldscherm, toetsenbord en een muis.

Mijn keuze: Macbook Air. Wat is je budget als ik vragen mag? Misschien helpt dat bij het kiezen.

Bijdrager
    App-ie

iPad is geen computer zoals een mac dat is. Het is meer een gadget.
    In jouw geval zou ik voor de mini gaan, maar dan wel met de HD6630M chip.
    T.o.v. de G5 zul je bij de nieuwe macs een enorme snelheidswinst tegemoet kunnen zien… Kopen dus.
    (nee ik werk niet in een applestore:-) )

Bijdrager
    madcat

als je over een jaar wilt studeren zal je zien dat een laptop in de schoolbanken een stuk handiger is als een ipad of mini.

Zelf heb ik ook een ipad, dan zie ik dat ik het vooral gebruik als ik op de bank of in bed nog wat wil internetten of email wilt verwerken en op het werk voor aantekeningen

ik denk dat dit bij jou hetzelfde gaat als je de ipad gaat kopen, het is vooral om te consumeren en niet te produceren. de mini is iets wat alleen thuis kan werken.
    aangezien de air niet veel langzamer is dan de mini zou ik daar voor gaan.
    Als het kan wel de 13″ aangezien ik persoonlijk de 11″ wel erg klein vind

Bijdrager
    Mick-23

@madcat Als je 13″ fijner vind kan Rutger beter een MBP kiezen (goedkoper en beter).
    Dus nog een optie als je dat kan betalen!

Bijdrager
    Grutty

met oog op het volgende jaar denk ik inderdaad dat de mini geen verstandige keuze is.
    ook denk ik dat madcat wel gelijk heeft over dat consumeren en niet produceren op een iPad.
    Dus, een laptop is dan waarschijnlijk het handigst?
    een 11″ air is te klein?
    13″ air kost 1.249,-
    13″ pro kost 1.149,-

qua prestaties is de pro ook beter (CPU) en heeft deze een dvd speler.
    dus. die doen dan?

Bijdrager
    mvdenberg

Ik zou voor een laptop gaan: dus in jouw geval de macbook air. Macmini meenemen doe je toch niet zomaar: steeds adapter mee. Bovendien moet je dan 2 schermen/toetsenborden/muizen hebben. Dat geld moet toch worden uitgegeven dus een macbook (pro) heeft toch zijn voorkeur.
    iPad is leuk: maar maakt het snel uitwisselen van documenten die je vaak samen met je klasgenootjes maakt erg onhandig. Bovendien zijn andere schoolprogramma’s (anders dan tekstverwerken) niet of moeilijk te installeren op een iPad. Zeker gezien je nog een aantal jaren gaat studeren zou ik voor een laptop gaan!

Bijdrager
    Grutty

@mvdenberg
    denk je dan dat de 11″ air niet te klein is?
    Naar mijn idee denk ik dat het wel te doen is, maar ik kan mij wel herinneren dat ik de 13″ macbook al best klein vond…

Bijdrager
    mvdenberg

Ik zou inderdaad voor de 13″ gaan.

Bijdrager
    Yggdrasil

Ik zou gaan voor de 13″ MacBook Air. Waarom?

Je geeft aan dat je studeert, normaal krijg je toch onderwijskorting bij Apple als je student bent/onderwijzer? Ik dacht iets van ’n 6 procent. Dan komt de MacBook Air iets goedkoper uit, de 13″ MacBook Pro ook iets goedkoper. Gezien het feit dat ook de Air nu een verlicht toetsenbord heeft verschilt, buiten de harde schijf, het fijnere uiterlijk en het ontbreken van een superdrive, bitterweinig aan de machines.

Bijdrager
    Jeroen0704

De 11″ heeft dezelfde resolutie als een MacBook Pro 13″ en de 13″ heeft dezelfde resolutie als de 15″ MacBook Pro. De MacBook air heeft dus meer werkruimte vergeleken met de MacBook pro.

Bijdrager
    Grutty

ik studeer nog niet. Aankomend jaar examenjaar VWO. dus nog geen korting voor mij. 13″ pro is qua specificaties beter en is dus goedkoper voor mij….

Bijdrager
    thomth

je kan gewoon online met studentenkorting kopen, er wordt dat toch niet gecontroleerd

Bijdrager
    Maverick9898

Soms wel, niet altijd.

Bijdrager
    Mick-23

@Grutty
    Als je er voor kiest een MBA 13 inch te kopen zou ik absoluut een MBP kopen, veel meer geheugen, betere prestaties, ook handig mee te nemen. Conclusie: MBP

Bijdrager
    macpro
    mvdenberg op 07 augustus 2011

…Macmini meenemen doe je toch niet zomaar: steeds adapter mee…

Dit argument geldt niet meer voor de huidige Mac mini. Die heeft een ingebouwde voeding en mist daardoor die externe baksteen.

Bijdrager
    Mich

Ik zit nu met een 13″ macbook pro uit 2009 omdat de macbook air in 2009 nog wat te duur was.
    Als ik nu opnieuw voor die keuze zou staan, zou ik voor de 13″ MBA gaan.
    Oke, je hebt wat nadelen met geheugen, opslag, en superdive. maar in mijn opzicht is dit te verwaarlozen. De air is echt supernice om mee rond te zeulen! Nu niet om te zeggen dat de pro “zwaar” is. Maar zou toch voor de air gaan.

Bijdrager
    Yggdrasil
    Grutty op 07 augustus 2011

ik studeer nog niet. Aankomend jaar examenjaar VWO. dus nog geen korting voor mij. 13″ pro is qua specificaties beter en is dus goedkoper voor mij….

Ik studeer ook nog niet, ik begin pas in september. Maar vanaf het moment dat je bewijs hebt dat je ingeschreven staat kun je met studentenkorting kopen!;)

Bijdrager
    Afroman

Moet je school/universiteit wel bij Apple geregistreerd staan. Op mijn oude opleiding kon dat dus niet.

Bijdrager
    Jeroen0704

Ik begin ook pas in september met mijn opleiding, maar heb gisteren via surfspot een MacBook pro besteld.

TIP: surfspot is nog goedkoper dan de Apple store voor het onderwijs. Apple geeft namelijk 6% korting en surfspot 8 – 12%.

Bijdrager
    gsmaster

Macbook pro 15inch, gewoon voor het scherm alleen al… Ik zou echt niet kleiner willen…

De mac mini is ook een leuk dingetje… Hou er wel rekening mee dat je nog een scherm moet kopen, muis moet kopen en een toetsenbord moet kopen…

Bijdrager
    MarioMac

Een iPad is niets minder dan een grotere versie van een iPod. Vind ik, je mag je eigen conclusies trekken.

Bijdrager
    Maverick9898

Klopt, dat is het ook. De apps werken daardoor wat makkelijker en zijn wat mooier soms. Daardoor kan je er ook meer mee, zoals tekenen en echt plaatjes laten zien en een beetje fatsoenlijk typen etc etc. Het is wel een beetje een overrated product. Veel mensen kopen ‘m omdat het hip is. Het is voor sommige dingen echter wel erg handig dus het voegt wel degelijk wat toe en, op termijn, zal de iPad een groot deel van het computergebruik vervangen.

Bijdrager
    KarelWillem
    MarioMac op 20 januari 2012

Een iPad is niets minder dan een grotere versie van een iPod…

Een iPad is niets meer dan een grotere versie van een iPod…

Moderator
    unSOUND
    MarioMac op 20 januari 2012

Een iPad is niets minder dan een grotere versie van een iPod. Vind ik, je mag je eigen conclusies trekken.

En om dat te melden kick je een 5 maanden oud topic omhoog ?:neutral:

Bijdrager
    KarelWillem

Je moet wàt, op een koude en natte maandag.:wink:

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.